کد خبر: ۲۷۸۸۸۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۰
مجلس نباید در قبال حرف‌های قانونی برآشفته شود

دلیل همه‌پرسی پشتیبانی مردم است نه ایجاد چالش در نظام

سید محمد سادات ابراهیمی درباره مطرح کردن درخواست همه‌پرسی از سوی رییس‌جمهور به آفتاب می‌گوید: مجلس خود به عنوان نماد قانون در کشور است و نباید در قبال حرف‌های قانونی برآشفته شود این نشان از کم‌تحملی افراد دارد.
آفتاب‌‌نیوز :
 آفتاب- سیرویس سیاسی: فشار به رییس‌جمهور و دولت یازدهم هر روز بیشتر می‌شود. روزی به بهانه مسائل هسته‌ای و روز دیگر صحبت در یک همایش. رییس‌جمهور روز یکشنبه در همایش اقتصادی ایران با استناد به قانون اساسی خواستار همه‌پرسی از مردم در مسائل مهم فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی شد. موضوعی که به سرعت مورد هجمه برخی رسانه‌ها قرار گرفت و روز گذشته به مجلس هم کشیده شد. کریمی قدوسی نماینده عضو جبهه پایداری در جلسه سوال از وزیر خارجه همه‌پرسی را یک "درخواست امریکایی" خواند.

نماینده شوشتر در مجلس شورای اسلامی دراین‌باره به خبرنگار «آفتاب» گفت: نظام جمهوری اسلامی به اندازه کافی محکم و از حمایت‌های مردمی برخوردار است. مطمئنا همواره مردم در جهت تثبیت انقلاب و نظام عمل می‌کنند، نباید از طرح این موارد ترسید.

وی افزود: صحبت دکتر روحانی هیچ منافاتی با قانون ندارد. لذا نباید به رییس‌جمهور به عنوان رییس قوه مجریه برای بیان موضوعی که هیچ شبهه قانونی و حتی عرفی ندارد، بتازیم؛ به‌خصوص زمانی که حتی مصداقی درباره آن مطرح نشده است. به هر حال رییس‌جمهور در این مورد وارد مصداق خاصی نشدند که به برخی بربخورد.

سادات ابراهیمی تصریح کرد: در این مدتی هم که از دوران ریاست جمهوری، دکتر روحانی می‌گذرد، ثابت کرده‌اند که در راستای ولایت فقیه و چارچوب نظام صحبت و عمل می‌کنند. البته درباره موضوعاتی که خیلی مهم هستند باید پشتیبانی مردم را داشته باشیم. همه‌پرسی به دلیل پشتیانی‌های مردمی از طرح موضوع است نه به‌خاطر درچالش قراردادن نظام.

او درباره این که اگر درخواست همه‌پرسی به مجلس ارائه شود آیا نمایندگان به آن رای می‌دهند، می‌گوید: اینکه مجلس در صورت درخواست همه‌پرسی به آن رای خواهد داد یا نه بستگی به مصداق و موضوع مطرح‌شده دارد. اینکه اهمیت و ضرورت موضوع مطرح‌شده به چه میزان است. قطعا اگر موضوع مهم باشد، برای مردم اهمیت داشته باشد القاعده مجلس هم که برآمده از اراده مردم است، همراهی خواهد کرد.

این نماینده مجلس درباره انتقادهایی که به طرح این موضوع می‌شود عنوان می‌کند: اینکه هر اتفاقی در کشور می‌افتد آن را به امریکا ربط می‌دهیم نشانه ضعف ما است. قطعا مردم هم از این ادبیات استقبال نمی‌کنند، باید واقع‌بینانه فکر و عمل کرد.

او ادامه می‌دهد: این موضوع در قانون به عنوان یک ظرفیت و افتخار برای جمهوری اسلامی است تا به دنیا ثابت شود، مردم در هر شرایطی می‌توانند اظهارنظر کنند. باید به عنوان یک نقطه مثبت برای نظام از آن یاد کرد نه اینکه آن را تبدیل به یک تهدید و نقطه ضعف کنیم. باید استقبال کرد و گفت نظام چنان مقتدر است و محبوبیت دارد که در موضوعی که نیاز مردم باشد، حرکت می‌کند و مشکلی هم در این زمینه وجود ندارد.

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی هم درباره طرح موضوع درخواست همه‌پرسی به «آفتاب» گفت: ایشان در همایش اقتصاد این موضوع را مطرح کردند که به نظر اعلام این موضوع در آنجا درست نبود. ضمن اینکه هر چیزی را که نمی‌توان به رفراندم گذاشت.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس می‌گوید: خطوطی مانند فرامین حاکمیت و آرا قوه قضاییه و از این دست وجود دارد که قابلیت رفراندوم ندارند. اما در بقیه موضوعات اینکه نظر مردم پرسیده شود و از ظرفیت‌های قانون اساسی استفاده شود خالی از اشکال است.

نماینده رشت توضیح داد: این کار باعث می‌شود که مردم متوجه شوند که نظرشان برای حاکمیت مهم است. از این منظر بدون پرداختن به مسائل حاشیه‌ای به نظر من خوب است.

او همچنین در پاسخ به این سوال که اگر در مجلس مطرح شود به آن رای خواهد داد، می‌گوید: بستگی به این دارد که چه موضوعی مطرح شده باشد، اگر موضوع مهم و در راستای منافع ملی باشد، رای می‌دهم.

به گزارش آفتاب،براساس ماده 59 قانون اساسی همه‌پرسی با رای دو سوم نمایندگان مجلس قابل اجرا است. اما در این اصل از قانون اساسی به مسئولان ارائه‌کننده درخواست اشاره نشده است. در ماده 36 قانون همه‌پرسی مصوب سال 68 آمده که به پیشنهاد رییس‌جمهور یا یکصد نفر از نمایندگان مجلس و تصویب حداقل دو سوم نمایندگان مجلس قابل اجرا است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
همشهری مشهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۷
5
37
کریمی قدوسی نماینده عضو جبهه پایداری در جلسه سوال از وزیر خارجه همه‌پرسی را یک "درخواست امریکایی" خواند.

جناب آقای کریمی قدوسی ... چرا از همه پرسی اینقد وحشت دارید!!!؟؟ مگه قراره مردم چی بگن که مخالفت می کنید..؟؟؟
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین