کد خبر: ۲۷۹۱۵۳
تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۱

سابقه متهمین عملیات تروریستی در پاریس

روز جمعه برای مقامات فرانسه روز بسیار سختی بود. حمله تروریستی به ساختمان نشریه شارلی ابدو و کشته شدن 4 نفر از کارتونیست‌های مطرح این نشریه، باعث ایجاد تنش‌های بسیاری در فضای عمومی این کشور شد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب- سرویس بین‌الملل: روز جمعه برای مقامات فرانسه روز بسیار سختی بود. حمله تروریستی به ساختمان نشریه شارلی ابدو و کشته شدن 4 نفر از کارتونیست‌های مطرح این نشریه، باعث ایجاد تنش‌های بسیاری در فضای عمومی این کشور شد. از طرف دیگر در شهر پاریس گروگان‌گیری‌هایی ظرف یک روز صورت گرفت. به دنبال آن مقامات فرانسه ملزم بودند به افکار عمومی پاسخ دهند که چگونه شبکه‌ای از تندروهای اسلامی توانسته‌اند در قلب پاریس دست به چنین جنایات خشونت‌آمیزی بزنند.

به گزارش «آفتاب» به نقل از گاردین، هسته اصلی این شبکه در سال 2003 بنا شد. این شبکه که با فرستادن داوطلبانی برای گروه تروریستی القاعده شکل گرفت در سال 2005 موقتا از بین رفت. سایر اعضای شبکه نیز در طول دوران زندان خود در بریتانیا با یکدیگر آشنا شدند.

هسته شبکه یک سلول تاسیس در سال 2003 برای ارسال داوطلبان به عراق برای مبارزه با کنار وابسته القاعده وجود دارد که توسط پلیس در سال 2005. دیگر اعضای شکسته شد در بازداشت ملاقات جایی که آنها بیشتر توسط شبه نظامی کهنه یک بار بر اساس افراطی بود در انگلستان است.

پس از اینکه سرویس‌های اطلاعاتی دریافتند که ظاهرا قرار است اعضای این شبکه از زندان فرار کنند، بسیاری از آنها در سال 2010 تحت نظارت قرار گرفتند. بر اساس گزارش روزنامه لاموند، حیات بومدین 26 ساله یکی از گروگان‌گیرها در همان سال میان این افراد حضور داشت و توسط پلیس بازجوئی شده بود.

مقامات آمریکایی نیز اعلام کرده‌اند که نام شریف کوآچی یکی از دو مردی که به دفتر نشریه شارلی ابدی روز چهارشنبه حمله کرد و 12 نفر را کشت، از سال‌ها پیش در فهرست پیگیری‌های تروریستی آمریکا قرار داشته است. پلیس آمریکا احتمال می‌دهد که کوآچی 4 سال پیش برای آموزش دیدن توسط القاعده به یمن سفر کرده بود.

به دنبال آن روز جمعه مقامات بریتانیا نیز اعلام کرده اند که نام برادران کوآچی در لیست پیگیری‌های بریتانیا هم وجود داشته است.

گروه القاعده در شبه جزیره عرب در انجام عملیات تروریستی سابقه طولانی داشته است. مقامات آمریکایی می‌گویند که برادران کوآچی نزد آمریکا مظنونین تروریستی بودند که نامشان در لیست ممنوعه پرواز به آمریکا قرار داشته است.

احتمال وجود رابطه‌هایی مستقل از گروه اصلی القاعده در این جنایات، چند ساعت پس از حمله به شارلی ابدو مطرح شد. یکی از شاهدین این ماجرا می‌گوید که یکی از تروریست‌ها به گروه القاعده اشاره می‌کرد و به او گفته است که " به رسانه‌ها بگو که ما از طرف گروه القاعده در یمن هستیم."

منابع اگاه به خبرگزاری رویتر گفته‌اند که سعید برادر بزرگتر کوآچی چند سال گذشته به یمن رفت تا در یک ارتش نظامی تیراندازی بیاموزد. همچنین بر اساس گزارش آژانس اطلاعاتی فرانسه سعید در سال 2011 با انوار الاولاکی یکی از تندروهای گرو‌ه‌های تروریستی ملاقات کرده است.

رویترز گزارش داده است که پس از بازگشت این دو برادر به فرانسه آنها از هرگونه فعالیتی که توجه پلیس را به خود جلب کنند، امتناع کردند.

عملیات تروریستی این چند روز در پاریس که منجر به کشته‌شدن بیش از 10 نفر از شهروندان این کشور شد، بار دیگر به مقامات غرب نشان داد که تا چه اندازه در برابر پدیده تروریسم دچار اشتباه هستند و از رسیدن به مقصد مطلوب دور.

گروه تروریستی القاعده در شبه جزیره عرب در سال 2009 در یمن تاسیس شد. این گروه متشکل بود از تعدادی جوان فرانسوی که برای آموختن اسلام و عربی راهی یمن شده بودند. این تشکیلات توانست دو شاخه القاعده در عربستان سعودی و یمن را در هم ادغام کند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین