کد خبر: ۲۷۹۷۴۶
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۳
خیز اصلاح‌طلبان برای انتخابات مجلس

سه محور همایش اصلاح‌طلبان از دید زیباکلام

زیباکلام با اشاره به نکاتی که باید در همایش اصلاح‌طلبان بیان شود، گفت: این همایش سه محور اصلی باید داشته باشد، اول اتحاد و انسجام اصلاح‌طلبان دوم اینکه اصلاح‌طلبان در چهار چوب قانون اساسی و در چهارچوب نظام در حال حرکت هستند و آخر اینکه به مردم بگویند اصلاح‌طلبی یعنی دموکراسی‌خواهی.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب- سرویس سیاسی: صادق زیباکلام، تحلیلگر مسائل سیاسی، درباره اینکه همایش سراسری اصلاح‌طلبان قرار است چه پیامی را به مردم منتقل کند، گفت: پیام این همایش این است که مردم بدانند اصلاح‌طلبان در صحنه به عنوان یک نیروی اجتماعی آزادی‌خواه و به دنبال دموکراسی و حاکمیت قانون همچنان فعالیت می‌کنند.
 
به گزارش آفتاب، اکثر قریب به اتفاق تحلیلگران عرصه سیاست، پیروزی حسن روحانی در 24 خرداد 92 را نتیجه ائتلاف و اتحاد اصلاح‌طلبان می‌دانند و معتقدند که با چنین وحدتی خواهند توانست با رای حداکثری مردم، کرسی‌های بهارستان را در انتخابات سال آینده مجلس شورای اسلامی از آن خود کنند؛ بنابراین قرار است اولین «همایش سراسری اصلاح‌طلبان» بعد از شش سال،  پنجشنبه بیست و پنجم دی ماه در کانون توحید تهران برگزار شود.

«احمد حکیمی‌پور» رییس دوره‌ای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات، برگزاری این همایش را فرصتی دانست که دولت تدبیر و امید آن را ایجاد کرده است و در این خصوص گفت: «ما این فرصت را غنیمت می‌شماریم و برای حفظ انسجام و مشارکت در انتخابات پیش‌رو این همایش مقدماتی را برگزار می‌کنیم. این یک همایش مقدماتی برای همایشی جامع و بزرگ پس از سال جدید خواهد بود.»

همچنین دبیر ستاد برگزاری همایش از قطعی‌شدن حضور چهره‌هایی چون محمدرضا عارف و موسوی لاری خبر داد و یادآور شد: «دعوت رسمی از آقایان هاشمی، خاتمی ناطق‌نوری، عارف، جهانگیری و روحانی صورت گرفته و ما از این عزیزان خواستیم که یا خودشان در همایش شرکت کنند، یا نماینده‌ای بفرستند یا به این همایش پیام بدهند.» این در حالی است که نزدیکان سید محمد خاتمی اعلام کرده‌اند که وی به صورت شفاهی قول حضور در این مراسم را داده است.

در همین راستا صادق زیباکلام، استاد دانشگاه و تحلیلگر مسائل سیاسی، برگزاری این همایش را اقدامی بسیار مثبت دانست و به خبرنگار «آفتاب» گفت: با چشم‌پوشی از برخی مسائل همانند دعوت‌نشدن برخی چهره‌ها، این اتفاق مثبتی است که اکثر اصلاح‌طلبان قرار است گرد هم آیند و مقدمات انتخابات سال آینده را فراهم آورند.

وی در ادامه افزود: این اولین حرکت اصلاح‌طلبان بعد از حوادث 22 خرداد 88 و نقطه آغازی برای یک شروع قاطعانه است؛ حال اگر مشکلاتی هم وجود داشته باشد، به‌طور یقین در همایش‌های بعدی برطرف خواهد شد.

زیباکلام تاکید کرد: نکته‌ی دیگر این است که اصلاح‌طلبان پایگاه بسیار قابل قبول و نیرومندی نزد مردم دارند و آنها با اهداف جنبش اصلاح‌طلبی از خرداد 1376 آشنا هستند که نمود آن را در انتخابات 24 خرداد 92 مشاهده کردیم.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: تمام تلاش‌هایی که اصولگرایان در یکی دو هفته اخیر تحت عنوان «بزرگداشت نه دی» از خود نشان دادند، به این خاطر بود که به اصلاح‌طلبان بگویند که ما به شما اجازه ورود به عرصه انتخابات نخواهیم داد و قاطبه شما ردصلاحیت خواهید شد. اما به نظر من هنوز خیلی زود است که بگوییم اصولگرایان به سادگی می‌توانند در انتخابات اسفند ماه سال آینده اصلاح‌طلبان را کنار بزنند.

وی با بیان اینکه دولت یازدهم اقدامات سازنده و مثبتی برای از سرگیری فعالیت اصلاح‌طلبان انجام داده است، اظهار داشت: دولت تدبیر و امید سعی می‌کند که فاصله خود را با اصلاح‌طلبان حفظ کند که این موضوع برمی‌گردد به اینکه نمی‌خواهند بهانه‌ای دست اصولگرایان تندرو بدهند و آن‌ها را بیشتر از این تحریک کند. بنا نیست که نزدیکی یا دوری دولت به اصلاح‌طلبان خدشه‌ای در عزم و اراده‌ی اصلاح‌طلبان  به‌وجود آورد.

این استاد دانشگاه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه حضور اعضای دولت در این همایش چه پیامدهای مثبتی در برخواهد داشت، گفت: علی‌رغم تمام کارشکنی‌ها و تبلیغاتی که اصولگرایان 16 ماه است در حال انجام دادن هستند که به مردم القا کنند بین دولت دکتر روحانی و اصلاح‌طلبان اختلاف است، چنین چیزی صحت ندارد و جبهه دموکراسی‌خواهی در ایران با همکاری دولت حرکتی روبه‌جلو خواهد داشت.

زیباکلام در پایان سخنانش با اشاره به نکاتی که باید در این همایش بیان شود، گفت: این همایش سه محور اصلی باید داشته باشد، اول اتحاد و انسجام اصلاح‌طلبان دوم اینکه اصلاح‌طلبان در چهار چوب قانون اساسی و در چهارچوب نظام در حال حرکت هستند و آخر اینکه به مردم بگویند اصلاح‌طلبی یعنی دموکراسی‌خواهی.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین