کد خبر: ۲۸۰۵۵۱
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۷
جشنواره‌ها بی‌هدف برگزار می‌شوند

وزارت ارشاد نباید محافظه‌کارانه عمل کند

کرامتی در ادامه به مسئله فیلم "خانه پدری" اشاره کرد و گفت: وزارت ارشاد نباید محافظه‌کارانه عمل کند و باید مجال ساختن آثار خوب را فراهم کند نه اینکه با تنگ‌تر کردن عرصه فضای ساختن فیلم‌های خوب را کاملا تعطیل کند.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب- سرویسی فرهنگی: مسعود کرامتی، بازیگر سینما و تلویزیون از  بی‌هدف‌بودن و بی‌برنامگی جشنواره‌های هنری داخلی انتقاد کرد. وی همچنین حملات گروه‌های تندرو به فیلم‌های اجتماعی را مضر و آسیب‌زا دانست و گفت: عده‌ای فکر می‌کنند فقط باید به گفتن خوبی‌ها پرداخت و انتقاد از اوضاع اجتماعی را فراموش کرد.

مسعود کرامتی که آثاری سینمایی همچون باغ های کندلوس و مجموعه پرببینده خانه ما را درکارنامه هنری خود دارد به خبرنگار «آفتاب» گفت: باید به‌طور کلی مشکلات جشنواره‌های مختلف را بررسی کرد. جشنواره‌های ما اساسا هدفمندی طراحی نشده و حمایت از سبک و نوع خاصی از فیلم‌ها را در نظر نمی‌گیرد. این درحالی است که بسیاری از جشنواره‌های متوسط جهان به استاندارهای خاصی برای آثار درنظر می‌گیرند.

وی ادامه داد: «علاوه بر این جشنواره فجر کلا با نگاه دولتی اداره می‌شود البته معنای نگاه دولتی مسئله حذف نظارت نیست بلکه حتی اداره و اجرای جشنواره هم سمت و سوی دولتی دارد که به نظرم می‌توان جور دیگری نیز به آن نگاه کرد و دست هنرمندان را در این عرصه بازتر گذاشت.»

 این کارگردان و بازیگر به نمایشی‌بودن برخی بخش‌های جشنواره اشاره کرد و گفت: «به نظر من حذف بخش بین‌الملل و موکول‌کردن آن به زمان آینده کاری بسیار درست و مناسبی محسوب می‌شد. گاهی فیلم‌هایی که تقریبا مربوط به ده سال پیش بودند از برخی کشورها دیده می‌شدند این درحالی است که در جشنواره‌های مهم دنیا از تمام اقصا‌نقاط جهان فیلم‌ها و نمایندگانی وجود دارند که باید برای شرکت در جشنواره تقاضا می‌دهند و این امر به پویایی و هیجان جشنواره کمک می‌کند که در بخش بین‌الملل ما این وجود نداشت.»

 کرامتی در ادامه به بی‌اعتمادی برخی از افراد‌ به هنرمندان نگاه کرد وگفت: «برخی تصور می‌کنند همواره و همه‌ جا باید خوبی‌ها گفته شود و هرکس نگاه انتقادآمیزی به مسائل اجتماعی داشته باشد، باید به شکل دشمن به او نگریست. به همین دلیل است که خط‌قرمزهای فردی و جمعی زیادی پیرامون خود و حتی برخی افراد کشیده شده است؛ به طوری که نام برخی از افراد حساسیت‌های زیاد و بی‌موردی را تشدید می‌کند و همه گاهی به غلط فکر می‌کنند این حرف نباید در فیلمی ساخته شود.»

 کرامتی در ادامه به مسئله فیلم "خانه پدری" اشاره کرد و گفت: متاسفانه تنها نظر و تفسیر عده‌ای است که درست تلقی می‌شود. فیلم "خانه پدری" آقای عیاری پنج سال توقیف بود این فیلم بعد از پنج سال موفق به اکران در گروه هنر و تجربه شد. اما فشار عده‌ای باعث شد این فیلم اکران نشود. به نظر من در زمانی که خود رسانه ملی بارها و بارها خشونت‌های جنگی را به تصویر می‌کشد این فیلم کجا ترویج خشونت می‌کند؟ به هر حال مجموعه این دلایل بر فضای کلی سینما و فیلمسازان تاثیر خوبی نمی‌گذارد.

 وی گفت: وزارت ارشاد نباید محافظه‌کارانه عمل کند و باید مجال ساختن آثار خوب را فراهم کند نه اینکه با تنگ‌تر کردن عرصه فضای ساختن فیلم‌های خوب را کاملا تعطیل کند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین