کد خبر: ۲۸۱۳۹۴
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۰

اسامی متخلفین بورسیه‌های غیرقانونی باید منتشر شود

کمتر کسی است که نداند دفتر وزیر علوم این روزها بیشتر از هر‌کس دیگری میزبان چهره‌هایی چون غلامعلی حداد عادل و محمد مهدی زاهدی است. دو نماینده از طیف منتقدان سر‌سخت دولت.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب:‌ پایگاه خبری خرداد نوشت: دولت همچنان در کلام بر قولی که برای بررسی بورسیه‌های دوران احمدی‌نژاد داده است، تاکید می‌کند. در عمل اما آنچه اتفاق می‌افتد باعث بدبینی برخی هواداران دولت شده است. مخصوصا انتصاب سه نفر از استیضاح‌کنندگان رضا فرجی‌دانا به عضویت کمیته بررسی بورسیه‌ها توسط وزیر علوم. خیلی‌ها این را نشانه عقب‌نشینی و یا حتی «معامله» دولت بر سر این پرونده می‌دانند. پرونده‌ای که نائب رئیس فراکسیون دانشگاهیان مجلس می‌گوید اگر دولت هم بر سر آن کوتاه بیاید، نمایندگانی که پیشتر حامی رضا فرجی‌دانا بودند کوتاه نخواهند آمد.
 
دیگر کمتر کسی است که نداند دفتر وزیر علوم این روزها بیشتر از هر‌کس دیگری میزبان چهره‌هایی چون غلامعلی حداد عادل و محمد مهدی زاهدی است. دو نماینده از طیف منتقدان سر‌سخت دولت. دو چهره‌ای که بیش از هر کس دیگری بر استیضاح و برکناری وزیر سابق علوم تاکید کردند. حامد قادر‌مرزی، نایب رئیس فراکسیون دانشگاهیان مجلس هم موضوع رفت‌و‌آمدهای پر‌تعداد مخالفان دولت به دفتر وزیر علوم را تاکید می‌کند و می‌گوید: «برای ما این چیزها نگران‌کننده نیست. به هر‌حال وزیر در ایجاد روابط خود مختار است. کسانی هم که رفت و آمد دارند معمولا مرتب با حوزه کار وزارت علوم هستند. نگرانی اصلی این است که نکند در جریان این رفت و آمدها حقی ضایع شود و یا مسیر بررسی پرونده‌ای مثل بورسیه‌ها تغییر کند.»
 
قادرمرزی درباره فضای موجود و برداشت عمومی از مسیری که دولت برای پیگیری پرونده بورسیه‌ها در پیش‌گرفته توضیح می‌دهد: «فضا الان طوری است که به نظر می‌رسد دولت بر سر بورسیه‌ها با طیف‌های مخالف آقای فرجی‌دانا که او را استیضاح کردند، کنار آمده است. تغییر در اعضای کمیته بررسی بورسیه‌ها این شائبه را ایجاد کرده که ممکن است دولت پای خود را از این قضیه پس بکشد. تا اینجای کار ما رفتارهای وزارتخانه آقای فرهادی را در قبال این بورسیه‌ها درک نکرده‌ایم که برنامه ایشان چیست و می‌خواهند چه راهی بروند. به نظر می‌رسد که دولت و وزارت علوم این پرونده را به مسیری برده است که دیگر شفاف نیست.»
 
وی ادامه می‌دهد: «این مساله تنها مربوط به دولت و وزارت علوم نیست و دولت نمی‌تواند حیثیت علمی کشور را تنها به دلیل یک محافظه‌کاری زیر سوال ببرد. این بحث را باید آقای فرهادی و دولت در نظر بگیرند که همه کسانی که طی 8 سال آقای احمدی‌نژاد وارد مقطع دکتری شده‌اند، در مظان اتهام جامعه هستند و باید ریز مساله بورسیه‌ها اثبات و افشا شود.»
 
این عضو فراکسیون دانشگاهیان مجلس با بیان اینکه «نمایندگان پیگیر این مساله عهد کرده‌اند که کوتاه نخواهند آمد»، می‌گوید: «ما هنوز تاکید و اصرار داریم که سو استفاده کنندگان از این رانت دولتی در زمان آقای احمدی‌نژاد باید شفاف و دقیق به جامعه معرفی شوند.»
 
قادر مرزی تاکید می‌کند: «الان با وضعیتی که برای آقای رحیمی پیش آمده همه شک و شبهه‌ها درباره دولت اقای احمدی‌نژاد دوچندان شده است. دولتی که محمدرضا رحیمی و سعید مرتضوی را چهار سال زیر پر و بال خودش می‌گیرد اصلا بعید نیست 3 هزار و 700 بورسیه هم به نورچشمی‌ها بدهد. ما الان درباره تعداد و نوع با برخورد با متخلفین نمی‌توانیم حرف‌های دقیقی بزنیم ولی در اینکه این فساد اتفاق افتاده شکی نیست و باید همه جزئیات آن مشخص شود.»
 
وی در پاسخ به این سوال که برنامه فراکسیون دانشگاهیان به عنوان کسانی که در زمره حامیان فرجی‌دانا بودند، چیست توضیح می‌دهد: «فراکسیون دانشگاهیان مجلس اول از هر چیز به رای کمیته بررسی بورسیه‌ها احترام می‌گذارد. اما اگر نظر آنها با واقعیت سازگار نبود و عادلانه بود، بدون هیچ تردیدی وارد می‌شویم و از ابزارهایی مثل تحقیق و تفحص و استیضاح استفاده خواهیم کرد. ما به‌هرحال قدری از اطلاعات این پرونده را می‌دانیم و در جریان هستیم که چه کسانی از این رانت استفاده کرده‌اند. اما منتظریم که ببینیم دولت با آن چه می‌کند.»

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین