کد خبر: ۲۸۱۵۴۵
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۵
دیپلمات سابق انگلیسی:

تداوم تحریم های ایران امکان توافق جامع را از بین می برد

'پیتر جنکینز' دیپلمات سابق انگلیسی گفت، پافشاری آمریکا و اتحادیه اروپا بر تداوم تحریم های اعمال شده بر ایران، فرصت دستیابی به توافق هسته ای را از بین می برد.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: جنکینز طی یادداشتی در پایگاه خبری 'لوبلاگ' نوشت: جنجال درباره تلاش های کنگره آمریکا برای اعمال تحریم های بیشتر علیه ایران، این سوال را مستتر دارد که آیا آمریکا و اتحادیه اروپا این مساله را فهمیده اند که مذاکرات هسته ای با ایران به تدابیر منع اشاعه هسته ای منتهی نخواهد شد که آمریکا و اتحادیه اروپا در صورت امتناع از لغو تحریم هایی که ایران به آن نیاز دارد، به آن نیاز خواهند داشت؟

جینکینز افزود: اظهارات اخیر رئیس جمهوری آمریکا و وزرای امور خارجه انگلیس، فرانسه و آلمان باعث شک و تردید در این قضیه می شود. این خطر وجود دارد که آمریکا و اتحادیه اروپا بر این باور باشند که می توانند با پیشنهاد 'تعلیق' و نه 'لغو' تحریم ها و موکول کردن لغو بخش زیادی از آنها به آینده، به توافقنامه جامع دست یابند.

جنکینز در ادامه یادداشت خود با استناد به مفاد توافقنامه موقت هسته ای موسوم به 'برنامه مشترک اقدام' که پارسال به امضای ایران و 1 + 5 رسید، نوشت: طبق اقدامات داوطلبانه ای که ایران در چارچوب این توافقنامه آن را پذیرفت، آمریکا و اتحادیه اروپا از همان روز اول به بیش از آنچه می خواستند، رسیده اند.

حال در چنین شرایطی آیا آمریکا و اتحادیه اروپا حق دارند زیاده خواهی کرده و از لغو تحریم های بیشتر صرف نظر کنند؟ آیا موکول کردن لغو تحریم ها به وقت دیگر قابل قبول و عقلانی است؟

در پاسخ باید گفت نه. آنچه عقلانی است آنکه ابتدا تحریم های اتحادیه اروپا و تحریم های ثانویه آمریکا (اعمال شده در پایان سال 2011 و اوایل 2012) لغو و امکان دسترسی ایران به سامانه بین المللی پرداخت بین بانکی (سوییفت) فراهم شود. این تدابیر تنبیهی بخش بزرگی از تحریم های اعمال شده بر ایران است.

در مقابل اجرای اقداماتی که ایران انجام می دهد، باید سایر اشکال تحریم هم بتدریج لغو شود.

با توجه به اقداماتی که ایران تاکنون انجام داده آزادسازی گام به گام دارایی های ایران در خارج، لغو تدریجی تحریم های سازمان ملل و تحریم های اولیه آمریکا امکان پذیر است.

موکول کردن لغو تحریم های بیشتر به وقت دیگر و این باور که تعلیق تحریم ها کفایت می کند و دیگر نیازی به متمم لغو تحریم ها نیست، تهدیدی برای توافقنامه جامع است.

(این در حالیست که) تعلیق و نه لغو تحریم ها، بانک ها و شرکت های اروپایی و آسیایی را که نگران تعامل دوباره با ایران در شرایط تعلیق تحریم ها هستند، در برابر تبعات احتمالی تغییر دولت در آمریکا یا طرح های مخرب کنگره محافظت نمی کند.

یکی از تبعات تعلیق تحریم ها این است که ایران ممکن است اجرای یک یا چند مورد از تعهداتش را متوقف کند و این موجب رضایت کنگره و تصویب قانون تحریم مجدد علیه ایران خواهد شد.

جنکینز در پایان نوشت: امکان دستیابی به توافقنامه هسته ای وجود دارد اما، اگر آمریکا و اتحادیه اروپا همچنان بر تحریم های خود اصرار کنند، این امکان از بین خواهد رفت.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین