کد خبر: ۲۸۱۴۰۹
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۸:۵۸

آزبست‌های کارخانه کرمانیت چه زمانی از کرمان خارج می‌شود؟

مدیرکل محیط‌زیست استان کرمان درباره‌ی انتقال آزبست‌های کارخانه کرمانیت گفت: استان کرمان پیشگام در تعطیلی کارخانه آزبست بوده و براساس مصوبه‌ی هیئت دولت و کارگروه سلامت و امنیت غذایی سال 90 ورود کرده و این کارخانه تعطیل شده است.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: «محمود صفرزاده» صبح امروز(دوشنبه 6 دی‌ماه) در کارگاه تخصصی آلودگی هوا، چالش‌ها و راهکارهای ویژه‌ی اصحاب رسانه در کرمان با اشاره به ا ینکه روز ملی هوای پاک در سال جاری با شعار «دوباره آسمانی آبی» نامگذاری شد، اظهار کرد: امروز رسانه‌ها نقش کلیدی و موثری در جامعه دارند و همواره در جبهه‌ی مقدم همه‌ی حوادث به‌عنوان یک حلقه واسط و یا جریان دو سویه در میان مسئولان و مردم قرار می‌گیرند.

وی افزود: وظایف محیط‌زیست در حوزه‌های آلودگی هوا، آب، خاک، حیات وحش و ... است که باید در همه زمینه‌ها شفاف‌سازی کرده و رسانه‌ها در این زمینه به مردم اطلاع‌رسانی داشته باشند.

باید واقعیت‌ها را به مردم منتقل و فرهنگسازی کنیم
صفرزاده با اشاره به اینکه باید واقعیت‌ها را به مردم منتقل و فرهنگسازی کنیم، تصریح کرد: هم‌اکنون اطلاعات زیست‌محیطی افراد جامعه بالاست اما در برخی موارد باید آگاهسازی کنیم تا فرهنگ زیست محیطی را ارتقاء ببخشیم.

وی گفت: از اصحاب رسانه می‌خواهیم در برابر مسئولیت اجتماعی از ما بازخواست کنند و تا جایی که بتوانیم کار می‌کنیم.

مدیرکل محیط زیست استان کرمان با اشاره به اینکه اصحاب رسانه در کنار سه قوه، رکن چهارم هر نظام محسوب می‌شوند، تصریح کرد: این قشر نقش بسیار موثری دارند و می‌توانند مسائل را هدایت و اطلاع‌رسانی داشته باشند.

صفرزاده در ادامه گفت: براساس مصوبه‌ی هیئت دولت در فروردین‌ماه امسال، دستگاه‌های اجرایی موظفند اقدامات موثری برای مقابله با آلودگی هوا انجام دهند که از جمله می‌توان به استانداردسازی خودروها، ارتقاء استانداردهای سوخت، 10 درصد بهره‌گیری از انرژی‌های پاک و نوین و ... اشاره کرد.

وی افزود: ساماندهی معاینه ‌یفنی خودروها، جلوگیری از انتشار بخار بنزین و حلّال‌هایی که در صنایع پتروشیمی به بنزین زده می‌شود، از دیگر این موارد است و باید مطابق استانداردهای جهانی کار شود.

11 مترمربع سرانه فضای سبز استان کرمان
مدیرکل محیط زیست استان کرمان گفت: آنالیز مستمر سوخت در جایگاه‌ها، توسعه‌ی فضای سبز براساس سرانه نیز باید توسط دستگاه‌های اجرایی انجام شود. سرانه‌ی فضای سبز در کشور 25 متر و در استان کرمان 11 مترمربع است.

وی افزود: استان کرمان به‌عنوان باغستان ایران معروف است و این امر به‌یژه در جنگل‌های دست کاشت در سیرجان، جوپار، بردسیر و شهداد به تلطیف هوا کمک می‌کند.

صفرزاده تصریح کرد: منشاء آلودگی هوا بحث ریزگردهاست که در استان ریشه طبیعی دارد و بیش از 3 میلیون هکتار اراضی و عرصه‌های استان کویری و بیش از 3 میلیون هکتار شنزارهاست که در مجموع 4 میلیون هکتار از عرصه استان تحت‌تاثیر فرسایش بادی است که به‌عنوان کانون‌های بحرانی منشاء ریزگرد در استان هستند.

وی تصریح کرد: در استان دغدغه‌ی آنچنانی در بحث ریزگردها نداریم اگر چه باید در بحث جنگلکاری و حفاظت از منابع آب اقداماتی انجام دهیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان گفت: مطالعات نشان می‌دهد 70 تا 90 درصد آلودگی‌های هوا ناشی از سیستم حمل و نقل عمومی و خودروهای سواری در شهرها و جاده‌هاست که خودروها و سوخت استاندارد نبوده است.

وی افزود: هم‌اکنون شرایط خوب است و در سوخت دیزل از 9000«پی.پی.ام» به زیر 50 «پی.پی.ام» رسیده‌ایم که کمک بسیاری به کاهش آلودگی می‌کند.

صفرزاده تصریح کرد: بقیه‌ی آلودگی ناشی از صنایع و منابع ثابت است و باید در این زمینه موتورخانه‌های ساختمان‌های اداری و منازل مسکونی را هوشمند کنیم تا برای جلوگیری از آلودگی و پرت منابع و انرژی اقدام شود.

ساماندهی صنایع آلاینده استان
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان ادامه داد: در استقرار صنایع استان تا جایی که در توان بوده سعی کردیم حریم زیستی رعایت شود و امسال سه مورد از صنایع آلاینده از لیست آلایندگی خارج شده‌اند.

صفرزاده گفت: رویکرد ما این است که صنایع آلاینده استان ساماندهی، نوسازی و واحدهای آلاینده ملزم به کاهش خروجی‌ها شده و باید طرح جامع محیط زیستی در همه‌ی حوزه‌ها داشته باشند.

وی با اشاره به بحران آب در استان افزود: استان کرمان 94 درصد منابع آب زیرزمینی برداشت می‌کند که بعضاً منابع استاتیک با «ای.سی» بالای 11 هزار داشته و مجبوریم آب را شیرین کنیم که در نهایت منشاء آلودگی زیست محیطی است و بحران آب بحث آلودگی هوا را تشدید می‌کند.

به گزارش ایسنا، مدیرکل محیط زیست استان کرمان درباره انتقال آزبست‌های کارخانه کرمانیت اظهار کرد: استان کرمان پیشگام در تعطیلی کارخانه آزبست بوده و براساس مصوبه‌ی هیئت دولت و کارگروه سلامت و امنیت غذایی سال 90 ورود کرده و این کارخانه تعطیل شده است.

وی افزود: ضایعات تولید این کارخانه انبار شده و کارشناسان اعلام کردند که باید براساس ضوابط به کشور مبداء یا در سایت‌هایی که در کشور پیش‌بینی شده، انتقال داده شوند.

صفرزاده تصریح کرد: حجم این مواد زیاد است و به‌علت آلودگی‌های زیست محیطی، یکی از راه‌ها، تثبیت در محل است و باید پهنه‌ی تثبیتی تغییر کاربری داده نشود و مقرر است مشاور زیست محیطی گرفته و با تأمین اعتبار، کار انجام شود.

مدیرکل محیط زیست استان کرمان خاطرنشان کرد: اگر تثبیت این مواد در استان تأئید نشود، ملزم هستند آن را به سایت مرکزی در بندر ماهشهر با تدابیر زیست محیطی منتقل کنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین