کد خبر: ۲۷۸۵۳۹
تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۵

تاکید روحانی بر همه پرسی در مسایل مهم

«قانون اساسی به ما می گوید در مسایل مهم اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی به جای این که قانون در مجلس تصویب شود، ماده قانونی یا برنامه، مستقیم به آرا عمومی مردم و همه پرسی گذاشته شود.»
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، این جملات گزیده ای از سخنان مهم امروز (یکشنبه) حجت الاسلام والمسلمین «حسن روحانی» رییس جمهوری در نخستین کنفرانس اقتصاد ایران است که در سالن اجلاس سران برگزار شد.

سخنانی که این گونه ادامه یافت: «یکی از اصول قانون اساسی که از روز اول تاکنون اجرا نشده و من به عنوان مسوول اجرای قانون اساسی بسیار دلم می خواهد شرایطی فراهم شود تا یک بار هم که شده به این اصل قانون اساسی عمل شود.»

گزیده ای از سخنان امروز رییس قوه مجریه را در ذیل می خوانید:

***یکبار هم که شده یک مساله بسیار مهم که ممکن است اختلافی هم باشد؛ البته اختلافی بودن اشکالی ندارد و نظرات همیشه یکسان نیست؛ یکبار آن مورد مهم که برای همه ما اهمیت دارد و در زندگی ما تاثیرگذار است از مردم مستقیم بپرسیم.

***اقتصاد ما بیشتر سیاسی است تا اقتصادی محض؛ حال یا با سیاست خارجی یا سیاست داخلی تلفیق دارد.

***شما می گویید از همه مالیات بگیریم، کاملا درست است، نمی شود یک نهاد کار اقتصادی انجام دهد و مالیات ندهد، اما تا می گویی فلان نهاد هم باید مالیات بدهد، ببینید چه بساطی به پا می شود.

***البته این دولت چیزی که بداند و بفهمد مصالح مردم است بدون واهمه از هیچکس و هیچ نهاد، اعلام خواهد کرد و به مردم خواهد گفت و اگر لازم باشد لایحه لازم را تقدیم مجلس شورای اسلامی خواهد کرد.

***اقتصاد باید از انحصار نجات و در صحنه رقابت حضور یابد، باید از رانت نجات یابد و شفافیت داشته باشد و همه دستگاه های دولتی فعالیت اقتصادی خود را به صورت شفاف بیان کنند و روی سایت قرار دهند.

***همه مردم با هم باید از آمار، ارقام و طرح های اقتصادی در یک لحظه باخبر شوند، اینجا پسرعمه، پسر خاله نداریم.

***در سال های گذشته در بخش اقتصاد از دانشمندان، دانشگاهیان، محققان، صاحبان تجربه و کارآفرینان نپرسیدند و از تجربه و دانش آنان به خوبی استفاده نشد.

***دولت یازدهم بر آن شد که هر قدمی در زمینه اقتصاد برمی دارد با صاحب نظران مشورت کند، البته گاهی تصمیماتی می گیریم که ممکن است با نظراتی که برخی از اقتصاددانان می دهند، متفاوت باشد اما خود آن نظرات در تصمیم گیری ها مفید بوده است.

***تضارب آرا همیشه مفید است، از این کنفرانس انتظار داریم همان طور که دانشکده های اقتصادی زیاد شده است، راه حل های مختلف برای مشکلات اقتصادی نیز باید بر روی میز دولت افزایش یابد.

***گاهی اوقات راه حل هایی که ارایه می شود با مطالبی که در دهه 40 وجود داشت تفاوتی ندارد، از این کنفرانس انتظار داریم راه حل های نوتر، دقیق تر، کارشناسی تر و بومی تر برای حل مشکلات ارایه کنند.

*** تورم تا پایان سال 93 به کمتر از آن چه که قول داده بودیم، خواهد رسید و البته متخصصان و صاحب نظران اقتصادی باید برای مردم تبیین کنند که کاهش تورم با ارزان شدن کالا متفاوت است.

***ما توسعه پایدار مستمر همه جانبه می خواهیم و تجربه زندگی سیاسی ما می گوید کشور با انزوا نمی تواند رشد مستمر داشته باشد و معنای آن این نیست که دست از اصول و آرمان هایمان برداریم.

***سر میز مذاکره نه آنها و نه ما راجع به آرمان و اصول بحث نمی کنیم، چون در دنیای امروز هر کشوری دنبال منافع خود است. تهدیدها، فرصت ها و منافع مشترک و اختصاصی اساس سیاست خارجی است و درباره اصول و آرمان ها بحث نمی شود.

***در توافق ژنو بخشی از تحریم ها در حوزه خودرو، پتروشیمی و کشتیرانی برطرف شد و بخشی از اموال بلوکه شده ما آزاد شد. حال اگر در مقابل، ما نیز شفافیت بیشتری نشان دهیم و بگوییم فلان نوع غنی سازی که در حال حاضر به آن نیاز نداریم برای مدتی متوقف می شود، آیا این کار به معنای زیر سوال رفتن آرمان ها و اصول ما است؟

***آرمان ما به سانتریفیوژ وصل نیست، آرمان ما به مغز، قلب و اراده ما وصل است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین