کد خبر: ۲۸۰۰۴۲
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۳

چگونه خواسته‌های رئیس‌جمهور از گردشگری را محقق کنیم؟

امروز همانطوری که در ابتدا ذکر شد گردشگری قلب تپنده اقتصاد فرهنگ در کشور است و هر نوع برنامه ریزی برای آن باید و لاجرم جایگاه ویژه ای در نظام آموزشی کشور داشته باشد. اکنون که دولت تدبیر و امید به این مهم اهتمام ورزیده است بر ماست که با دادن برنامه و ایده های مناسب دولت را در این مهم یاری کنیم.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب- شهرود امیر انتخابی*: دکتر روحانی رییس‌جمهوری روز چهارشنبه 24 دی 1393در جلسه شورای اداری استان بوشهر  ارزآوری و ایجاد اشتغال با افزایش جذب گردشگر به 50 میلیون در سال تاکید کرد. تاکید بر افزایش جذب گردشگر و لزوم تحول در نوع آموزش مراکز علمی کشور دو نکته مهم و ارزشمند رئیس جمهور فرهیخته کشورمان در این جلسه بود که عزم جدی سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری را در این عرصه می‌طلبد.

در تایید سخنان رئیس جمهور باید اذعان داشت: چه بخواهیم و چه نخواهیم گردشگری قلب تپنده اقتصاد فرهنگ در کشور است و هر نوع برنامه ریزی برای آن باید و لاجرم جایگاه ویژه ای در نظام آموزشی کشور داشته باشد. بدون رونق صنعت گردشگری و مهمانداری، هم صنایع دستی آسیب می بیند و هم میراث فرهنگی مادی و معنوی شناخته نشده به بخش هزینه بر برای دولت تبدیل می شود. امروز صنعت گردشگری و مهمانداری از وسیع ترین و پیچیده ترین صنایع خدماتی است که گروه ها و صنایع مختلف را درگیر کرده باعث رونق آنها می شود . صنایع غذایی، حمل و نقل، ساخت و ساز، تاسیسات، محیط زیست، بهداشت و فناوری اطلاعات و صنعت هوانوردی نمونه هایی از صنایعی هستند که با صنعت گردشگری و مسافرت ارتباط مستقیم داشته باشد رونق پیدا می کنند. با توجه به فضای مناسب حاکم بر تعاملات کشور با کشورهای منطقه و نظام بین الملل که منتج دیپلماسی تعامل سازنده و موثر دولت تدبیر و امید است انتظار میرود: در صورتی  ایران بتواند در سال 2020 یعنی 6 سال بعد نزدیک به 25میلیون نفر توریست جذب کند (نصف آن تعدادی که رئیس جمهور محترم ذکر کرده اند) و هر گردشگر بطور متوسط 1000دلار در ایران خرج کنند (بنابر آمار اعلام شده در سال 2013 هر توریست خارجی وارد شده به ایران حدود 1300دلار خرج کرده است ) و بافرض صادرات 5 میلیارد دلار صنایع دستی در آن صورت درآمد حاصله برابر 30 میلیارد دلارخواهد بود. با استفاده از تجارب سایر کشورها به ویژه کشورهای همسایه در امر گردشگری، اگر ایران بتواند در 2030؛یعنی 16 سال دیگر این رقم را به عدد آرمانی 50میلیون گردشگر خارجی برساند با محاسبه فوق درآمد کشور از صنعت گردشگری حدود 50 میلیارد دلار خواهد بود که می توان این رقم را با کمک صنایع دستی به حدود 60 میلیارد دلار و به عبارتی معادل درآمد کشور از محل فروش نفت خواهد رسید و با عبارتی با یک برنامه ریزی میان مدت می توان اقتصاد گردشگری در کشور را جایگزین اقتصاد نفت کرد. 

از سویی دیگر از ذکر این نکته نیز نباید غافل شد که :تجربه ترکیه و سایر کشورها نشان  می دهد جذب گردشگر یک فرایند بلند مدت است و لذا در برنامه ریزی ها باید به این امر توجه لازم را داشت.رئیس جمهور محترم مستحضرند که اعتماد گردشگران، آژانس های مسافرتی، بخش های تبلیغاتی و امنیتی چیزی نیست که بتوان در کوتاه مدت بدان دست یافت. از منظر سیاستگذاری، صنعت گردشگری در ایران باید سود دهی لازم را داشته باشد طوریکه عده ای در گسترش آن منافع داشته و به لابی توسعه صنعت گردشگری تبدیل شوند.

برای فهم گستردگی صنعت گردشگری و مهمانداری کافیست توجه کنیم در کشوری مثل ژاپن یک آژانس مسافرتی 34 نوع خدمات ارایه می دهد .که عبارتند از :خرید تماشای پرندگان ،گل، آب درمانی، بازدید از نمایشگاه ها، شرکت در جشنواره های محلی، سکوت، دیدار از پارک های مصنوعی و شهر بازی های فنی و صنعتی علمی و دانشگاهی ،غواصی ،صید و ماهیگیری، شکار و جمع آوری پروانه، اسکی ،قایقرانی، کوهنوردی، پیاده روی، غارنوردی، جمع آوری عسل خبرنگاری و فیلمبرداری، زندگی در مناطق روستایی، تورهای دریایی و ساحلی و شنا، مذهبی، اکتشاف، دیدار فامیل و دوستان، غذا، شرکت در کنسرت های موسیقی و برنامه های خاص تفریحی و .... به عبارت دیگر هیچ نیازی بی پاسخ نمی ماند به طوری که هر یک از این فعالیت ها با صنعت خاصی درگیر شده و می تواند اشتغالزا و درآمد زا باشد. این همه خدمات در کشوری مثل ژاپن است که در دنیا به داشتن فرهنگ منحصر بفرد و عجیب و غریب برای دیگران مشهور است و پایتخت آن یکی از پر جمعیت ترین و شلوغ ترین شهرهای دنیاست. 

نکته مهم و ارزشمند دیگر در سخنان دکتر روحانی مسئله آموزش است که بدرستی  اشاره کرده اند ؛زیرا آموزش نیروی انسانی متخصص در زمینه گردشگری اهمیت بسزایی دارد. آموزش رکن اصلی توسعه است و نقش اصلی را در توسعه نیروی انسانی  به عنوان مهم ترین عامل توسعه را دارد و بی شک حمایت از موسسات آموزشی در این مورد اهمیت بسزایی دارد. 

"لزوم تحول در نوع آموزش مراکز علمی کشور با هدف فتح بازارهای دنیا و منطقه " نکته کلیدی دیگری بود که تنها با نظام آموزش مهارتی و کارآفرین در آموزش عالی کشور محقق خواهد شد؛زیرا بنظر می رسد نظام آموزش عالی در کشور با نوعی بحران توزیع مواجهه شده است و ارتباطی کمی با  مسئله اشتغالزایی و بازار کار دارد امروز دیگر نظام آموزش عالی کشور کشش و توانایی لازم جهت پاسخگویی به خیل عظیم دانشجویان در راستای اهداف و سیاست های کلان کشور را ندارند. توجه به رشته های مهارتی در کشور و به وجود اوردن این فهم در اموزش و پرورش و در گام بعدی در آموزش عالی کشور و هدایت نسل جدید به فراگیری رشته های مهارتی. اکنون باید پذیرفت که نظام آموزش عالی دانش محور  در کشور با توجه به نیازهای موجود و خیل عظیم فارغ التحصیلان بیکار و گاه بدون تخصص با چالش جدی مواجه شده است.بر مسئولین است که با سیاستگذاری در سطوح مختلف تصمیم گیری و با استفاده از ابزارهای موجود رسانه ای و غیره فهم جدیدی از نظام آموزش عالی مهارتی را در راستای تصمیات استراتژیک نظام آموزشی به وجود آورند.

امروز همانطوری که در ابتدا ذکر شد گردشگری قلب تپنده اقتصاد فرهنگ در کشور است و هر نوع برنامه ریزی برای آن باید و لاجرم جایگاه ویژه ای در نظام آموزشی کشور داشته باشد. اکنون که دولت تدبیر و امید به این مهم اهتمام ورزیده است بر ماست که با دادن برنامه و ایده های مناسب دولت را در این مهم یاری کنیم.

*رئیس موسسه آموزش عالی علمی- کاربردی میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین