کد خبر: ۲۸۱۴۷۶
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۱
اشرفی اصفهانی خبرداد:

محکومیت دو نماینده مجلس و یک مدیرارشد دولت احمدی نژاد به انفصال از خدمات دولتی

حجت الاسلام و المسلمین اشرفی اصفهانی مسئول رسیدگی به تخلفات اداری در دولت است.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: در حالی که هر روز گوشه تازه ای از فساد در دولت هاي گذشته عیان می شود، حجت الاسلام والمسلمین محمد اشرفی اصفهانی رییس هیئت بدوی رسیدگی به تخلفات اداری از صدور حکم انفصال دائم از خدمت برای یکی از مدیران ارشد نهاد ریاست جمهوری در دوره احمدی نژاد خبر می دهد. کسی که با تخلفات گسترده حقوق دریاقتی خود را از 15 میلیون به چهل ميلیون در ماه رسانده بود. اشرفی همچنین در این گفت و گو از صدور حکم پنج و ده سال محرومیت از خدمات دولتی برای دو نفر از نمایندگان فعلی مجلس نیز خبر می دهد. این دو نمانیده که در حال حاضر از سرسخت ترین نمایندگان مخالف دولت هستند به گفته اشرفی پیش از دوره نمايندگی در سمت های مدیر کلی و ریاست یک سازمان مرتکب تخلفات بسیاری شدند و حالا با این حکم محرومیت از خدمات دولتی دیگر نمی توانند در پست های دولتی منصوب شوند و یا حتی در دور بعد شانس خود را برای ورود به مجلس امتحان کنند. به گفته اشرفی تا کنون 800 پرونده که عمده آنها مربوط به دولت نهم و دهم است به هیئت رسیدگی به تخلفات نهاد ریاست جمهوری ارجاع شده که در حال بررسی و رسیدگی هستند.

آقای اشرفی هیئت رسیدگی به تخلفات در دولت قبلی هم وجود داشت؟ شما که وارد شدید چه شرایطی را تحویل گرفتید؟

ببینید عملکرد شخصیت های اجرایی از عالی ترین رده که شخصیت سوم کشور است یعنی معاون اول رییس جمهور تا وزرا و معاونین وزرا و مدیران کل می تواند در هیئت رسیدگی به تخلفات بررسی شود. رسیدگی به تخلفات در دولت های قبلی هم وجود داشته منتها با این کیفیت و با این حساسیت نبوده است. در دولت قبلی هم این هیئت وجود داشت و باید به تخلفات رسیدگی می کرد اما این رسیدگی ها به صورت خیلی سری و محرمانه و دور از اطلاع مردم انجام می شده است.

در دولت تدبیر و امید یکی از کارهای بزرگی که در حال انجام است رسیدگی به تخلفات اداری و مالی است. البته صرفا تخلفات اداری مربوط به نهاد ریاست جمهوری است اما تخلفات مالی مربوط به دادگاه انقلاب می شود. در واقع  کار بازرسی کل کشور رسیدگی به تخلفات دستگاه های اجرایی است.

الان در خود نهاد ریاست جمهوری هم بازرسی مستقر شده است. آنها در وزارتخانه ها و سازمان های دولتی مستقر می شوند تا عملکرد دستگاه های اجرایی را بررسی کنند. اگر تخلفی صورت گرفته باشد ملزم هستند به عالی ترین دستگاه اجرایی که نهاد ریاست جمهوری است اطلاع دهند. اگر موضوع تخلف اداری باشد در خود نهاد ریاست جمهوری و در واقع در هیئت بدوی یک و دو و هیئت تجدید نظر رسیدگی می شود و اگر تخلف مالی باشد به دادگاه انقلاب ارجاع می شود. هیئت بدوی یک و دو کارشان رسیدگی به تخلفات کل دستگاه های اجرایی است. حتی تخلفات خود نهاد ریاست جمهوری هم در این دو هیئت رسیدگی می شود. یعنی حتی اگر در خود نهاد ریاست جمهوری مدیران کل و مشاورین و معاونین رییس جمهور فعلی هم تخلف داشته باشند در همین هیئت بدوی رسیدگی و با آن برخورد می شود.

تا اینجا پرونده ای از مدیران دولت فعلی به دست شما رسیده؟

خیر. پرونده هایی که تا اینجا از طرف سازمان بازرسی کل کشور به این هیئت ارسال شده است غالبا مربوط به سال های 88 به بعد است.

معمولا در این دو هیئت چه احکامی برای این تخلفات اداری صادر می شود؟

طبق قانون برای بعضی از تخلفات انفصال از خدمت از یک سال تا مادام العمر داده می شود. همینطور محرومیت از خدمات دولتی از یک سال تا آخر عمر هم ممکن است برای برخی از تخلفات داده شود. کمترین میزان مجازات هم توبیخ بدون درج در پرونده است.

تا اینجا چند پرونده به شما ارجاع شده؟

تا الان 800 پرونده به هیات های بدوی یک و دو ارسال شده است. از این تعداد بیش از صد پرونده رسیدگی شده است. حدود 50 درصد  از این پرونده های رسیدگی شده با رافت اسلامی با آنها برخورد شده و برای آنها برائت صادر کردیم. یعنی تخلفات آنها در حدی نبوده است که این تخلفات بخواهد حیثیت فرد را زیر سوال ببرد.

مکن است مثال بزنید چه تخلفاتی را مورد رافت قرار دادید؟

موارد جزئی مثلا اینکه ردیف بودجه ای جابجا شده است و یا اینکه فردی شرایط استخدامی نداشته اما او را استخدام کرده اند. از این دست موارد که خیلی مهم نبوده و یا در کارهای اداری معمولا بی توجه کاری صورت گرفته است و از روی عمد و عناد نبوده است و کاری از روی غفلت انجام شده است. به هر حال ما معصوم نیستیم در مواردی که ثابت شود تخلفات از روی عمد بوده برخورد شده اما مواردی که از روی غفلت انجام شده بوده ما آنها را بخشیدیم.

وقتی پرونده ای از شخصی به اداره تخلفات می رسد به آن فرد نامه می دهیم که از شما شکایت شده که تخلفاتی داشته اید می توانید برای دفاع از خود مراجعه کنید. آن فرد هم حضوری و هم به صورت مکتوب توضیح می دهد و از خود دفاع می کند. درصد بالایی از کسانی که تخلف داشته اند بدین ترتیب مراجعه کرده اند مراجعه کرده اند و از خود رفع اتهام کرده اند. ما هم طبق قانون شرع و اسلام و دستورالعملی که در اختیار داریم نتیجه را به سازمان بازرسی ارجاع می دهیم. البته گاهی بازرسی این موضوع را قبول نمی کند و دوباره پرونده به ما ارجاع می شود. برای اینکه این رفت و برگشت هم انجام نشود طبق مصوبه اخیر مجلس بازرسی کل کشور دو قاضی خوشنام که سابقه قضاوت طولانی داشته باشند را در هیئت های بدوی مستقر کرده است.

به هر حال این تخلفات آنقدر جزیی بوده که قانون می گوید درست نیست آبروی مدیرکلی که 25 سال در این نظام خدمت کرده به خاطر این تخلف لکه دار شود. در مورد این تخلفات مجازات هایی مثل توبیخ بدون درج در پرونده یا توبیخ با درج در پرونده صادر شده است.

در مورد 50 درصد دیگر که تخلفاتشان سنگین تر بوده چه احکامی صادر شده است؟

مثلا برای برخی محرومیت از خدمات دولتی در آینده برای پنج سال و ده سال رای داده ایم.

ممکن است جزییات بیشتری را در مورد این پرونده ها بگویید؟

دو نفراز نمایندگان فعلی مجلس که یکی قبلا مدیر کل و دیگری رییس یک سازمان بوده است تخلفات زیادی داشته اند که برای آنها پنج سال و ده سال محرومیت از خدمات دولتی صادر کردیم. البته چون الآن نماینده مجلس هستند و تا زمانی که در مجلس هستند قانون اجازه برخورد با آنها را نمی دهد، بعد از اینکه دوران نمایندگی آنها تمام شد این حکم اجرا می شود. برای این دو نفر محرومیت از خدمات دولتی داده شده است و نه انفصال از خدمت. چون نماینده مجلس برایش انفصال از خدمت معنایی ندارد برای همین حکم ممنوعیت از خدمات دولتی در آینده برای آنها داده شده است. یعنی وقتی دوره نمایندگی آنها تمام شد طبق قانون به دلیل تخلفاتی که داشته اند نمی توانند در پست های کلیدی کشور قرار بگیرند. حتی نمی توانند دیگر نماینده شوند. چون این حکم در پرونده آنها نوعی سو سابقه محسوب می شود که طبق قانون دیگر نمی توانند نماینده مجلس شوند.

این را هم بگویم که پرونده این آقایان را بازرسی کل کشور برای ما ارسال کرده و ما هیچ وقت بدوا سراغ تخلفات کسی نمی رویم که مثلا بخواهیم برای کسی پرونده سازی کنیم. پرونده های مشخص و دقیق و حساب شده است و بازرسی برای ما فرستاده است.

تخلفات این دو نماینده در دوران مدیریتیشان چه بوده است؟

نمی شود الان مسئله را باز کرد. در آینده روشن می شود. اما مردم بدانند اینگونه نیست که اگر کسی تخلفی کرد چون فلان پست مدیریتی را دارد از رسیدگی مصون است. هرکس اگر تخلف داشته باشد باید پاسخگوی تخلفات خود باشد.

غیر از این دو حکم چه موارد دیگری حکم داده شده و در چه سازمان هایی؟

برای یکی از مدیران عالی رتبه نهاد ریاست جمهوری در دولت احمدی نژاد هم انفصال دائم از خدمت صادر شده است. حکم او صادر شده و بعید به نظر می رسد که با تقاضای تجدید نظر هم تخفیفی در مورد او داده شود. چون تخلفات او بسیار سنگین بوده است.

تخلفات او شامل چه مواردی بوده؟

این فرد تحت هر عنوانی پول هایی را از صندوق بازنشستگی نهاد ریاست جمهوری گرفته و به افرادی که شرایطش را نداشتند داده بود و یا به برخی به عنوان وام از این صندوق مبالغی را پرداخت کرده بود تا طی سی سال آن را برگردانند!. در حالی که ما اصلا چنین چیزی نداریم. به علاوه این فرد برای هر جلسه کاری که در آن حضور پیدا می کرده برای خود مبلغی را در نظر می گرفته است. گاهی ممکن است فردی ماموریتی خارج از کشور برود و مبلغی را هم در چارچوب قوانین اداری دریافت کند اما این فرد در حیطه کاری روزمره خود که در جلسه ای شرکت می کرده است هم برای خود مبلغی را در نظر می گرفته به طوری که حقوق 15 میلیونی او به چهل میلیون در ماه می رسیده است.

متاسفانه از این موارد کم نیستند. اما هنوز در این دو هیئت بدوی فرصت نکرده ایم ببینیم چند نفر دانه درشت وجود دارد. و هنوز در حال بررسی هستیم. کار ما با کندی جلو می رود . چون این مسائل حیثیتی است  و آبروی یک انسان از حرمت کعبه بالاتر است باید با احتیاط و دقت لازم این بررسی ها انجام شود.

این روالی که گفتید در همه دولت ها وجود داشته یعنی سازمان بازرسی همیشه در همه دولت ها باید به تخلفات رسیدگی می کرده و پرونده ها را به هیئت رسیدگی به تخلفات و یا قوه قضاییه ارجاع می داده است. اما چه عاملی باعث شده تا این اندازه حجم تخلفات در دولت قبلی زیاد باشد؟ کدام قسمت از این زنجیره عملکرد مطلوبی نداشته است؟

مایه تاسف است که 90 درصد پرنده هایی که الان به ما رسیده است همه مربوط به دولت نهم و دهم است. در دولت های قبلی تخلفات خیلی ناچیز بوده است. مردم دنبال خلاف نبودند و جامعه ما خیلی سالم تر از چند سال اخیر بود.

متاسفانه تمام این بخور بخورها در دولت های نهم و دهم بود. در دولت اصلاحات و سازندگی با چنین مواردی مواجه نبودیم. مجلس ما هم سالم بود. همه به حق خودشان قانع بودند اما الان هیچ کس قانع نیست. وقتی اوضاع اقتصادی خراب است رانت و رشوه به میدان می آید. متاسفانه اوج این مسائل در دولت گذشته بود.

مسئله همین است که در دولت گذشته سازمان بازرسی به وظیفه خود آنطور که باید عمل نکرد یا این سازمان پرونده ها را ارجاع می داده اما رسیدگی در مورد آنها صورت نمی گرفته است؟

من یادم هست دوره ای که آقای محقق داماد رییس بازرسی کل کشور بود ایشان می گفت پرونده هایی به سمت ما می آید ولی متاسفانه این پرونده ها را نمی توانم به جایی ارجاع بدهيم که مطئن باشيم با آن برخورد می شود. این مسئله برخورد شدن مسئله مهمی است. مردم وقتی امیدوار می شوند که بدانند با فرد متخلف برخورد می شود و مجازات می شود. مردم الآن می دانند نماینده فعلی مجلس که قبل از نمایندگی مدیر کل فلان سازمان بوده به دلیل تخلفاتش با ده سال یا پنج سال محرومیت از خدمات دولت مواجه است.

بنابراین معتقدید در دولت قبلی این ها معرفی می شده اما برخوردی با آنها صورت نمی گرفته؟

معلوم نیست. آقای احمدی نژادی می گفت من پاک ترین دولت ها هستم و بعد مشخص شد آلوده ترین دولت ها در طول تاریخ بوده است، به علت فسادهای مالی گسترده ای که در دولت ایشان به وجود آمد و قبلا مطرح نبود. به هر حال اگر می خواست می توانست برخورد کند. اما او فقط با بگم بگم هایش جامعه را ملتهب می کرد. اما مشخص شد آن بگم بگم هایی که برای دولت های قبلی راه انداخته بود و واقعا چیزی برای گفتن نداشت الان همه آنها در دولت خودش نمود پیدا کرده و می بنیم  پرونده هایی از دولت ایشان سرازیر می شود به هیئات های بدوی رسیدگی به تخلفات.

شما وقتی این مسئولیت را تحویل گرفتید فکر می کردید با چنین حجم عظیمی از پرونده های تخلفات و فساد مواجه شوید؟

هرگز فکرنمی کردم تا این اندازه حجم پرونده ها زیاد باشد. اما وقتی وارد شدم دیدم تخلفات بسیار است. همین الان یکی از مدیران آقای احمدی نژاد چندین خودرو بیت المال در اختیار دارد. هیچ سمتی هم ندارد حتی پرونده هم دارد و دادگاه مرتب ایشان را احضار می کند اما با این حال حاضر نیست بیاید و ماشین ها را تحویل دهد. ده ماشین بیت المال الان در اختیار ایشان است بدون اینکه پستی داشته باشد. با اینکه نهاد ریاست جمهوری پیگیر است اما باز هم حاضر نیست آنها را تحویل دهد.

از بین پرونده هایی که بررسی کردید عالی ترین سمتی که مرتکب تخلف شده چه سمتی بوده و چه حکمی برایش صادر کردید؟

معاون وزیر داشتیم و مدیر کل هم زیاد داشتیم. مدیر کل نهاد هم بود که انفصال خدمت دادیم.

این معاون وزیر چه تخلفی داشت و چه حکمی گرفت؟

تخلفش جزیی بود و توبیخ بدون درج در پرونده شد.



منبع: خبرانلاین
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین