کد خبر: ۲۸۱۴۰۸
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۸:۵۷

گامی برای پاک‌کردن کارنامه منفی سیاست خارجی احمدی‌نژاد

کارشناس مسائل ایران در دانشگاه کالیفرنیا با اشاره به نفع اقتصادی رابطه با ایران برای مراکش می‌گوید: "رابطه مراکش با کشورهای حوزه خلیج‌فارس در صدر اولویت‌های آن کشور قرار دارد. رابطه مراکش با ایران از نظر اقتصادی و سیاسی برای آن کشور نفع دارد چرا که از زمان وقوع بهار عربی محبوبیت کشورهای سلطنتی عربی منطقه رو به کاهش گذاشته است."
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: پایگاه خبری خرداد نوشت: سایت تحلیلی "المانیتور" با انتشار گزارشی تحت عنوان "چرا ایران و مراکش روابط روابط خود را از سر گرفتند؟" با اشاره به بهبود روابط ایران و مراکش پس از پنج سال سردی رابطه این اقدام را گامی عملی از سوی دولت ایران برای تعامل سازنده با کشورهای جهان بخصوص کشورهای منطقه دانسته است.
 
المانیتور با اشاره به تحولات مهم در روابط ایران و مراکش در ماه‌های اخیر می‌نویسد: "در تاریخ 20 دسامبر گذشته، ایران سفیر خود در مراکش را منصوب کرد. این اقدام در حالی صورت گرفت که پنج سال از سردی روابط میان ایران و مراکش می‌گذرد. بهبود روابط میان ایران و مراکش پس از دیدار فوریه سال گذشته میلادی بین وزرای امور خارجه و کشور امکان‌پذیر شد. درنتیجه آن مراکش بزودی سفیر خود در تهران را معرفی خواهد کرد."
 
 المانیتور در ادامه می‌نویسد: "ایران در حالی "محمد تقی موید" دیپلمات نام‌آشنا را برای تصدی منصب سفارت در مراکش معرفی کرده که او پیشتر دارای تجربه دیپلماتیک در تونس بوده است. روابط میان ایران و مراکش پس از آن رو به سردی گذاشت که دولت مراکش ایران را متهم به مداخله در امور کشورهای منطقه کرد."
 
"یوسف بلال" کارشناس مسائل ایران در دانشگاه کالیفرنیا با اشاره به نفع اقتصادی رابطه با ایران برای مراکش در مصاحبه با "المانیتور" میگوید: "رابطه مراکش با کشورهای حوزه خلیج‌فارس در صدر اولویت‌های آن کشور قرار دارد. رابطه مراکش با ایران از نظر اقتصادی و سیاسی برای آن کشور نفع دارد چرا که از زمان وقوع بهار عربی محبوبیت کشورهای سلطنتی عربی منطقه رو به کاهش گذاشته است."
 
المانیتور با طرح این پرش که چرا بهبود روابط با مراکش برای ایران نیز حائز اهمیت است با اشاره به وعده "حسن روحانی" رییس‌جمهوری ایران مبنی‌بر "تعامل سازنده با جهان" می‌نویسد: "ایران از زمان پیروزی "روحانی" در انتخابات جون سال 2013 از نظر بین‌المللی در جایگاه بهتری قرار گرفته است. اکنون ایران باید نشان دهد که خواستار بهبو روابط با کشورهای جهان بخصوص متحدان غرب است. مراکش نه تنها متحد کشورهای عرب منطقه بلکه از دوستان صمیمی و نزدیک کشورهای غربی از جمله امریکا و فرانسه است و این موضوع اهمیت بهبود روابط با آن کشور را برای ایران دوچندان می‌کند."
 
 در ادامه این گزارش "المانیتور" نظر "فرانسوا نیکلا" سفیر پیشین فرانسه در تهران را جویا شده است. او براین باور است که روحانی و تیم او سعی دارند تا خاطره بد برجای‌مانده از دوران ریاست جمهوری احمدی‌نژاد در ذهن جهانیان را پاک کنند. سفیر پیشین فرانسه در تهران در ادامه اشاره می‌کند که بهبود روابط ایران با مراکش به نفع آن کشور است چرا که مراکش کشوری مسلمان است و این امر برای ایران سودمند خواهد بود.
 
 فراتر از ابعاد سیاسی منافع ایران و مراکش از بهبود روابط به بعد اقتصادی این ارتباط نیز اشاره کرده و می‌نویسد: "بیش از 10 سال است که ترکیه به مهمترین شریک تجاری مراکش تبدیل شده است. در صورتی که تحریم‌های وضع‌شده علیه ایران لغو شوند امکان افزایش همکاری‌های ایران و مراکش در زمینه‌های جهانگردی و کشاورزی افزایش خواهد یافت."
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین