کد خبر: ۲۸۱۳۵۱
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۲
رحمان سیفی آزاد، فیلمنامه‌نویس در گفت‌و‌گو با آفتاب:

نقش تسویه‌حساب‌های سیاسی در ساخت برنامه‌های تلویزیون

فکر نمی‌کنم سیاست ادغام و چابک‌سازی شبکه‌های تلویزیون در شرایط فعلی کار درستی است. به‌نظر من نمی‌توان به عرصه فرهنگ شغل‌محور نگاه کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب- سرویس فرهنگی: رحمان سیفی آزاد، افزایش کیفیت برنامه‌های تلویزیون را منوط به بالا رفتن ظرفیت انتقادپذیری تلویزیون در برنامه‌های گفت‌وگومحور، خلاقیت برنامه‌سازان و پرهیز از سلیقه‌گرایی مدیران دانست. سیفی آزاد تاکید کرد: مردم در حال حاضر تلویزیون می‌بینند اما آن را نگاه نمی‌کنند.

به گزارش آفتاب، رحمان سیفی آزاد، نویسنده، تهیه‌کننده و ناظر کیفی برنامه تلویزیون به سیاست‌های جدید رسانه ملی مبنی بر ادغام شبکه‌ها اشاره کرده و به آفتاب گفت: «من فکر نمی‌کنم سیاست ادغام و چابک‌سازی  شبکه‌های تلویزیون در شرایط فعلی کار درستی است. به‌نظر من نمی‌توان به عرصه فرهنگ شغل‌محور نگاه کرد. بلکه ما نیازمند نگاه و رفتار حرفه‌ای به مقوله فرهنگ هستیم اما متاسفانه به دلیل بیکاری عمده کشور ما در همه بخش‌ها دچار بیکاری هستیم. ادغام و چابک‌سازی رسانه ملی هم به نظر ظلم و بیکار‌کردن عده‌ای به نظرمی‌آید حال آنکه این نگاه صحیح نیست و بهترین‌ها برای ساختن برنامه‌های با کیفیت می‌مانند.»

سیفی آزاد در ادامه  ضمن اشاره به مشکلات برنامه‌های تلویزیونی، تاکید کرد: «برنامه‌های تلویزیون از ضعف خلاقیت رنج می‌برند اما اینکه همه این بی‌خلاقیتی را به گردن مدیران رسانه انداخت، نوعی فرافکنی است. به هر حال استراتژی فرهنگی ما مشخص است و این موضوع تنها مختص ایران نیست اما به نظر من هیچگاه مدیری درباره بستر دراماتیک یک برنامه تصمیم نخواهد گرفت و این مسائل قطعا به عهده برنامه‌ساز است و نمی‌توان بی‌خلاقیتی را یکسر به گردن محدودیت‌ها و نگاه  مدیران انداخت.»

سیفی آزاد که تا کنون در نگارش سریال‌ها و فیلم‌های سینمایی زیادی چون کمکم کن و خواب‌زده‌ها و من مادر هستم نقش داشته و مدیریت گروه سریال شبکه  4 را نیز بر عهده داشته است: تاکید کرد: «موسسات و نهادهای فرهنگی زیادی خواهان به‌کارگیری سلیقه‌های خود در برنامه‌های تلویزیون هستند از سویی دیگر نبود فرهنگ نقدپذیری و شائبه تسویه‌حساب‌های سیاسی یا به قول معروف همه چیز را سیاسی‌دیدن، آفت دیگری است که بر سطح و کیفیت برنامه موثر است.»

وی افزود: «متاسفانه همه ما با پیش فرض‌ها درباره هم فکر می‌کنیم و این موضوع زیان‌آوری است. همه این مسائل خواسته‌ها روبه‌روی سازمان و صدا و سیماست؛ بنابراین مدیریت تلویزیون چندان کار ساده‌ای نیست.»

 این برنامه‌ساز را برون‌رفت از این شرایط را به نقدپذیری برنامه‌های تلویزیون مرتبط دانست و گفت: «استفاده از نیروهای جوان و جذب، بالارفتن فرهنگ نقدپذیری مسئولان و سیاسی‌نکردن نقدها و سلیقه‌ای‌نکردن خط قرمزها راه برون‌رفت از این وضعیت است؛ در غیر این صورت مردم تلویزیون را می‌بینند اما آن را نگاه نمی‌کنند.»

گفتنی است حذف و ادغام شبکه‌های تلویزیونی و رادیویی با تغییر مدیریت رئیس سازمان صدا و سیما برای بهبود کیفیت برنامه‌های رسانه ملی و صرفه‌جویی در هزینه‌ها  در دستور کار قرار گرفته است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین