کد خبر: ۲۸۱۱۶۳
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۳:۴۵

تیم مذاکره کننده ایران به تهران بازگشت

تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران و آمریکا طی ۲ روز در زوریخ سوئیس درباره برخی موضوعات مورد اختلاف بر سر راه توافق جامع هسته‌ای به گفت‌وگو پرداختند.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: هیأت مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان که صبح پنجشنبه دوم بهمن ماه به همراه محمدجواد ظریف راهی زوریخ سوئیس شدند، طی روزهای جمعه و شنبه (سوم و چهارم بهمن ماه) با تیم مذاکره کننده آمریکا به ریاست وندی شرمن در خصوص برخی موضوعات مورد اختلاف بر سر راه دستیابی به توافق جامع گفت‌وگو کردند. دو طرف جمعه در دو نوبت صبح و بعدازظهر و در سطح معاونان و کارشناسان به مدت پنج ساعت و نیم و امروز (شنبه) نیز طی دو نوبت صبح و بعدازظهر به مدت سه ساعت و نیم گفت‌‌وگو کردند.

به گزارش فارس، تیم مذاکره کننده هسته‌ای دقایقی پیش زوریخ را به مقصد تهران ترک کرد.

این سومین دیدار معاونان ظریف و کری بعد از تمدید هفت ماهه توافق ژنو در تاریخ سوم آذر ماه 1393 بود.

پس از آنکه ایران و شش کشور در سوم آذر ماه سال جاری (1393) به دلیل اختلافات موجود به این نتیجه رسیدند که حصول توافق در این ضرب الاجل اعلام شده امکانپذیر نیست، توافقنامه ژنو (برنامه اقدام مشترک) را برای هفت ماه تمدید و تأکید کردند که رایزنی‌ها را در چهار ماه آینده برای حصول توافق سیاسی صورت دهند. در همین راستا تیم مذاکره کننده ایرانی به ریاست عراقچی اواخر آذر ماه در ژنو سوئیس با هیأت مذاکره کننده آمریکایی دیدار و پس از آن نیز در یازدهمین دور مذاکرات ایران و 1+5 درباره راه‌حل جامع هسته‌ای حضور یافت.

تیم مذاکره کننده ایران همچنین اواخر دی ماه به همراه ظریف برای دومین بار پس از تمدید هفت ماه توافق ژنو به ژنو سفر کرد و ظریف روز 24 دی ماه در ژنو به مدت هشت ساعت با همتای آمریکایی دیدار و گفت‌‌‌وگو کرد و پس از آن نیز تیم مذاکره کننده ایران و آمریکا از 25 تا 27 دی ماه به رایزنی در شهر ژنو پرداختند و 28 دی ماه نیز دوازدهمین دور مذاکرات جامع هسته‌ای در شهر ژنو به ریاست معاونان برگزار شد.

قرار است معاونان وزیر خارجه کشورمان پنجشنبه هفته جاری (9 بهمن ماه) در شهر استانبول با نمایندگان سه کشور اروپایی (آلمان،‌ فرانسه و انگلیس) در گروه 1+5 در ادامه رایزنی‌ها در خصوص راه‌حل جامع هسته‌ای به صورت چهارجانبه دیدار و گفت‌وگو کنند.

آنگونه که سید عباس عراقچی معاون وزیر خارجه کشورمان اعلام کرده در این نیز فاصله ملاقات با نمایندگان چین و روسیه هماهنگ شود.

قرار است دور بعدی مذاکرات ایران و شش کشور در حاشیه اجلاس امنیتی مونیخ در اوائل فوریه در مونیخ آلمان برگزار شود.

از دیگر سو محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه که روز پنجشنبه دوم بهمن ماه به منظور شرکت در چهل و پنجمین اجلاس مجمع جهانی اقتصاد به داووس رفت، جمعه شب (سوم بهمن ماه) در حاشیه این نشست دیدار نیم ساعته‌ای با جان کری همتای آمریکایی داشت.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان شب گذشته پس از دیدار نیم ساعته‌اش با جان کری همتای آمریکایی در حاشیه چهل و پنجمین اجلاس مجمع جهانی اقتصاد در داووس با بیان اینکه قرار شده است کارشناسان برای حصول نتیجه مذاکرات گفت‌وگوها را همچنان ادامه بدهند، گفت: در این دیدار درباره ضرورت تسریع و تقویت روند مذاکرات به منظور جلوگیری از تخریب‌هایی که صورت می‌گیرد، گفت‌وگو شد.

ظریف گفت: در دیدار با همتای آمریکایی درباره بحث‌های مختلفی که دوستان ما در زوریخ پیگیری می‌کنند از جمله تعداد سانتریفیوژها، روش‌های غنی‌سازی و همچنین پیشنهادهای مختلفی که از سوی طرفین مطرح بوده بحث کردیم.

وی با بیان اینکه قرار شد همکاران ما به ویژه کارشناسان فنی دو طرف بحث‌ها را ادامه بدهند تا به یک نتیجه واحد برسیم، افزود: کارشناسان دو طرف شنبه نیز گفت‌وگوها را در زوریخ پیگیری می‌کنند و تا پایان هفته نیز این گفت‌وگوها را با همتایان اروپایی خود ادامه خواهند داد.
وزیر امور خارجه کشورمان در گفت‌وگو با خبرنگار واحد مرکزی خبر گفت: امیدواریم با تلاش‌هایی که صورت می‌گیرد کار را هر چه سریعتر پیش ببریم.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان در ادامه با اشاره به اینکه بخشی از دولت آمریکا به دنبال توافق با ایران است، گفت: گرچه گروه‌هایی هم هستند که با توافق موافق نیستند و سر و صدای زیادی هم از طرف آنها شاهدیم. البته مهم این است توافقی که راجع به آن بحث می‌شود توافقی باشد که حقوق و عزت مردم ایران را به رسمیت بشناسد؛ توافقی که قابل قبول باشد.

ظریف صبح شنبه زوریخ را ترک و از آنجا به ریاض رفت تا به نمایندگی از دولت ایران در مراسم درگذشت پادشاه عربستان حضور یابد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین