کد خبر: ۲۸۱۳۹۸
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۷:۱۷

افت‌وخیزهای رابطه آمریکا و عربستان در آستانه پادشاهی جدید

مقامات آمریکایی می گویند که در چند ماه اخیر روابط واشنگتن و ریاض به گرمی سابق شد. اوباما ماه مارس گذشته به پایتخت عربستان رفت و از آن مهمتر هر دو کشور برای مبارزه با داعش متحد شدند.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب- سرویس بین‌الملل: ملک عبدالله بن عبدالعزیز پادشاه عربستان سعودی  بامداد جمعه درگذشت و پس از آن ملک سلمان بر تخت پادشاهی به‌جای او نشست. در حالی که رئیس‌جمهوری آمریکا علاوه بر ارسال پیام تسلیت، قصد سفر به این کشور را برای ادای احترام و عرض تسلیت کرده است، گمانه‌زنی‌هایی در زمینه ترمیم رابطه میان این دو کشور شنیده می‌شود.

به گزارش «آفتاب» به نقل از واشنگتن‌پست، اواخر دهه 80 میلادی، یک دیپلمات آمریکائی در ریاض پایتخت عربستان به دیدار پادشاه وقت این کشور یعنی ملک عبدالله بن عبدالعزیز رفت. این دیپلمات نقل می‌کند که ملک عبدالله به او چنین جمله‌ای را گفت: دوستی که به تو کمک نمی‌کند، هیج برتری نسبت به دشمنی که آسیبت نمی رساند ندارد.

در طول دوران رئیس جمهوری باراک اوباما، همواره عربستان سعودی بیم این را داشت که آمریکا در این گروه از دوستان قرار گیرد.

دیپلمات ها می گویند ملک عبدالله که روز پنجشنبه درگذشت، در سال های اخیر دوران حیاتش از عملکرد اوباما در مقابله با رژیم بشار اسد در سوریه راضی نبود و همچنین معتقد بود که اوباما در مواجه با مسائل فلسطین و رژیم صهیونیستی بیش از اندازه آسان گیر بوده است. اما بیشترین نگرانی او از بابت سیاست خارجی اوباما در حیطه مسائل هسته ای ایران بوده است.

اما مقامات آمریکایی می گویند که در چند ماه اخیر روابط واشنگتن و ریاض به گرمی سابق شد. اوباما ماه مارس گذشته به پایتخت عربستان رفت و از آن مهمتر هر دو کشور برای مبارزه با داعش متحد شدند.

قرار است روز سه شنبه اوباما هنگام بازگشت از هند، به ریاض برای ادای احترام به شاه جدید  برود.
یک مقام بلندپایه در کاخ سفید می گوید:« روابط دیپلماتیک عربستان و آمریکا افت و خیز دارد. آنها می خواهند که ما درباره ایران و سوریه مهاجمی تر عمل کنیم. اما من فکر می کنم که هر دو طرف تغییر کرده اند. تهدید داعش باعث کنار گذاشتن کدورت ها و افزایش اتحاد میان آنها شده است.

او می افزاید:« خاندان آل سعود، داعش را تهدیدی برای ثبات حکومت خود می داند. عربستان به خوبی می داند که داعش می تواند منافع داخلی این خاندان را نابود کند.»

اف. گریگوری گاس رئیس دپارتمان امور بین الملل دانشگاه بوش می گوید:« من فکر می کنم که عربستان متوجه خطرات گروه داعش شده و تهدیدات آن را دیده است. به همین دلیل از اشتیاق آنها نسبت به مسائل سوریه کاسته شده و در عوض تلاش می کنند تا امنیت ملی خود را تامین کنند.»

شاید پیدایش دشمن مشترک جدید، بهترین راه برای بازسازی روابط میان آمریکا و عربستان نباشد، خصوصا هنگامی که دشمن از سمت کشور عراق تکوین شده باشد. یک دهه پیش عبدالله مخالف حمله آمریکا به عراق بود، اما هنگامی که جرج بوش، رئیس جمهور وقت آمریکا از او خواست تا اجازه دهد شمال عربستان به عنوان یک منطقه عملیاتی مورد استفاده آمریکایی ها قرار بگیرد، این درخواست را پذیرفت.

دیپلمات های سابق آمریکایی می گویند که پس از آن اما رابطه آمریکا با پادشاهی عربستان تغییر کرد. دیپلمات ها معتقدند در روابط این دو کشور درک متقابل و روابط شخصی نقش اساسی و مهمی دارند. درخواست های این دو کشور از یکدیگر مورد به مورد است.

رابطه میان دو کشور بسیار پیچیده است. از طرفی آمریکا برای مبارزه با گروه تروریستی داعش و ارتش آن، نیازمند عربستان به عنوان خانه وهابیون تندرو است. و عربستان به عنوان بزرگترین صادرکننده نفت جهان، ثبات عربستان برای اقتصاد جهان بسیار مهم است. عربستان برای حفظ و توسعه زیرساخت های نفتی خود نیازمند حمایت و کمک آمریکا است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین