کد خبر: ۲۷۸۱۹۱
تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۸
محمدعلی سبحانی، مدیرکل پیشین خاورمیانه وزارت خارجه مطرح کرد:

عزم راسخ اوباما درباره ایران، با وجود تندروی های داخلی و ایران هراسی دشمنان

سبحانی با اشاره به جدی بودن تصمیم اوباما درباره ایران، به خبرنگار «آفتاب» می گوید: صحبت های اخیرا اوباما نشان می دهد با وجود فشارهای اسراییلی، عربستان، تندروهایی که هم در سطح رسانه ها و هم در قسمت های مختلف قانونگذاری در خود حاکمیت حضور و این مسئله را پیگیری می کنند؛ تصمیم اوباما را برای این که کار با ایران را به پیش ببرد تغییر نداده است.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب- سرویس سیاسی: ابراز تمایل به عادی سازی روابط بین ایران و امریکا تازه ترین اظهارنظر مقامات امریکایی به حساب می آید. بعد از روی کار آمدن دولت یازدهم برنامه هسته ای ایران رنگ و بوی تازه ای به خود گرفت و روزنه های جدیدی برای حل آن گشوده شد. دولت اعتدالگرا با رویکردی جدید برای حل این موضوع وارد عرصه شد و تصمیم به برقراری ارتباط با امریکا گرفت. تابوشکنی که صرفا برای حل کشمکش قضیه هسته ای ایران و در جهت رسیدن به منافع ملی انجام شد.

به گزارش آفتاب، حالا بعد از گذشت حدود 16 ماه از آغاز به کار دولت تدبیر و امید رهبران امریکا با خوش بینی، خواسته های جدیدی را یا مطرح می کنند و یا در پاسخ به خبرنگاران آنها را رد نمی کنند.

در تازه ترین اظهار نظر، بارک حسین اوباما رییس جمهور دموکرات امریکا با وجود مخالفت هایی که در کشور با آنها روبروست و کنگره ای با اکثریت جناح مقابل، از عادی سازی روابط با ایران صحبت می کند. او در پاسخ به خبرنگار شبکه رادیوی سراسری آمریکا (ان.پی.آر) درباره احتمال بازگشایی سفارتخانه های دو کشور نه تنها این موضوع را رد نکرده بلکه از ایران به عنوان یک قدرت در منطقه خاورمیانه یاد می کند. موضوعی که محمد علی سبحانی مدیرکل پیشین خاورمیانه وزارت خارجه و سفیر پیشین ایران در لبنان و اردن آن را وابسته به مسائل مختلفی از جمله ایجاد فضای مثبت بین دو کشور و کمک به پیشبرد اهداف حزبی عنوان می کند.
 
 سبحانی درباره تازه ترین صحبت های رییس جمهور امریکا به «آفتاب» می گوید: اولا حرف های جدیدی مطرح نشده، در چارچوب تغییر دولت در ایران اوباما و دولت او بارها ابراز تمایل کرده اند تا فضای دیگری بین ایران و آمریکا به وجود آید. همانطور که می بینید فضای روابط ایران و آمریکا تغییر محسوسی هم داشته است. به این معنا که تا به حال سابقه نداشته مقامات ایرانی و آمریکایی جلوی چشم دوربین ها و خبرنگاران با هم ملاقات کنند، اما می بینید که در ماه های اخیر بارها این اتفاق روی داده است. همین طور اوباما جلوی گروه های ضدایرانی و گرایش ضد ایرانی تا حدودی ایستادگی کرده است.

مدیرکل پیشین خاورمیانه وزارت خارجه ادامه می دهد: اوباما اگر می خواهد فضای رابطه با ایران را تغییر دهد باید صحبت های مثبتی داشته باشد تا کارهایی که قصد انجام آنها را دارد، ممکن و فضای منفی کمتر شود. بعد از آغاز به کار آقای روحانی و با توجه به حضور اوباما، تغییر رویکرد با دولت قبلی آمریکا خیلی واضح و روشن است. در این فضا زمینه هایی بود که منجر به یک تابوشکنی در گفت و گو های بین ایران و امریکا شد. درست است که این گفت و گوها صرفا در چارچوب مسائل هسته ای است؛ اما کیست که نداند زمانی که درباره مسائل هسته ای صحبت می کنید به این معناست که بالاخره شما توانسته اید در یک موضوع و احیانا موضوعات حاشیه ای در کنار این مسئله اصلی با امریکایی ها صحبت کنید.

سبحانی به جدی بودن تصمیم اوباما اشاره و عنوان می کند: صحبت های اخیرا اوباما نشان می دهد با وجود فشارهای اسراییلی، عربستان، تندروهایی که هم در سطح رسانه ها و هم در قسمت های مختلف قانونگذاری در خود حاکمیت حضور و این مسئله را پیگیری می کنند؛ تصمیم اوباما را برای این که کار با ایران را به پیش ببرد تغییر نداده است.

سفیر پیشین ایران در لبنان می افزاید: همچنین اوباما برای اینکه حزب دموکرات بتواند در انتخابات بعدی امریکا موفقیت بیشتری به دست آورد، باید بتواند مشکلات در سطح دنیا که مهمترین آن مسائل خاورمیانه و موضوع ایران است را حل یا این تنش ها را کاهش دهد. بنابراین اینکه او بتواند با ایران به تفاهم برسد و مشکلات را چه به صورت تک تک و چه عمومی حل کند، یک خواسته انتخاباتی حزب دموکرات هم به حساب می آید.

سبحانی درباره احتمال عادی سازی روابط ایران و امریکا و حتی احتمال بازگشایی سفارتخانه های دو کشور توضیح می دهد: در سیاست امر مطلق نداریم. طبیعتا دولت ایران یک دولت پرگماتیک است. بنابراین اگر منافعی را در ارتباط با امریکا ببیند، همان طور که در برنامه هسته ای در همه سطوح نظام تصمیم بر این شد که گفت و گو با امریکا صورت گیرد، در مسائل دیگر هم اگر منفعت و مصلحت باشد آن کار انجام می شود.

مدیرکل پیشین خاورمیانه وزارت خارجه درباره گروه های تندرویی که در هر دو کشور وجود دارند و بعضا فشارهایی را برای جلوگیری از عادی سازی روابط به وجود می آورند، می گوید: تندروها همیشه و در همه جا هستند و هرکدام به یک شکل نان خود را از تندروی تامین می کنند.

سبحانی ادامه می دهد: واقعیت این است که برخی به دلیل اینکه حرف منطقی ندارند، مایل هستند که فضا همیشه غیرعادی و بحرانی باشد تا آنها بتوانند در این شرایط بحرانی زندگی بگذرانند. این یک امر پذیرفته شده است که افراطیون در شرایط متعادل و متعارف حرفی برای گفتن ندارند، تنها در شرایط بحرانی که جنگ، درگیری و اختلافات شدید است حضور آنها معنا پیدا می کند.

او در کنار تندروها به دشمنان ایران هم اشاره می کند و درباره آن می افزاید: بنابراین این گرایش چه در امریکا و چه در ایران وجود دارد و ما علاوه بر این درباره ایران رقبا و دشمنان را هم در منطقه (به طور اخص اسراییل) داریم. اینها منافع خود را در حذف ایران از صحنه و تضعیف و عدم بهبود روابط ایران با دیگر کشورهای دنیا می دانند. مهم ترین کار مقامات رژیم اسراییل این است که مرتبا در جای جای دنیا از روسیه تا اروپا و امریکا در سفر هستند؛ برای اینکه ثابت کنند ایران خطرناک است و اگر تقویت شود منطقه به هم می ریزد.

سبحانی تاکید می کند: بنابراین مدام این پروژه ایران هراسی را پیگیری می کنند و به آن دامن می زنند. طبیعتا اینها در دامن زدن به پرژوه ایران هراسی امکانی در اختیار دارند و آن امکان همین اظهارات و رفتارهای تندروانه ای است که در ایران وجود دارد. این رفتارها را روی میز رهبران دنیا می گذارند و آنها را توجیه می کنند که واقعیت ایران این است. در حالی که واقعیت ایران دولتی است که به منافع و مصالح توجه دارد، واقع گرا است و اگر منفعت باشد همکاری و گفت و گو می کند، اگر منفعتش تامین شود منافع دیگران را به رسمیت می شناسد و مسائلی از این قبیل.

سفیر پیشین ایران در لبنان مطرح می کند: پس در سیاست ما امر ثابت و لایتغر نداریم. سیاست عبارت است از این که براساس منافع اقدامات خود را تطبیق و تنظیم می کنید. بنابراین به نظر من می توان گفت با وجود تندروها و پروژه ایران هراسی که اسراییلی ها دنبال می کنند وضعیت روابط ایران و غرب به طور کلی و ایران و امریکا به طور اخص نسبت به قبل تغییر مثبت داشته است. 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین