کد خبر: ۲۸۱۲۶۷
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۴

هاشمی رفسنجانی: همکاری ایران و گرجستان، می‌تواند نمونه همکاری یک کشور مسلمان با یک کشور مسیحی باشد

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی صبح امروز در دیدار آقای دیوید اوسو پاشویلی، رئیس مجلس گرجستان، تمدن، فرهنگ و تاریخ مشترک را سرمایه‌ای مهم برای دو کشور ایران و گرجستان توصیف کرد و گفت: نقش گرجی‌ها در مظاهر تمدن و فرهنگ ایران، مخصوصاً در ابنیه تاریخی اصفهان برجسته است.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: سرویس سیاسی - رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با یادآوری شرایط کشور گرجستان در زمان استقلال و کمک‌های ایران به مردم و مسؤولان آن کشور، گفت: در سفر تاریخی‌ام به گرجستان دیدم که نبود برق و قطع گاز مشکل جدّی مردم در آن زمستان سرد و پوشیده از برف است و به خاطر علاقه‌مندی مردم ایران به مردم گرجستان، کمک‌های برادرانه بسیاری داشتیم.

به گزارش آفتاب، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی تفاهمات و مفاد قراردادهای ایران و گرجستان در زمان ریاست جمهوری مرحوم ادوارد شوارد نادزه را بسیار مهم توصیف کرد و گفت: اگر آن تفاهمات در دولت‌های پس از آن زمان، در دو کشور اجرایی می‌شد، امروز روابط ایران و گرجستان می‌توانست بهترین نمونه برای همکاری یک کشور مسلمان با یک کشور مسیحی باشد که البته با توجه به ظرفیت‌ها، هنوز زمینه‌ها هست و نیاز به اراده سیاسی است.

ایشان زمینه‌سازی‌های بنادر دو کشور را برای فراهم کردن قطعه اول کریدور شمال و جنوب از بندرعباس تا بندر پوتی و رفت‌وآمدهای اقتصادی و تجاری را ضروری خواند و با اشاره به برنامه‌های دولت سازندگی برای گسترش روابط دریایی و ایجاد بسترهای مناسب در بنادر دریای سیاه و خلیج‌فارس، گفت: گرجستان می‌تواند پل ارتباطی غرب و شرق دنیا در مسایل و راه‌های دریایی باشد و در ایران هم همه زمینه‌ها برای گسترش همکاری‌ها فراهم است.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، ساخت نیروگاه‌ها و همکاری‌های استراتژیک در خصوص دستاوردهای نظامی را از شواهد تفاهمات تهران و تفلیس در زمان سفر اولین رئیس‌جمهور ایران به تاریخ گرجستان، پس از استقلال دانست و گفت: علاقه‌مندی مردم دو کشور و شرایط نظام بین‌المللی و ضرورت‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی ایجاب می‌نماید که مسؤولین دو کشور برای گسترش و توسعه روابط برنامه‌ریزی کنند که سفر هیأت پارلمانی نیز در همین راستاست.

آقای دیوید اوسوپاشویلی نیز در این دیدار با یادآوری و تأکید بر تأثیرگذاری سفر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در زمان ریاست جمهوری به گرجستان برای تحکیم، تقویت و گسترش روابط دو کشور ایران و گرجستان، در خصوص اهداف سفر خویش گفت: ترسیم دورنمای همکاری‌ها و آماده کردن مقدمات و زمینه‌سازی برای افزایش رفت‌وآمدهای مسؤولین دو کشور را در برنامه‌های خود داریم.

رئیس مجلس گرجستان با تأکید و تحسین نقش و جایگاه ایران در مراکز بین‌المللی گفت: انتظار دوستانه و برادرانه داریم که برای حل مشکلات مرزی و بین‌المللی به مسؤولین ما کمک نمایید.

وی همکاری‌های دانشگاهی، آموزشی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی با ایران را از برنامه‌های دولت و مسؤولین گرجستان دانست و گفت: با علاقه زیاد خواستار استفاده از تجربیات ارزنده ایران در ساخت کشور عقب مانده و جنگ‌زده هستیم و می‌دانیم که شما چگونه کشور خود را پس از یک جنگ 8 ساله ساختید.

آقای دیوید اوساپاشویلی، با معرفی همراهان و شرح برنامه سفر خویش گفت: امیدوارم زمینه‌های لازم برای گسترش همکاری‌ها فراهم شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین