کد خبر: ۲۷۸۵۰۵
تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۲

ادامه مجادله کره‌شمالی و آمریکا این بار به بهانه یک فیلم

وزارت خرانه‌داری آمریکا روز جمعه (۲ ژانویه ) اعلام کرد که ۳ نهاد دولتی و ۱۰ نماینده‌ی ارشد کره‌شمالی، به دلیل "رفتار مخرب و متزلزل‌کننده‌" این کشور، در لیست مجازات‌های آمریکا علیه دولت پیونگ‌یانگ قرار می‌گیرند. به گفته‌ی سخن‌گوی این وزارت‌خانه، از این پس شرکت‌های آمریکایی حق انجام معامله با طرف‌های کره‌ای خود را ندارند.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب- سرویس بین‌الملل: سالهاست که میان کره‌شمالی و آمریکا نزاع و کشمکشی آشکار درجریان است تا جایی که بارها هرکدام طرف مقابل خود را تهدید به حمله نظامی کرده‌اند. در سال میلادی گذشته اما این تهدیدها شکل تازه‌ای به خود گرفت.

به گزارش «آفتاب» به نقل از گاردین، ماجرا با ساخت فیلم کمدی "مصاحبه" که داستان ترور رهبر کره شمالی را روایت می‌کند، آغاز شد. مدت کوتاهی پس از اکران فیلم حملات سایبری گسترده‌ای به کمپانی سونی که پخش این فیلم را بر عهده داشت صورت گرفت و کارمندان این کمپانی بزرگ فیلمسازی، ایمیل‌های تهدیدآمیزی را دریافت کردند.

در پی حمله‌ی سایبری گروه "محافظان صلح" به سِرور اصلی شرکت سونی پیکچرز چندین فیلم‌ در حال پخش و نیز اکران‌نشده‌ی‌ آن به سرقت رفت. با وجود آنکه رهبر کره‌شمالی از اکران این فیلم خشمگین شده بود اما مسئولیت این حملات را به عهده نگرفت.

با این وجود وزارت خرانه‌داری آمریکا روز جمعه (۲ ژانویه ) اعلام کرد که ۳ نهاد دولتی و ۱۰ نماینده‌ی ارشد کره‌شمالی، به دلیل "رفتار مخرب و متزلزل‌کننده‌" این کشور، در لیست مجازات‌های آمریکا علیه دولت پیونگ‌یانگ قرار می‌گیرند. به گفته‌ی سخن‌گوی این وزارت‌خانه، از این پس شرکت‌های آمریکایی حق انجام معامله با طرف‌های کره‌ای خود را ندارند.

جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید، در بیانیه‌ای گفت: ما حمله کره شمالی را که با هدف ایجاد تاثیرات مالی ویران‌کننده روی یک شرکت آمریکایی و تهدید هنرمندان و دیگر افراد با هدف محدودکردن حق آزادی بیان صورت گرفته جدی می‌دانیم. همانطور که رییس‌جمهور گفته است پاسخ ما به حمله کره شمالی علیه سونی پیکچرز متناسب خواهد بود و در زمان و شکلی که خودمان انتخاب می‌کنیم اعمال خواهد شد.

در ادامه این تحریم‌ها ۱۰ نماینده‌ی ارشد این کشور از دسترسی به سیستم مالی آمریکا، محروم شده‌اند. با اجرای محدودیت‌های تازه، دامنه‌ی تحریم‌های اقتصادی و مالی کره‌ی شمالی که آمریکا از دهه‌ی ۱۹۵۰ علیه این کشور اعمال می‌کند، گسترده‌تر می‌شود. وزارت خزانه‌داری آمریکا از کیم جون اون، رهبر کره‌شمالی نام نبرده اما نمایندگان منتسب دولت کره شمالی مستقر در کشورهای دیگر هدف این تحریمها قرار گرفته‌اند.

در این تحریم‌ها همچنین به نام سازمان اطلاعات کره شمالی و واحد معاملات تسلیحات این کشور و سازمان تامین فن‌آوری کره شمالی موسوم به شرکت تجارت تانگون نام برده شده است. کره‌شمالی در حال حاضر هدف تحریمهای دیگر آمریکا به دلیل برنامه هسته‌ای قرار دارد. برخی از شرکت‌هایی که هدف تحریمهای جدید قرار گرفته‌اند قبلا نیز هدف تحریم‌های دیگری قرار گرفته بودند.

کره شمالی در واکنش به این اقدامات ساکت ننشست. سخنگوی وزارت خارجه کره شمالی ضمن محکوم کردن تحریم‌های جدید آمریکا تاکید کرد که "ادامه سیاست خصمانه واشنگتن در قبال کره شمالی، تنها موجب تقویت عزم و اراده پیونگ یانگ برای دفاع از حاکمیت ارضی خود خواهد شد."

وی در ادامه تصریح کرد: اقدام مداوم و یکجانبه آمریکا در اعمال تحریم علیه کره شمالی ثابت می‌کند که واشنگتن هنوز دست از خصومت دیرینه و دشمنی در قبال پیونگ یانگ برنداشته است.

کره شمالی در آوریل 2003 میلادی از پیمان منع گسترش تسلیحات هسته‌ای خارج شد و اقدام به توسعه ذخایر هسته‌ای خود کرده است.

پیونگ یانگ در سال 2005 میلادی خود را یک قدرت هسته‌ای اعلام کرد. در سال 2006 پیونگ یانگ نخستین آزمایش هسته‌ای خود را انجام داد و در سال‌های 2009 و 2013 میلادی نیز دو بار دیگر اقدام به انجام آزمایش هسته‌ای کرده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین