کد خبر: ۲۸۱۶۱۳
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۰:۲۱
استاد ارتباطات دانشگاه اسلو نروژ:

حتی چینی‌ها هم نمی‌توانند جلوی فرایند ارتباطی را بگیرند

پروفسور رونینگ سخنان خود را اینگونه آغاز کرد: رسانه‌های اجتماعی عنوانی است که ما برای رسانه‌های مدرن به کار می‌بریم، در صورتی که رسانه‌های قدیمی هم جزو رسانه‌های اجتماعی محسوب می‌شوند و کارکردشان به میزان رسانه‌های جدید می باشد، با این تفاوت که رسانه های جدید که بیشتر در فضاهای مجازی قابل یافت می باشند، کارکردی بین فردی دارند و مخاطب آنها شاید فرد یا گروهی خاص باشند.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب- سرویس اجتماعی: روز یکشنبه 5 بهمن ماه 93، پروفسور هلگه رونینگ استاد علوم ارتباطات دانشگاه های اسلو، برگن و سانتا باربارا به دعوت دانشکده علوم ارتباطات اجتماعی وخبر واحد تهران مرکزی به سخنرانی پرداخت. سخنرانی پروفسور هلگه با محوریت "چالش‌های مطالعات رسانه‌ای در افق‌های متغیر رسانه" در حضور اساتید حوزه علوم ارتباطات، روابط عمومی، روزنامه‌نگاری و رسانه، نمایندگان سفارت نروژ و همچنین دانشجویان علوم ارتباطات و علاقه‌مندان این حوزه ارائه شد.
 
به گزارش آفتاب، دکتر سید وحید عقیلی ریاست دانشکده علوم ارتباطات اجتماعی و خبر دانشگاه آزاد و دکتر تژا میرفخرائی عضو هیئت علمی این دانشکده با مساعدت حجةالاسلام  احمدرضا خزائی کارشناس روابط بین الملل و معاونت فرهنگی، اجتماعی واحد تهران مرکزی از بانیان برگزاری این همایش بودند.
 
پروفسور رونینگ سخنان خود را اینگونه آغاز کرد: رسانه‌های اجتماعی عنوانی است که ما برای رسانه‌های مدرن به کار می‌بریم، در صورتی که رسانه‌های قدیمی هم جزو رسانه‌های اجتماعی محسوب می‌شوند و کارکردشان به میزان رسانه‌های جدید می باشد، با این تفاوت که رسانه های جدید که بیشتر در فضاهای مجازی قابل یافت می باشند، کارکردی بین فردی دارند و مخاطب آنها شاید فرد یا گروهی خاص باشند.
 
وی افزود: این موضوع نوعی از اجتماعات بین فردی را تشکیل داده و جالب اینکه یکی از مباحث مهم مطالعات رسانه ای این است که آیا این رسانه ها چشم انداز جدیدی دارند. اشاعه این رسانه ها و قرار گرفتن در کنار دیگر وسایل ارتباطات جمعی باعث به‌وجود آمدن ارتباطات عمومی شده و وقتی که تکنولوژی نوین را نیز به آن اضافه کنیم می بینیم که مطالعات رسانه ای هم جزئی از پدیده های اجتماعی محسوب می شود.
 
هلگه رونینگ در ادامه صحبت‌هایش گفت: محتویات رسانه ها دارای حوزه ای مختلف و نمادهایی هستند که به وسیله این رسانه ها انتقال داد می شوند. رسانه هایی که دو نوع زندگی و سطح معنایی را نشان می دهند، آنهایی که توسط خالقین پیام متولد شدند و پیامدهای آنکه بالابرنده مقاصد خلاق آنها هستند
 
این محقق برجسته حوزه مردم شناسی در ادامه صحبتهایش در مورد تاریخ رسانه های چاپی و تبلیغات سیاسی اندیشمندان، شامل بررسی محتوا، تأثیر اخبار و همین طور یکی از مهمترین زمینه هایی که رسانه ها به آن می پردازند تحت عنوان برجسته سازی، صحبت کرد و گفت: حوزه برجسته سازی تحت عنوان مطالعات تحریک پذیری مورد بررسی قرار گرفته، یعنی چطور رسانه ها می توانند مخاطبان را تحریک کنند که البته این موضوع ریشه و زمینه در سنت مطالعات انتقادی و جامعه شناسی تاریخی و کلاسیک دارد. سنتی که بعدها توسط جامعه شناسان دیگر مورد تحقیق و بررسی قرار گرفت و توسط افرادی مثل آدرنو و هورکهایمر (جامعه شناسان مکتب فرانکفورت) ادامه پیدا کرد، به طوری که زمینه ساز نوع و شیوه انتقادی رسانه ها بود و مهمتر اینکه رسانه ها و مبحث انتقادی آنها چگونه می تواند تحت سیطره فرهنگی قرار گیرد؟
 
این استاد ارتباطات دانشگاه اسلو در ادامه گفتار خود با اشاره به سفر یورگن هابرماس به ایران در سال 1381 و گفت: این موارد تحت عنوان گستره همگانی در کتاب تحولات ساختاری گستره همگانی یورگن هابرماس نوشته شده که ترجمه این کتاب در ایران می تواند انگیزه ای برای درک گستره عمومی در دوران دیجیتال به‌وجود آورد، البته خود ایشان معتقد بود سنت مطالعات انتقادی از دیدگاه تکنولوژی، سنتی است که الگوی رفتاری و الگوهای ارتباطی را نقد می کند.
 
هلگه رونینگ در پایان صحبتهایش به این موضوع اشاره کرد: هیچ کس حتی چینی‌ها هم نمی‌توانند جلوی فرایند ارتباطی را بگیرند، زیرا درست است که تأثیر ارتباطات از بالا به پایین است ولی فرایند ارتباطی مدرن این تاثیر را کم کرده، با این حال باید دید فرایند دوگانگی سنت و مدرنیته در ارتباط چقدر است و در واقع تراکمهای بی‌ارتباطی چگونه است؟
 
همچنین در پایان این مراسم نشست پرسش و پاسخ صمیمانه ای میان پروفسور هلگه رونینگ و اساتید و دانشجویان دانشگاه آزاد و سایر دانشگاه های کشور صورت گرفت.
 
تهیه گزارش از فرحناز دهقی و مریم علیزاده منصوری
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین