کد خبر: ۲۷۹۱۴۰
تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۳

افت شدید ساخت مسکن در تهران

امسال در بازار مسكن، به عنوان سال دوم ركود از دوره چهارم رونق و ركود محسوب مي‌شود. معمولا در سال دوم ركود مسكن، ارقام مربوط به دو شاخص «افت قيمت» و «كاهش ساخت‌وساز» به حداكثر سطح ممكن در مقايسه با سال اول، مي‌رسد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: دنیای اقتصاد نوشت: امسال در بازار مسكن، به عنوان سال دوم ركود از دوره چهارم رونق و ركود محسوب مي‌شود. معمولا در سال دوم ركود مسكن، ارقام مربوط به دو شاخص «افت قيمت» و «كاهش ساخت‌وساز» به حداكثر سطح ممكن در مقايسه با سال اول، مي‌رسد.


پارسال به عنوان سال اول ركود، حجم ساخت‌وسازهاي مسكوني در شهر تهران بعد از دو سال رونق كم‌سابقه، 5درصد كاهش يافت. اما امسال اين حجم عرضه جديد، تا اين لحظه 60درصد افت نشان مي‌دهد. افت 60درصدي مربوط به ميانگين 9ماهه است در حالي‌كه در دو ماه اخير، نرخ كاهش عرضه از 80درصد هم تجاوز كرده است. بازار مسكن از سال83 تاكنون، اين ميزان نزول عرضه را به خود نديده بود. تا پيش از كاهش 60 درصدي ساخت‌وساز در سال93، بيشترين افت عرضه‌جديد در تهران، در سال88 كه اوج ركود مسكن دوره سوم به حساب مي‌آيد، رخ داد. در سال88 همزمان با كاهش 14درصدي قيمت مسكن در تهران، ساخت‌وساز نيز 43درصد افت كرد.

در حال‌حاضر در تهران، اگرچه معاملات خريد مسكن طي ماه‌هاي اخير به‌طور نسبي افزايش پيدا كرده و شتاب كاهش قيمت تا حدودي كند شده، اما سرمايه‌گذاري‌هاي ساختماني به عنوان موتور اصلي ركود و رونق، همچنان در وضعيت ركودي قرار دارد؛ به‌رغم توقف روند كاهش قيمت مسكن در پاييز امسال و حتي افزايش 3درصدي ميانگين 9ماهه قيمت در سال جاري نسبت به مدت مشابه پارسال و همچنين افزايش حدود 20درصدي معاملات خريد در فصل گذشته نسبت به پاييز92، اما در ساخت‌وساز، بازار شاهد تشديد نزول عرضه‌جديد است.

افت بي‌سابقه «عرضه‌جديد» مسكن در سال جاري، درست بعد از سه سال صعود مداوم ساخت‌وساز اتفاق افتاده است. سال 90 در شهر تهران، «عرضه جديد» يا همان ساخت‌وسازهاي مسكوني براي اولين‌بار از مرز 200 هزار واحدمسكوني در سال، عبور كرد و 53 درصد افزايش يافت. در سال90، اگرچه هنوز قيمت مسكن به اوج نرسيده بود اما «رونق زودرس» در سمت عرضه كه تحت تاثير مقررات ساختماني از جمله طرح تفصيلي، تحريك شده بود، ساخت‌وساز را با رشد 53درصدي مواجه كرد. در سال91 به‌عنوان اوج رونق مسكن –قيمت در اين سال 50درصد افزايش يافت- بيشترين حجم ساخت‌وساز معادل 253 هزار واحدمسكوني جديد در تهران رقم خورد. با اين حال اگرچه در سال92، به عنوان سال اول ركود ساخت‌وساز 9درصد كاهش يافت، اما حجم واحدهاي جديد شروع به‌ ساخت، همچنان سطح بالاي 200 هزار واحد را حفظ كرد و در كل، 239 هزار واحد مسكوني در سال گذشته در تهران ساخته شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین