کد خبر: ۲۸۱۵۰۲
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۱

چای داغ، سیگار و تریاک، مهم‌ترین‌ عوامل ‌سرطان در ایران

ایـــران بزرگ‌ترین مصرف‌کننــــده تـــریاک دنیاست. معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با اعلام این خبر گفت: نقش این ماده در بروز سرطان قطعی است، همچنین مصرف چای د‌اغ و سمومی مانند نیترات که در برخی آب‌ها و مواد غذایی هست، ‌نیز سرطان‌زا هستند.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: به گزارش همشهری، رضا ملك‌زاده با بيان اينكه در مجموع شيوع سرطان در كشور از متوسط جهاني كمتر است، افزود: سرطان معده شايع‌ترين سرطان و سپس مثانه، پروستات، روده‌بزرگ و ريه در مردان و در زنان پستان، روده‌بزرگ، ريه، مري و معده است و كشور ما در ابتلا‌ به سرطان رتبه چهارم را در منطقه دارد. متوسط جهاني بروز سرطان در سال 182در ۱۰۰ هزار است كه آمار ايران 134در 100هزار گزارش شده است.
 
معاون تحقيقات و فناوري وزير بهداشت با اشاره به تحقيق انجام شده در شمال ايران و شمال آسيا گفت: مشخص شده كه بيشترين سرطان را در سال 1349در 2 شهر گنبد‌كاووس و تركمن‌صحرا در ايران ‌داشته‌ايم. در‌واقع اين دو شهر بيشترين شيوع سرطان مري و معده را داشته‌اند. البته پژوهشي در استان گلستان نشان داد در 10سال گذشته مرگ‌ومير بر اثر سرطان مري فقط 22درصد بوده و 50درصد مرگ‌ها به‌دليل سكته‌هاي قلبي بوده بنابراين بسياري از افراد قبل از سرطان بر اثر سكته مي‌‌ميرند.
 
وي مهم‌ترين علل سرطان مري در‌ چنين مناطقي را نوشيدن چاي داغ، مسائل ژنتيك، مصرف مواد دخاني به‌ويژه ترياك دانست و گفت: در گذشته 18درصد افراد بالاي 40سال روزانه ترياك مصرف مي‌كردند درحالي‌كه مصرف سيگار 12درصد بوده است. ترياك در انواع سرطان‌ها نقش دارد. البته علل سرطان در همه جاي دنيا يكسان نيست. پايين بودن وضعيت بهداشت دهان و دندان نيز عامل مهمي در ابتلا به سرطان‌هاي مري و معده در ايران است.

معاون وزیر بهداشت با بيان اينكه افزايش طول عمر، كنترل عفونت‌ها، كاهش مرگ نوزادان و تغيير سبك زندگي باعث افزايش بروز سرطان در كشور است، گفت: ‌50درصد سرطان‌ها قابل پيشگيري و 50درصد قابل درمان است. عوامل مهمي كه مي‌توان در پيشگيري از سرطان آنها را شناخت مصرف سيگار، قليان و ترياك است. اگر به درستي به مردم گفته شود كه ترياك طول عمر را به شدت كاهش مي‌دهد، مي توان باعث كاهش مصرف آن شد.
 
وي همچنين چاقي را از دلايل ديگر ابتلا به سرطان دانست و افزود: 65تا 70درصد ايراني‌ها اضافه وزن دارند كه اين موضوع در ابتلا به سرطان روده‌بزرگ، سينه و پروستات نقش دارد. همچنين مصرف ميوه و سبزي در كشور كم‌است از طرفي مصرف آجيل بي‌نمك در پيشگيري از سرطان نقش دارد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین