کد خبر: ۲۸۱۵۹۹
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۸:۰۲

پاسخ نوبخت به بسيج دانشگاه علامه درباره پیاده‌روی ظریف و کری

" بدون ترديد در ضرورت دفاع از نظام و استيفاي حقوق تضييع شده ملّت بزرگ و فهيم ايران توسط كشورهاي استكباري، اشتراك‌نظر داريم. قطعاً شما هم، نه در اصل مذاكره با شش كشور موردنظر و نه در اراده خيرخواهانه گروه مذاكره‌كننده با وجود مواضع صريح رهبر معظم انقلاب، ترديد و تشكيك نخواهيد داشت."
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب- سرویس سیاسی: در پی نامه بسیج دانشجویی دانشگاه علامه طباطبائی (ره) خطاب به محمدباقر نوبخت، معاون رئیس‌جمهور و رئیس‌ سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور درخصوص پیاده‌روی محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه و جان کری وزیر خارجه آمریکا در جریان مذاکرات هسته‌ای در ژنو، سخنگوی دولت نیز در نامه‌ای خطاب به این دانشجویان نوشته است: بدون ترديد در ضرورت دفاع از نظام و استيفاي حقوق تضييع شده ملّت بزرگ و فهيم ايران توسط كشورهاي استكباري، اشتراك‌نظر داريم. قطعاً شما هم، نه در اصل مذاكره با شش كشور موردنظر و نه در اراده خيرخواهانه گروه مذاكره‌كننده با وجود مواضع صريح رهبر معظم انقلاب، ترديد و تشكيك نخواهيد داشت.

به گزارش آفتاب، پاسخ دكتر نوبخت به بسيج دانشجويي دانشگاه علامه طباطبايي (ره) به شرح ذیل می‌باشد:

 بسمه تعالي 
عزيزان بسيج دانشجويي دانشگاه علامه طباطبايي (ره)
 با سلام و احترام؛

نامه شما عزيزان مزّين به آيه شريفه‌اي از كلام وحياني، عزّ وصول بخشيد. آنچه از متن آرام آن نوشته موج مي‌زد، غيرت ديني و همّيت اسلامي بود، از اين رو پيش از آنكه برخي از واژگان نامناسب موجب ملال و تكدر گردد، احساس افتخار و اطميناني فراهم شد كه اهداف امام و رهبري در تربيت فرزندان رشيد و غيور تحقق يافته است و انقلاب بزرگ اسلامي هم‌چنان مولد و پويا به پيش مي‌رود.

بدون ترديد در ضرورت دفاع از نظام و استيفاي حقوق تضييع شده ملّت بزرگ و فهيم ايران توسط كشورهاي استكباري، اشتراك نظر داريم. قطعاً شما هم، نه در اصل مذاكره با شش كشور مورد نظر و نه در اراده خيرخواهانه گروه مذاكره كننده با وجود مواضع صريح رهبر معظم انقلاب، ترديد و تشكيك نخواهيد داشت و شايد آنچه از منطوق نامه بر مي‌آمد، اعتراض و انتقاد شما به ملاقات وزير امور خارجه كشورمان با وزير امور خارجه فرانسه و قدم زدن با وزير امور خارجه كشور آمريكا باشد.

در خصوص ملاقات با وزير امور خارجه فرانسه من‌هم همانند شما و مثل همه مسلمانان عاشق و معتقد به قداست پيامبر رحمت، از اقدام آن نشريه هتاك خشمگين و عصباني هستم و طبيعي است كه انتظار داشته باشيم كه مسئول مذاكره كننده موضوع هسته‌اي نه تنها غيرتمندانه از حقوق ملت هم‌چون گذشته در هر فرصت با طرف‌هاي خارجي دفاع مي‌كرد، بلكه غيرتمندانه نسبت به ناديده انگاشتن احساسات مقدس مسلمانان توسط آن نشريه فرانسوي اعتراض و انتقاد مي‌كرد كه اين واكنش مسئولانه به درستي انجام شد و وزير محترم امور خارجه كشورمان به دفعات آن را اطلاع رساني نمود.

 اما در مورد اينكه چون بخشي از مذاكره وزير امور خارجه ايران و امريكا به جاي نشستن، در حال قدم زدن انجام شد پس "موجبات سرافكندگي و شرمساري اقشار آگاه جامعه فراهم شد"، به اين داوري معتقد نيستم. به نظر مي‌رسد حداقل با استادان محترم دانشگاه محل تحصيل خود صحبت نماييد. چنانچه اكثريت آنها اظهار داشتند كه مذاكره در حال نشستن بلامانع است ولي در حال قدم‌زدن آن طور كه شما در نامه نوشته‌ايد "اقدام ننگين"، قطعاً اينجانب بايد در دفاع از فرزندان غيور ملّت بزرگ و حق شناس ايران يعني هيأت مذاكره كننده ايراني كه رهبر معظم انقلاب در ديدار مجمع عالي بسيج مستضعفين در تاريخ ۶/۹/۱۳۹۳ مجدداً آنها را تحسين مي‌نمايند، تأمل نمايم.

درخاتمه بازهم مباهات خود را نسبت به غيرت ديني و وفاداري شما نسبت به انقلاب و نظام مقدس اسلامي ابراز مي‌دارم.

چون ممكن است به دليل مشغله تحصيلي اين فرصت و توفيق حاصل نشده باشد كه مداقّه كافي بر بيانات مقام معظم رهبري در خصوص ادامه مذاكره و اصرار بر حمايت از تيم مذاكره كننده داشته باشيد، آن رهنمودهاي مستند را در پيوست به شما عزيزان هديه مي‌نمايم.

 
دوستدار شما
محمد باقر نوبخت 

به هيئت ديپلماسي ملت خوش‌بينم (۱۳/۷/۹۲)

ما از تحرّك ديپلماسي دولت حمايت ميكنيم، پشتيباني ميكنيم. در كنار آمادگي‌هاي همه‌جانبه‌ي ملّت ايران - چه از لحاظ اقتصادي، چه از لحاظ امنيّت داخلي، چه از لحاظ استحكام ساخت دروني نظام اسلامي، چه از لحاظ وحدت ملّي و چه از لحاظ نظامي - به تلاش و تحرّك ديپلماسي هم چه در اين قضاياي سفر اخير و چه غير از آن، اهمّيّت ميدهيم و از آنچه دولت ما انجام ميدهد و تلاشهاي ديپلماتيك و تحرّكي كه در اين زمينه ميكنند، حمايت ميكنيم. ما به هيئت ديپلماسي ملّت عزيزمان و دولت خدمتگزارمان خوشبين هستيم؛ البتّه به آمريكايي‌ها بدبينيم؛ به آنها هيچ اعتمادي نداريم.

بنده معتقد به نرمش قهرمانانه هستم (۲۶/۶/۹۲)

ما مخالف با حركتهاي صحيح و منطقي ديپلماسي هم نيستيم؛ چه در عالم ديپلماسي ، چه در عالم سياستهاي داخلي. بنده معتقد به همان چيزي هستم كه سالها پيش اسم‌گذاري شد «نرمش قهرمانانه»؛ نرمش در يك جاهايي بسيار لازم است، بسيار خوب است؛ عيبي ندارد، اما اين كشتيگيري كه دارد با حريف خودش كشتي ميگيرد و يك جاهايي به دليل فنّي نرمشي نشان ميدهد، فراموش نكند كه طرفش كيست؛ فراموش نكند كه مشغول چه كاري است؛ اين شرط اصلي است؛ بفهمند كه دارند چه‌كار ميكنند، بدانند كه با چه كسي مواجهند، با چه كسي طرفند، آماج حمله‌ي طرف آنها كجاي مسئله است؛ اين را توجّه داشته باشند.

هيچ كس نبايد تيم مذاكره كننده را سازش‌كار بداند/ ماموران دولت، فرزندان انقلاب (۱۲/۸/۹۲)

هيچ‌كس نبايد اين مجموعه‌ي مذاكره‌كنندگان ما را سازش‌كار بداند؛ اين غلط است؛ اينها مأموران دولت جمهوري اسلامي ايران هستند، اينها بچّه‌هاي خودمان هستند، بچّه‌هاي انقلابند؛ يك مأموريّتي را دارند انجام ميدهند. كار سختي هم هست [كه‌] بر عهده‌ي اينها است؛ دارند با تلاش فراوان آن كاري را كه بر عهده‌ي آنها است انجام ميدهند. بنابراين نبايد مأموري را كه مشغول يك كاري است و مسئول يك فرايندي است مورد تضعيف يا توهين يا بعضي از تعبيراتي كه گاهي شنيده ميشود - كه اينها سازش‌كارند، و مانند اينها - قرار داد؛ نه، اين حرفها نيست.

بنده در حمايت از تيم مذاكره كننده اصرار دارم (۲۹/۸/۹۲)

درباره‌ي مسائل اخير و اين بگومگوهايي كه در صحنه‌ي سياست خارجي و مسائل هسته‌اي و گفتگو و مذاكره و از اين حرفها هست، اوّلاً بنده اصرار دارم بر حمايت از مسئولاني كه اجراي كار برعهده‌شان است، از همه‌ي دولتها بنده حمايت ميكنم، از مسئولان - مسئولان داخلي، مسئولان خارجي - حمايت ميكنم و وظيفه‌ي ما است. من خودم مسئول اجرايي بوده‌ام، وسط ميدان بوده‌ام، سنگيني كار و سختي كار را با همه‌ي وجود احساس كرده‌ام؛ ميدانم كه كار اداره‌ي كشور كار سختي است. لذا اينها به كمك احتياج دارند، من هم كمكشان ميكنم، حمايتشان ميكنم؛ اين يك طرف قضيّه است كه قطعي است. از آن طرف اصرار دارم بر تثبيت حقوق ملّت ايران، از جمله مسئله‌ي حقوق هسته‌اي؛ اصرار داريم بر اينكه از حقوق ملّت ايران يك قدم عقب‌نشيني نبايد بشود.ما البتّه در جزئيّات اين مذاكرات مداخله نميكنيم؛ يك خطوط قرمزي وجود دارد، يك حدودي وجود دارد، اين حدود بايد رعايت بشود؛ اين را گفتيم به مسئولين و موظّفند كه اين حدود را رعايت كنند؛ از هارت‌وهورت دشمنان و مخالفان هم واهمه‌اي نداشته باشند و ترسي به خودشان راه ندهند.

مطمئنم تيم مذاكره كننده، از حقوق ملت ايران دفاع ميكند (۱۶/۴/۹۳)

البتّه ما به تيم مذاكره‌كننده‌مان اعتماد داريم. مطمئنّيم يقيناً آنها به دست‌اندازي به حقوق كشور و حقوق ملّت و كرامت ملّت راضي نخواهند شد و اجازه نخواهند داد كه چنين كاري انجام بگيرد. مسئله‌ي ظرفيّت غني‌سازي يك مسئله است كه خيلي مهم است؛ مسئله‌ي تحقيق و توسعه كه قطعاً بايد رعايت بشود؛ حفظ تشكيلاتي كه دشمن قادر به تخريب آن نيست. روي «فردو» تكيه ميكنند، چون غير قابل دسترسي است براي آنها؛ ميگويند جايي كه ما نميتوانيم به آن ضربه بزنيم، نبايد داشته باشيد! اين خنده‌آور نيست؟

حقا و انصافا ايستادگي ميكنند (۶/۹/۹۳)

هيئت مذاكره كننده‌ى ما حقّاً و انصافاً پرتلاش و جدّى هستند؛ ايستادگى ميكنند، با منطق حرف ميزنند، زير بار حرف زور نميروند، دارند كار ميكنند؛ اين را هم همه توجّه داشته باشند. حالا جزئيّات و آنچه را در اين گفتگوها ميگذرد، غالباً مردم مطّلع نيستند؛ نه، با جدّيت، با منطق، با دلسوزى دارند كار ميكنند و منطقى هم عمل ميكنند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین