کد خبر: ۲۸۰۵۶۸
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۶
شکر با وجود ممنوعیت ثبت سفارش می‌شود

واردات شکر آزاد یا ممنوع؟!

در حالی که وزارت جهاد کشاورزی از ابتدای امسال واردات شکر را به دلیل آنچه که آن را اشباع بازار می‌نامد ممنوع اعلام کرده، ولی از آن طرف مجوز واردات این محصول از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت به چند شرکت داده شده و وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز واردات آن را آزاد اعلام کرده است.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: وزارت جهاد کشاورزی در راستای قانون تمرکز وظایف بازرگانی بخش کشاورزی و براساس بند «الف» ماده یک این قانون، موظف به سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی، نظارت و انجام اقدامات لازم در زمینه‌ تجارت اعم از صادرات، واردات و تنظیم بازار داخلی محصولات و کالاهای اساسی زراعی، باغی، گیاهان دارویی است که در این راستا از واردات شکر را به دلیل واردات مازاد بر نیاز داخلی آن و اشباع بودن بازار از شکر تولید داخل و وارداتی، ممنوع اعلام کرد.

در این میان وزیر جهاد کشاورزی و معاونانش بارها در برنامه‌های خبری مختلف و مصاحبه‌هایشان بر این ممنوعیت تاکید کرده‌اند.

اما وزیر صنعت، معدن و تجارت روز گذشته در جمع خبرنگاران اعلام کرد که واردات شکر آزاد است، چراکه تولید داخل همیشه در سال‌های گذشته از انقلاب تاکنون از نیاز داخلی کمتر بوده و ما همیشه واردات داشته‌ایم.

وزارت صنعت، معدن و تجارت علی‌رغم این‌که براساس قانون تمرکز وظایف بازرگانی بخش کشاورزی دیگر وظیفه‌ای در زمینه تجارت محصولات کشاورزی از جمله شکر را ندارد، نهم دی‌ماه امسال و البته براساس تصمیمات کارگروه شکر و هماهنگی‌های لازم با ستاد هدفمندی یارانه‌ها و و وزارت جهاد کشاورزی مجوز واردات 200 هزار تن شکر را برای چهار شرکت صادر کرده بود.

در این مجوز صادر‌ شده برای واردات شکر آمده است:" با عنایت به تصمیمات کارگروه شکر موضوع بند 9 مصوبه جلسه مورخ 93.9.4 ستاد هدفمندی یارانه‌ها و موافقت مقام عالی وزارت جهاد کشاورزی و پیرو ابلاغیه مورخ 93.10.7 قائم مقام محترم وزارت مذکور و تعهد تامین‌کنندگان جهت عرضه کالا زیر نظر انجمن ذیربط مطابق ستون سوم جدول ذیل و پرداخت مابه‌التفاوت ریالی لطفا دستور فرمایید اقدام لازم جهت ثبت سفارس موارد ذیل با موارد سقف ارزی ریالی (کاهش قیمت جهانی) نسبت به زمان ثبت اولیه و سایر ضوابط و مقررات اولیه صورت پذیرد."

همین مسایل موجب شد که وزیر جهاد کشاورزی امروز - سه‌شنبه - توضیحاتی در این زمینه ارائه کند و وزارت جهاد کشاورزی اطلاعیه‌ای مبنی بر ادامه ممنوعیت واردات شکر در سایت خود گذاشت.

حجتی اعلام کرده در نامه ای که دهم فروردین امسال به بخش بازرگانی خارجی وزارت صنعت، معدن و تجارت نوشتم، خواهان امتناع از ثبت سفارش و ممنوعیت واردات شکر شدم چراکه سال گذشته بیش از دو برابر نیاز، شکر وارد شد.

به گفته حجتی با بررسی‌های انجام شده امسال بیش از 600 هزار تن شکر از نیشکر و 700 هزار تن از چغندرقند تولید خواهیم داشت و کارخانه‌ها چهار میلیون و 400 هزار تن چغندرقند از کشاورزان خریده اند و بیش از 600 هزار تن شکر نیز از سال گذشته وجود دارد که با این وضع دیدیم اگر شکر وارد هم نشود هیچ مشکلی نداریم.

وزیر جهاد کشاورزی افزود: از طرفی قیمت شکری که هم اکنون وارد شده در مقایسه با قیمت تضمینی که دولت مصوب کرده بیشتر می شود که این افزایش قیمت با وضع تعرفه ای، قیمت ارز، قیمت جهانی و قیمت های تمام شده در داخل کشور قابل بررسی است.

به گفته وی در 9 ماهه گذشته حدود 830 هزار تن شکر وارد شده اما این شکرهایی است که براساس ثبت سفارش سال قبل بوده است.

همچنین عباس کشاورز، معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی در این زمینه امروز - سه‌شنبه - به خبرنگار ایسنا گفت: واردات شکر به دلیل مازاد واردات آن نسبت به نیاز داخلی ممنوع شده و همچنان ممنوع است.

در اطلاعیه‌ امروز وزارت جهاد کشاورزی نیز آمده است " ثبت سفارش جدید واردات شکر خام و سفید طی ابلاغیه مورخ 93.1.10 ممنوع اعلام شده و همچنان به اعتبار خود باقی است، لذا انتشار هرگونه خبری در خصوص مجوز جدید واردات شکر از سوی وزارت جهاد کشاورزی تکذیب می‌شود. در ضمن لازم به ذکر است شکر‌های وارداتی طی سال جاری تماما مربوط به ثبت سفارش 1391 و 1392 است".

به نظر می‌رسد برای واردات شکر اختلاف‌نظر وجود دارد چراکه بخشی از بدنه دولت معتقد به ممنوعیت واردات درپی اشباع بازار است و بخشی دیگر همچنان در حال صدور مجوز برای ادامه واردات آن است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین