کد خبر: ۲۸۰۱۸۲
تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۳۹۳ - ۰۸:۲۹

رفع اثر سوختگی روی پوست

بسیاری مواقع پوست ما در معرض خطر سوختگی با موادی همچون آب جوش و روغن داغ قرار دارد و این امکان وجود دارد که این نوع سوختگی‌ها علاوه بر درد بسیاری که دارند، پس از بهبود اثر ماندگاری نیز بر روی پوست داشته باشند که با انجام چند اقدام موثر می‌توان مانع از ماندگاری اثر آنها بر روی پوست شد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: به گزارش ایسنا، شهریار نوری الاصل، کارشناس و مدرس امداد و نجات هلال احمر استان کرمانشاه، سرد کردن را اولین اقدام موثر در برخورد با سوختگی‌های حرارتی از جمله سوختگی با آب جوش، بخاری و روغن داغ عنوان کرد.

وی تصریح کرد: این کار را می‌توان با استفاده از آب جاری، نوشیدنی خنک، نوشابه، شیر و هر نوع نوشیدنی دیگر انجام داد. زمانی که آب جوش بر روی ساق و یا مچ پا ریخته شود باید پا را بلافاصله زیر آب سرد و جاری قرار داد و باید از درآوردن جوراب به شکل مستقیم خودداری کرد، زیرا این کار موجب می‌شود تا پوست پا نیز همراه جوراب کنده شود.

نوری الاصل گفت: برای خارج کردن جوراب مصدوم در این مواقع باید با استفاده از قیچی جوراب را از کناره آن تا پایین قیچی کرد و به آرامی و بدون کشش آن را از سطح پوست جدا کرد.

وی اظهار کرد: در سوختگی‌های سطحی و درجه یک مانند سوختن دست با بخاری و اتوی داغ که با تورم و قرمزی سطح پوست همراه است، سرد کردن و سپس استفاده از پماد اکسیدوزنگ یا پماد روغن ماهی و حتی چرب کردن موضع با هر نوع روغن دیگر کفایت می‌کند.

این کارشناس و مدرس امداد و نجات هلال احمر استان کرمانشاه ادامه داد: در سوختگی‌های درجه دو که علاوه بر تورم و قرمزی و درد، تاول نیز در سطح سوختگی مشاهده می‌شود باید موضع را با گرفتن زیر آب سرد خنک کرده و حتی المقدور از ترکاندن تاول‌ها مگر در مواردی که خیلی بزرگ باشند خودداری کرد.

وی تصریح کرد: در این نوع سوختگی‌ها باید با استفاده از سرم شستشو یا کلروسدیم ۹ درصد محل موضع را با گاز استریل تمیز کرده و با گاز استریل نیز خشک کرد و سپس با استفاده از پماد سیلورسولفادیازین به قطر دو میلیمتر تمام سطح سوختگی را پوشاند و روی آن را با گاز استریل و باند کشی بست.

نوری الاصل خاطرنشان کرد: به منظور تعویض پانسمان، موضع را باید با آب سرد و شامپو بچه شستشو داده و این کار را تا زمانی که سوختگی به رنگ ارغوانی درآید بصورت یک روز در میان ادامه داد. در این مرحله باید هر بار از سه نوع پماد نیتروفورازون که آنتی باکتریال است، پماد لوئوسینولون که ضد التهاب است و پماد فنی تویین که لایه آور و لایه بردار است به صورت ترکیبی و به یک اندازه استفاده کرده و آنها را پس از ترکیب به قطر دو میلی متر بر روی محل سوختگی قرار داده و موضع را با استفاده از گاز استریل و باندکشی بست.

این کارشناس و مدرس امداد و نجات هلال احمر استان کرمانشاه عنوان کرد: با انجام این روش طی چند بار پانسمان به صورت یک روز در میان بهبودی محل سوختگی با سرعت بیشری روی پوست مشاهده شده و جای سوختگی بر روی پوست باقی نمی‌ماند.

نوری الاصل در پایان خاطرنشان کرد: استفاده از پماد شترمرغ و رژودرم می‌تواند در بهبود سوختگی پوست موثر باشد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین