کد خبر: ۲۸۱۵۶۸
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۰

نحوه عضوگیری و آموزش نیروهای داعش

"کار آسانی نیست. باید در این راه صبور باشید. نخست مورد آزمایش قرار می گیرید و با شما صحبت می شود تا سطح دانش مذهبی شما ارزیابی شود. آنان با شما درباره همه چیز بحث می کند. آنان به شما درباره علوی‌های... و رژیم متعلق به آنان در سوریه و هم چنین درباره ارتش آزاد سوریه و سایر گروه‌های انحرافی می‌گویند."
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: "حسام حسام" سرمقاله نویس روزنامه نگار "گاردین" با استناد به اظهارات یکی از اعضای داعش درباره چگونگی جذب و آموزش سخت‌گیرانه ایدئولوژیک داعش در ادوگاه‌های آن گروه در عراق و سوریه نوشته است.
 
به گزارش آفتاب به نقل از خرداد، خبرنگار "گاردین" در توصیف یک روز آموزش ایدئولوژیک در اردوگاه‌های داعش می‌نویسد: "حامد غنعم" نخستین روز را در اردوگاه آموزشی داعش به سختی گذراند. صبح زود 13 آگوست او لباسش را پوشید و به سرعت به سمت خیابان اصلی روستایی رفت که در آن جا قرار بود با سه عموزاده اش دیدار کند. همانند بسیاری از اعضای جوان داعش، او نیز بدون اطلاع دادن به خانواده‌اش به این گروه پیوسته بود. هر چهار نفر آنان در مینی بوسی سفید نشستند که به سمت اردوگاه داعش در منطقه نفت‌یز "عمر" در صحرای "میادین" در منطقه "دیرالزور" در شرق سوریه در حال حرکت بود. مسئول جذب نیروی داعش علاوه بر او هشت نفر دیگر را نیز از آن روستا جذب کرده بود و آنان ملزم به گذراندن کلاس‌های اجباری چند هفته بودند. پیش از جلسه توجیهی فردی که مسئول جذب نیرو بود به آنان گفت:"سر خود را بالا نگه دارید."
 
یکی دیگر از اعضای داعش از افراد تازه پیوسته استقبال کرد و به آنان گفت که خود را برای فراگیری دروس شریعت آماده کنند. او در این باره گفت: "کار آسانی نیست. باید در این راه صبور باشید. نخست مورد آزمایش قرار می گیرید و با شما صحبت می‌شود تا سطح دانش مذهبی شما ارزیابی شود. آنان با شما درباره همه چیز بحث می کند. آنان به شما درباره علوی‌های... و رژیم متعلق به آنان در سوریه و هم چنین درباره ارتش آزاد سوریه و سایر گروه‌های انحرافی می‌گویند."
 
خبرنگار "گاردین" در ادامه با اشاره به این موضوع که کمتر کسی درباره اردوگاه‌های آموزشی داعش در عراق و سوریه و محتوای دروس آموزشی در آن‌ها می‌داند می‌نویسد: ایدئولوژی داعش به طور عمده از سنخ هویتی ایدئولوژی القاعده و یا تفسیر سلفی‌‌گرایانه سعودی به همراه عقاید راست‌کیشانه مذهبی است. به نظر می‌رسد هدف در اردوگاه‌های آموزشی تعلیم کامل و دقیق این تعالیم نباشید بلکه هدف ایجاد تمایل و حس تعلق‌خاطر به ایدئولوژی مذهبی است که از آن به عنوان ابزار جذب نیرو استفاده می‌شود. این در حالیست که تعداد بسیار کمی از اعضای داعش از پیوستن به این گروه انگیزه دینی را دنبال می‌کنند. مشکل دیگری که وجو دارد درک آشفته و ناواضح از ایدئولوژی داعش است. ژنرال‌های امریکایی از جمله "جان آلن" فرمانده نیروهای ائتلاف بین‌المللی علیه داعش نیز تاکید کرده که ایدئولوژی داعش به اندازه کافی درک نشده است. این موضوع از آن‌رو حائز اهمیت است که سلب مشروعیت ایدئولوژیک از داعش اقدامی اساسی برای شکست آن گروه خواهد بود."
 
خبرنگار گاردین برای روشن‌شدن ابعاد عمیق‌تر این موضوع به کتاب نوشته شده "مایکل ویس" تحلیلگر امریکایی درباره سازماندهی داعش و هویت ایدئولوژیک آن اشاره کرده است. او در این باره می‌نویسد: "در این کتاب اشاره شده که ایدئولوژی مذهبی بیش از هر مولفه دیگری به عنوان نیروی پیش‌برنده و تحریک‌کننده موثر بوده است. با این حال، این عامل در میان جوانان تکفیری (آنانی که خود را مسلمانان واقعی می‌دانند و سایرین را به اتهام کافر بودن تکفیر می‌کنند) و همچنین اعضای متعصب قوی‌تر است.
 
خبرنگار "گاردین" در ادامه گزارش به برگزاری کلاس مذهبی آموزش شریعت توسط داعش و چگونگی سازمان‌دهی آن اشاره کرده و می‌نویسد: "کلاس‌های شریعت از کلاس‌های یک‌نفره تا چندین‌نفره برگزار می‌شوند و در آن ارزش‌های اعضای عضو و میزان وفاداری آنان سنجیده می‌شود. برای اعضای تازه‌ورود از دو هفته تا یک ماه و یا حتی 45 روز و شش ماه و یک سال نیز کلاس برگزار میشود. در درون اردوگاه‌های آموزشی، دانشجویان ترکیبی از آموزش‌های نظامی، سیاسی و دینی را دریافت می‌آموزند. در این کلاس‌ها معمولا پنج آموزگار حضور دارند. در طول دوره آموزش اعضای تازه پذیرفته‌شده همزمان برای انجام ماموریت‌های نظارتی به حوزه میدانی فرستاده می‌شوند اما آنان را به خط مقدم جبهه اعزام نمی‌کنند. پس از فارغ التحصیلی از کلاس‌ها، اعضا تحت نظارت قرار می‌گیرند و در صورت ارتکاب اقدامی خلاف قوانین داعش با خطر مجازات و یا اخراج مواجه خواهند شد. از جمله مجازت‌ها می‌توان به تحمل ضربات شلاق در صورت نافرمانی از دستورات مافوق اشاره کرد. در برخی موارد اعزام افراد به کلاس‌های سخت‌گیرانه‌تر مذهبی به عنوان مجازات آنان در نظر گرفته می شود.
 
"ابوموسی" یکی از روحانیون دینی مرتبط با داعش در شرق سوریه که اصالتا اهل حلب است در این باره می گوید:گشما نخست آموزش های پایه ای مذهبی را فرا می گیرید. آنان ذهن شما را از آلودگی به بدعت‌های دینی و ایده های بعثی پاکسازی می کنند. صدور فتوا محدود به روحانیون است و هیچ کس نمی‌تواند حتی ر زمان جنگ بدون اذن آنان حتی در میان نبرد کسی را به قتل برساند. شما در این کلاس ها زبان عربی را می آموزید و یاد میگیرید که چطور به طرزی فصیح عربی صحبت کنید."
 
خبرنگار "گاردین" در ادامه اشاره می کند که داعش به دلیل کمبودی که از نظر حضور امامان مذهبی دارد اقدام به جذب طلاب جوان کرده و در این باره می نویسد: "نزدیک به 20 مسجد در هر شهر وجود دارند که تحت کنترل کامل روحانیون و طلاب وابسته به داعش هستند. در این مساجد از امامان برای آموزش‌های محدود مذهبی به خصوص در استان های شرقی سوریه و غرب عراق استفاده می شود. این مساجد به طور معمول تحت تسلط اعضای فرقه های صوفی برای مثال، نقشبندیه قرار داشته‌اند. داعشی‌ها سعی می کنند از روحانیوم بومی برای رویگردان‌کردن مردم از اعضای سایر فرقه ها و ادیان و آیین ها استفاده کنند. این روحانیون موظف هستند بر سه موضوع در آموزش های خود تاکید کنند: توحید، بدعت (یا انحراف از مسائل مذهبی) و میزان وفاداری به اسلام و عدم وفاداری به هر چیز غیراسلامی.
 
"ابوموسی" در این باره میکند: "مردم محلی از لفظ "دولت" برای اشاره به داعش استفاده می‌کنند. بله، ما هیچ‌گونه مخالفتی با پیام مان را تحمل نخواهیم کرد. چرا ما با ارتش آزاد سوریه می‌جنگیم؟ ما پیام‌مان را با شمشیر انتقال می‌دهیم. ابن تیمیه گفته است: "بنیاد این مذهب کتابی است که هدایت می کند و شمشیری است که پیروزی و نصرت را برای آن به ارمغان می آورد. اگر کسی با پیام پیامبر (ص) مخالفتی کند با چیزی جز شمشیر مواجه نخواهد شد. از آنجاییکه پیامبر ما پیام شان را در سرتاسر کره زمین ترویج کردند ما نیز همان کار را می کنیم. زمانی که در آغاز مشغول نبرد با نیروهای ارتش آزاد سوریه بودیم مشکلات زیادی داشتیم. آنان به اتهامات وارد شده از سوی ما اعتقادی نداشتند. اما پس از آن اعضای آن گروه یکی پس از دیگری به ما پیوسته و اعتقادات‌مان را پذیرفتند."
 
یکی دیگر از دوستان "ابوموسی" با برداشت خاص و تحریف شده خود از اسلام مدعی می شود: "اسلاف ما نیز گفته‌اند که من از طریق ایجاد رعب و وحشت پیروزی کسب کردم. از طریق کشتار و سربریدن. این در کتاب و سنت ما وجود دارد. در ویدئوهایی که ما منتشر می‌کنیم نیز هدف مان ایجاد همین ترس و وحشت است. پیامبر ما نیز خطاب به قریشی‌ها فرمودند من با کشتار به نزد شما می‌آیم." در اردوگاه‌های داعش معمولا برای آموزش افراد جوان علاوه بر متون شریعت از کتاب‌های مذهبی دیگر نیز استفاده می‌شود. دیگر اعضا و به خصوص فرماندهان باید کتاب‌هایی از جمله "مدیریت توحش" نوشته "ابوبکر ناجی" را مطالعه کنند. او در این کتاب گفته که شما باید بین جهاد و سایر اصول مذهبی تمایز قائل شود چرا که جهاد درباره انتقام‌گیری سرسختانه علیه دشمنان است.
 
خبرنگار "گاردین" در بخش پایانی گزارش خود اشاره می‌کند که داعشی ها در اردوگاه های آموزشی خود با استناد به داستان های صدر اسلام اقدامات‌شان را توجیه می کند و در این باره می نویسد:"برای مثال، آنان حکایتی را نقل می کنند که در آن گفته شه "خالد بن ولید" از فرماندهان صدر اسلام که در نبردهای مختلف قرن هفتم در عراق شرکت داشته وعده داده بود که رودخانه‌ای از خون سربازان ارتش پارس را به راه خواهد انداخت. پس از آن که نتوانست از میان اسراء داوطلبانی را برای اجرای برنامه اش بیابد سد را شکسته و کاری کرده که همه برده ها و اسرا غرق شوند. داعش از این داستان برای توجیه بردگان و اسرا استفاده می کند."
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین