کد خبر: ۲۸۱۳۱۱
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۱:۳۸

اظهارات نایب‌رئیس مجلس آلمان درباره حصر موسوی و کروبی

نایب‌رئیس مجلس آلمان گفت: امیدوار بودم حصر خانگی برداشته شود و اگر این اتفاق بیفتد مردم رضایت بیشتری خواهند داشت. ما در سال 2009 (88) شاهد حرکت‌هایی در جامعه مدنی ایران بودیم و نمودهای آن را در جامعه شما دیدیم که دانشجویان و جوانان آزادی می‌خواستند.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: کلودیا روت با دخالت آشکار در امور داخلی ایران گفت: امیدوار بودم حصر خانگی برداشته شود و اگر این اتفاق بیفتد مردم رضایت بیشتری خواهند داشت.
 
به گزارش خبرگزاری فارس، کلودیا روت نایب‌رئیس مجلس قانون‌گذاری آلمان بعدازظهر امروز در فرهنگستان علوم با محمدرضا عارف با رئیس بنیاد امید ایرانیان دیدار و درباره مسائل مختلف داخلی و خارجی گفت‌وگو کرد.

روت در ابتدای این دیدار که با حضور سیدعلی خرم و اکرمی معاون اداره اول اروپا در وزارت خارجه و همچنین سفیر جمهوری فدرال آلمان در ایران برگزار شد، با بیان اینکه آمده تا از تحلیل‌های عارف در زمینه مسائل داخلی استفاده کند، گفت: من آمده‌ام تا یک سال مانده به انتخابات مجلس بدانم که در سفر بعدی خود شما از من در چه جایگاهی دعوت خواهید کرد.

وی در ادامه با اشاره به حوادث پس از انتخابات سال 88 تصریح کرد: ما در سال 2009 (88) شاهد حرکت‌هایی در جامعه مدنی ایران بودیم و نمودهای آن را در جامعه شما دیدیم که دانشجویان و جوانان آزادی می‌خواستند.

نایب‌رئیس مجلس آلمان در ادامه گفت: من شنیده‌ام که در ایران همه می‌توانند کاندید شوند ولی باید از فیلتر شورای نگهبان رد شوند و همینطور شنیده‌ام که برخی نتوانسته‌اند از این فیلتر عبور کنند. پیامدهای انتخابات 88 در جامعه ایران هنوز ادامه دارد و ما در ماه‌های اخیر حرف‌هایی را درباره رفع حصر و حرف‌هایی از این قبیل شنیده‌ایم و به عقیده من حصر خانگی باید برداشته شود و اگر این اتفاق بیفتد فکر می‌کنم مردم رضایت بیشتری خواهند داشت و من امیدوار بودم که این حصر برداشته شود.

نایب‌رئیس مجلس آلمان با بیان اینکه من یک فعال حقوق بشر هستم، تصریح کرد: به عقیده من انسان باید اصلاحات حقوق بشری را ابتدا در خانه خود درست کند و بعد از آن به گوآنتانامو و ابوغریب انتقاد کند.

وی ادامه داد: آقای پناهی (از فعالان فتنه 88) فیلمساز مورد علاقه من است و او فیلم‌های زیبایی مانند آفساید را درست کرده که در آنجا به علاقه زنان ایران به فوتبال می‌پردازد و به عقیده من این حرف درستی است که زنان باید بتوانند در ورزشگاه‌ها ورود پیدا کنند.

در ادامه این دیدار یکی از اعضای هیات آلمانی که به عنوان نماینده مجلس آلمان نیز فعالیت می‌کند با پیگیری وضعیت یکی از متهمان 88 اظهار داشت: من از شما می‌خواهم که درباره وضعیت سلطانی پیگیری‌های لازم انجام شود زیرا وقتی ما این مسئله را از سفیر ایران در آلمان پیگیری کردیم جوابی نشنیدیم.

براساس این گزارش، محمدرضا عارف رئیس بنیاد امور ایرانیان نیز در این دیدار با بیان اینکه ما همیشه علاقمند به گسترش روابط با آلمان بوده‌ایم، اظهار داشت: علاقمندیم در شرایطی که توسعه روابط دو کشور به بهبود شرایط منطقه منجر می‌شود از این امکان استفاده کنیم.

وی سفر روت را نشان‌دهنده علاقمندی آلمان به گسترش با ایران دانست و افزود: مجالس دو کشور به دلیل جایگاه قانون‌گذاری می‌تواند ظرفیت‌های خوبی را در این زمینه ایجاد کند و یکی از اولویت‌های فرهنگستان علوم آلمان است.

رئیس بنیاد امور ایرانیان با اشاره به علاقمندی مسئولان آلمانی برای ایفای نقش در مسئله دریاچه ارومیه، گفت: فاجعه زیست محیطی در دریاچه ارومیه اگر رخ دهد، قطعا منطقه را تحت تأثیر قرار خواهد داد و به اطلاع شما می‌رسانم دولت تدبیر و امید کارگروهی را از اساتید مجرب را تشکیل داده تا این مشکل را حل کنند.

عارف با اشاره به موضوع مقابله با تروریسم اظهار داشت: کشور ما بیشترین هزینه را در برابر خشونت تروریست متحمل شده و با همین نگاه بحث گفتگوی تمدن‌ها از سوی دولت اصلاحات و همچنین بحث جهان عاری از خشونت از سوی دولت آقای روحانی مطرح شده است.

وی با بیان اینکه ما مقابل تروریسم و خشونت جدی هستیم ولی به صورت گزینشی عمل نمی‌کنیم، اظهار داشت: ما از کشورهای دیگر نیز انتظار داریم که به صورت نمایشی و گزینشی در بحث تروریسم عمل نکنند.

رئیس بنیاد امور ایرانیان با اشاره به اظهارات نایب رئیس مجلس آلمان درباره انتخابات مجلس آینده ایران گفت: قطعا می‌دانید جایگاه مردم در قانون اساسی ما بالا بوده و همه دست‌اندرکاران حکومت به طور مستقیم و غیرمستقیم توسط مردم انتخاب می‌شوند و جدای از اختلافات مردم تأثیر جدی در انتخابات دارد.

عارف با اشاره به انتخابات سال 92 گفت:‌ در انتخابات 92 اصلاح‌طلبان حضور جدی داشتند و با همکاری که با اعتدالیون داشتیم توانستیم اکثریت را بدست آوریم و آقای روحانی به عنوان رئیس جمهور انتخاب شد.

وی انتخابات مجلس آینده را مدنظر قرار داد و افزود: ما از هم‌اکنون برنامه‌های جدی در جبهه اصلاحات برای مجلس داریم و برآورد ما این است که اگر حضور مردم مانند انتخابات سال 92 باشد، می‌توانیم اکثریت مجلس آینده را بدست آوریم و امیدواریم انتخابات بین دو جناح اصولگرا و اصلاح‌طلب در فضایی صمیمی برگزار شود.

رئیس بنیاد امور ایرانیان تصریح کرد: حرف آخر را در انتخابات مردم می‌زنند ولی ما فکر می‌کنیم مردم به اصلاحات رای خواهند داد.

عارف در ادامه با اشاره به اظهارات نایب رئیس مجلس آلمان درباره انتخابات 88 و وقایع پیرامون آن اظهار داشت:‌ در انتخابات 88 مشکلاتی پیش آمد که ما خوشحال هستیم که به دنبال آن انتخابات 92 را برگزار کردیم؛ انتخاباتی که حتی شکست‌ خوردگان آن نیز احساس پیروزی می‌کردند.  رویکرد ما به عنوان اصلاح‌طلبان این است که انتخابات سال بعد مانند انتخابات سال 92 خواهد بود.

رئیس بنیاد امور ایرانیان اظهارات کلاویا روت را درباره شورای نگهبان مدنظر قرار داد و افزود: شورای نگهبان جایگاه قانونی داشته و نقش نظارت را در انتخابات برعهده دارد و ما خوشبین هستیم که دستگاه‌های اجرایی و نظارتی و همچنین کاندیداها در انتخابات در چارچوب قانون عمل کند. اگر همه در چارچوب قانون عمل کنند ما نگران اصلاح‌طلبان از فیلتر شورای نگهبان نیستیم.

عارف با اشاره به جایگاه مجلس در قانون اساسی ایران، اظهار داشت: در کشور ما هیچکس نمی‌تواند مجلس را منحل کند. رئیس بنیاد امور ایرانیان با بیان اینکه ما مجلسی همراه و همگام با دولت می‌خواهیم که تنها در موارد خاص از ابزاری مانند استیضاح استفاده کند، گفت: ما به دنبال چنین مجلسی هستیم تا بتوانیم مشکلات کشور را حل کنیم. ما همچنین تلاش می‌کنیم زنان را برای حضور جدی‌تر در انتخابات تشویق کنیم و یکی از اولویت‌های ما بحث حقوق شهروندی است که دولت منشوری را برای این موضوع آماده کرده که در حال آماده شدن است.

عارف در پاسخ به درخواست نماینده مجلس آلمان از وی برای پیگیری وضعیت عبدالفتاح سلطانی گفت: من در جریان پرونده سلطانی نیستم و مطمئنم که تنها موضوع دریافت جایزه حقوق بشری دلیل دستگیری وی نبوده است. رئیس بنیاد امور ایرانیان با بیان اینکه ما در مورد مسائل حقوق بشر در همه دنیا حرف داریم، اظهار داشت:‌ البته ادعا نمی‌کنیم که در وضعیت مطلوب قرار داریم بلکه در زمینه حقوق بشر ضعف هم داریم.

وی با بیان اینکه برخی از امکانات همخوانی ندارد، تصریح کرد:‌به عنوان مثال موضوع عدم دادن سوخت به هواپیماهای مسافربری ایران با کدام یک از معیارهای حقوق بشری تطابق دارد و شما باید ببینید که رفتارهای غیر حقوق بشری چقدر در کشورهای اروپایی محکوم می‌شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین