کد خبر: ۲۸۱۰۵۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۸
عرب‌سرخی در گفت‌وگو با «آفتاب»:

جبهه پایداری خواب تفرقه در اصلاحات را می‌بیند

جریان تندرو اصولگرا نه همه نیروهای معتدل آن، دغدغه رای دارند. همه نظرسنجی‌ها می‌گوید که جبهه اصلاحات با محوریت آقای خاتمی رای بالایی در جامعه دارد. این منشا همه نگرانی‌های آنها است.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب- مهتاب اسفندیاری: هرچه به انتخابات نزدیک‌تر می‌شویم، فشار محافظه‌کاران هم افزایش می‌باید. محافظه‌کارانی که باخت در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 92 را در کارنامه دارند. بعد از برگزاری همایش سراسری اصلاح‌طلبان فشارهای اصولگرایان بیشتر هم شده، به بهانه‌های مختلف؛ از تلاش برای کم‌رنگ نشان دادن همایش گرفته تا تاکید بر تفرقه میان اصلاح‌طلبان. از هر چیزی استفاده می‌کند تا بتوانند به آرزوی خود برای تفرقه و چنددستگی میان اصلاح‌طلبان برسند؛ گاهی با اشاره به فعالیت‌های محمدرضا عارف و بنیاد امید ایرانیان، گاهی به‌واسطه حزب تازه‌تاسیس ندای ایرانیان.

فیض‌الله عرب‌سرخی فعال سیاسی اصلاح‌طلب اما علاوه بر اینکه برگزاری گردهمایی اصلاح‌طلبان آن هم بعد از 8 سال را مثبت ارزیابی می‌کند درباره بنیاد امید ایرانیان به صحبت‌های عارف استناد می‌کند که علنا به اجماع و همراهی با اصلاح‌طلبان تاکید کرده است. همچنین در مورد ندای ایرانیان هم تاکید می‌کند "همین که درخواست عضویت در جبهه اصلاحات را داده‌اند یعنی که با بقیه اصلاح‌طلبان همراه هستند. "

عرب‌سرخی واکنش اصولگرایان نسبت به اصلاح‌طلبان و گردهمایی‌های آنها را برگرفته از خوابی می‌داند که آن را تفرق و تشتت میان اصلاحات عنوان می‌کند.

در ادامه گفت‌وگوی آفتاب به عرب‌سرخی را می‌خوانید:
 
ارزیابی شما از برگزاری همایش سراسری اصلاح‌طلبان، با توجه به انتقادهایی که صورت می‌گیرد چیست؟

من شخصا امکان شرکت در همایش را نداشته‌ام، بنابراین براساس برداشت‌های رسانه‌ای که دریافت کرده‌ام، صحبت می‌کنم. به هر حال محرومیت‌های زیادی در چهار سال دوم آقای احمدی‌نژاد به جامعه سیاسی مخصوصا اصلاح‌طلب‌ها تحمیل شد. طبیعتا با روی کار آمدن دولت آقای روحانی جزء اولین انتظاراتی که می‌رفت این بود که  فضا به‌گونه‌ای باز شود و آن محدودیت‌هایی که هیچ پایه و اساس قانونی نداشت به کنار رود.

به هر حال این همایش به عنوان گام شروعی است که برداشته‌شده و با محدودیت‌هایی کمتری هم برگزار شد. جمع‌شدن نیروهای اصلاح‌طلب این امید و پیام را برای جامعه داشت که منتظر یک مشارکت فعال در انتخابات سال آتی باشند.
 
آیا این همایش در قد و قامت اصلاح‌طلبان بود؟

به این همایش باید به عنوان گام اول نگریست. طبیعتا اگر از منظر حداکثر انتظار به آن نگریسته شود، نه. طبیعتا محدودیت‌ها، مشکلات و مسائل خود را دارد اما به عنوان اولین کار در دوره آقای روحانی گام خوبی بود که می‌تواند طلیعه‌ای از گام‌های بعدی باشد.
 
برگزاری چنین گردهمایی‌هایی چقدر می‌تواند باعث وحدت در جریان اصلاح‌‌طلبی شود؟

اصلاح‌طلب‌ها به‌رغم بعضا تفاوت‌های فکری که در مجموعه وجود دارد حرکت‌های منسجمی داشته‌اند و نمود آن در انتخابات 92 بود. تقریبا حمایت یکپارچه‌ای از آقای روحانی صورت گرفت. بنابراین به‌رغم همه تفاوت‌ها اصلاح‌طلب‌ها وحدت وسیع‌تری از خودشان نشان داده و می‌دهند. ان‌شاالله حضور و مشارکت آنها در انتخابات سال آتی یکپارچه و زیر یک سقف و حول یک لیست قابل قبول خواهد بود.
 
یکی از انتقادهایی که از طرف رسانه‌های اصولگرا درباره همایش اصلاح‌طلبان مطرح می‌شود این است که چهره‌های شاخصی از گروه‌های اصلاح‌طلب در این همایش حضور نداشتند، دلیل این موضوع چیست؟

اولا برخی از چهر‌ه‌های شاخص اصلاح‌طلب در این همایش حضور داشتند. افرادی مانند: آقای موسوی لاری، آقای عارف، آقای خامنه‌ای از جریانات گوناگون حضور داشتند. شاید تعداد چهره‌ها کم بوده اما باید بپذیریم این تعداد کم به دلیل گام اول‌بودن این همایش و سطح اطلاع‌رسانی است که کافی نبود. به هر حال این قدم به عنوان گام اول قابل قبول است. همان‌طور که گفتم انتظارات فراتر از این است اما طبیعتا رسیدن به آن انتظارات در گام‌های متوالی خواهد بود.
 
آیا شورای مشاوران آقای خاتمی هنوز در جریان اصلاح‌طلب محوریت دارد؟

این همایش به وسیله شورای هماهنگی جبهه اصلاحات برگزار شد، اما همه اصلاح‌طلب‌ها در آن مشارکت کردند. شورای هماهنگی هم به اعتبار آقای خاتمی این تلاش را دارد که همه نیروهای اصلاح‌طلب را زیر یک چتر بیاورد. نمی‌خواهد بگوید من هستم و دیگر کسی نیست. بلکه قصد دارد از وجاهت عمومی و مقبولیتی که آقای خاتمی بین همه اصلاح‌طلب‌ها دارد، استفاده کند و همه را به‌طور کامل زیر یک چتر بیاورد. بنابراین دغدغه آن ایجاد انسجام و جمع کردن زیر یک سقف است و نگاه از منظر سهم‌خواهی و حرکت خودمحورانه را ندارد که کسی از حرکت آن نگران باشد. در عین حال این همایش، همایش شورای هماهنگی جبهه اصلاحات بود و برنامه‌ریزی آن ارتباطی با شورای مشاوران آقای خاتمی نداشت.
 
با وجود احزاب جدید مانند "ندا" و به‌وجود آمدن احزاب دیگر،‌ امکان انسجام را تا چه‌اندازه می‌دانید با توجه به اینکه حزبی مانند ندا گهگاه سازهای مخالفی هم می‌زند؟

ندا هم تقاضای پیوستن به جبهه هماهنگی اصلاحات را کرده است. بنابراین اگر در گذشته هم کلماتی طرح شده که احیانا بوی تکروی داشته از زمانی که رسما اعلام موجودیت کرده و موجودیت آن تصویب شده حرفی از تکروی نداشته تا کسی بخواهد این بحث را مطرح کند. از آنجایی هم که تمایل به پیوستن به جبهه اصلاحات را داشته‌اند نشان‌دهنده آن است که قصد تکروی ندارند.

برخی مدعی می‌شوند که عارف با وجود تشکیلات جدایی که به‌وجود آورده است، به‌تنهایی وارد عرصه در انتخاباتی می‌شود.

جریان مقابل و محافظه‌کار به خصوص جبهه پایداری خواب تشتت و تفرق را در جبهه اصلاحات می‌بینند. بنابراین اینکه در رسانه‌های آنها چنین مطالبی طرح شود امری طبیعی است. اما برای اینکه ببینیم آقای دکتر عارف و بنیاد ایرانیان چه برنامه‌ای دارند، بهتر است به حرف‌های خود آنها مراجعه شود. چون اعلام مواضع رسمی کرده‌اند و بحث‌های حاشیه‌ای ندارد. آنها خود را بخشی از جبهه اصلاحات می‌دانند و خود را در جبهه اصلاحات تعریف می‌کنند، این چیزی است که خود مطرح کرده‌اند و نیازی به صحبت‌های بیشتر ندارد.
 
در روزهای اخیر و بعد از برگزاری همایش سراسری اصلاح‌طلبان می‌بینیم که تحرک رسانه‌های اصولگرا به سمتی رفته که یا از تفرقه میان اصلاح‌طلبان صحبت می‌کنند و یا هشدار می‌دهند که این وضعیت بازگشت به دوم خرداد است. این عکس‌العمل‌ها به چه دلیل است؟

جریان تندرو اصولگرا نه همه نیروهای معتدل آن، دغدغه رای دارند. همه نظرسنجی‌ها می‌گوید که جبهه اصلاحات با محوریت آقای خاتمی رای بالایی در جامعه دارد. این منشا همه نگرانی‌های آنها است؛ اینکه سعی دارند تا به همه القا کنند که در بین اصلاح‌طلب‌ها تشتت و انشقاق وجود دارد، کسانی می‌خواهند لیست جدا بدهند، همه این خبرسازی‌ها ریشه در یک نگرانی دارد آن هم این است که نظرسنجی‌های آنها هم می‌گوید که جبهه اصلاحات با محوریت آقای خاتمی اکثریت آرا را در جامعه دارد. گوشه‌ای از این قضیه در سال 92 اتفاق افتاده است. حمایت چندروزه جبهه اصلاحات و به‌خصوص آقای خاتمی از آقای روحانی، ایشان را کاملا از میان سایر نامزدهای انتخابات برکشید. این کاملا باعث نگرانی آنها است.
 
وضعیت مجلس آینده و ترکیب آن را چگونه می بینید؟

مجلس آینده به خیلی عوامل بستگی دارد. یک وجه از آن به عملکرد ما بازمی‌گردد، یک وجه مشارکت مردم، یک وجه از آن هم به اتخاذ تصمیمی بستگی دارد که در حاکمیت انجام می‌شود. اینکه شورای نگهبان چه کند. اینکه شورای نگهبان به دنبال مشارکت حداکثری مردم باشد یا به دنبال ایجاد یک مجلس خالص و در اختیار؛ می‌‌تواند مبنای تایید یا ردصلاحیت‌ها باشد. بنابراین به تصمیم خیلی‌ها مربوط می‌شود. اما من این را می‌توانم با اطمینان بگویم که مجلس آینده، مجلسی متفاوت با این مجلس خواهد بود. حتی اگر بسیاری از چهره‌های شاخص اصلاحات یا در صحنه نباشند و یا ردصلاحیت شوند. یعنی مجلسی آتی مجلسی که در اختیار یک گروه تندرو باشد نخواهد بود.
 
فکر می‌کنید رفتاری که در سال 92 از اصلاح‌طلبان سر زد و به اجماع رسیدند و  از آقای روحانی حمایت کردند همچنان پایدار است و در سال 94 هم به همان شکل خود را نشان خواهد داد؟

باور من این است و دلیلی برای تفرقه نمی‌بینم. به هر حال اصلاح‌طلبان به دنبال یک مطالبه حداکثری نیستند، بلکه به دنبال این هستند که بتوانند فضایی ایجاد کنند تا کشور از این وضعیت بلاتکلیفی و بحران بیرون بیاید و سمت و سوی مناسب‌تری به خود بگیرد. همان تفاوتی که دولت فعلی با دولت گذشته دارد. این دولت، دولت اصلاح‌طلب نیست و نیروهای اصلاح‌طلب هم در آن تعیین‌کننده نیستند اما مسیری را طی می‌کند که در مجموع با مسیر گذشته بسیار متفاوت است و می‌تواند منشا امید برای جامعه باشد. طبعا در انتخابات سال آتی هم با همین ذهنیت از طرف اصلاح‌طلبان مشارکت صورت می‌گیرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۴
6
48
جبهه پايداري بايد در فكر نا پاكي هاي دولت پاكش باشد
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین