کد خبر: ۲۸۱۶۵۵
تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۹

توقف طرح رسایی برای ممنوع‌الفعالیت‌کردن روزنامه‌نگاران / نمایندگان حاضر به امضای طرح نیستند

پروژه‌ای که طرح آن را حمید رسایی نوشت؛ «ممنوع‌الفعالیت شدن روزنامه‌نگاران». حالا در مجلس، تهیه‌کنندگان آن با مشکل جمع کردن امضا مواجه شده‌اند.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: اصولگرا تندرو، خیلی سریع و بعد از توقیف روزنامه «مردم امروز» سراغ پروژه‌ای جدید برای محدودکردن رسانه‌های منتقدشان رفتند. پروژه‌ای که طرح آن را حمید رسایی نوشت؛ «ممنوع‌الفعالیت شدن روزنامه‌نگاران». طرحی که حالا در مجلس تهیه‌کنندگان آن با مشکل جمع کردن امضا مواجه شده‌اند. تا آنجا که در همین ابتدای کار بحث مسکوت‌گذاشتن آن به میان آمده است.
 
به گزارش آفتاب به نقل از خرداد، حمیدرسایی در توضیح دلایل تهیه این طرح چنین توضیح داده بود: «ما نگرانیم که مانند سال‌های اصلاحات آمریکایی و به دلیل سوء‌عملکرد وزارت ارشاد و حمایت دولت از جریان رسانه‌ای بیمار دوباره رسانه‌هایی به پایگاه دشمن تبدیل شوند و مجدداً مقام معظم رهبری این تذکر را بدهند که برخی رسانه‌ها به پایگاه دشمن تبدیل شده‌اند.» هرچند رسانه‌هایی چون خبرگزاری فارس سعی کردند تا موضع طراحان این طرح را در مجلس تقویت کنند اما به‌نظر می‌رسد تا اینجای کار توفیقی نداشته‌اند. چرا که حتی اعضای جبهه پایداری هم از همراهی با این طرح سر باز زده‌اند.
 
از جمله این افراد نصرالله پژمانفر، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس است که در رابطه با طرح ممنوع‌الفعالیت‌شدن خبرنگاران و روزنامه‌نگاران به خرداد می‌گوید: «آنچه که ما تاکنون متوجه شده‌ایم این است که طرح تهیه‌شده توسط همکاران ما آنقدرها جامع و منطقی نیست که بشود به اجرای آن اندیشید و بنابراین باید پخته‌تر شود.» این سخن کسی است که معتقد است نهایتا باید چنین طرحی برای قانونی‌شدن تقدیم مجلس شود. با این حال او هم از امضای طرح حمید رسایی سر باز زده است.
 
مسعود پزشکیان، از نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس که این طرح را «دون شان نمایندگی و قانون‌گذاری» می‌داند، درباره تلاش طراحان آن به خرداد می‌گوید: «آقای رسایی برای امضای این طرح هیچ پیشنهادی به من نداده‌اند، چون می‌دانند که اگر چنین پیشنهادی بدهند نه تنها آن را رد می‌کنم که علیه آن هم به فعالیت جدی خواهم پرداخت. فکر نمی‌کنم اینها جرات کنند طرح را نزد امثال من بیاورند. اما تا آنجایی که خبر دارم تلاششان برای جمع‌کردن امضا حتی در جمع همفکران خودشان هم به مشکل برخورد کرده و کسی از آن استقبال نکرده است.»
 
در همین حال نمایندگانی چون جواد جهانگیرزاده هم معتقدند که چنین طرح‌هایی چیزی جز «یک مانور سیاسی» نیست. مانوری که به گفته او کارکردش «شارژ‌کردن فضای رسانه‌ها است». وی در این باره به خرداد می‌گوید: «مجلس هیچگاه چنین طرحی را تصویب نخواهد کرد و این را طراحان آن هم می‌دانند. اما به هر حال این یک تاکتیک رسانه‌ای است تا موضوعاتی را داغ نگه دارند تا توجه مخاطب از آنها و مباحث آنها به جای دیگر پرت نشود».
 
میر هادی قره سید رومیانی، عضو کمیسیون حقوقی مجلس و از نمایندگان نزدیک به جبهه پایداری هم تائید می‌کند که طرح حمید رسایی برای ممنوع‌الفعالیت‌کردن روزنامه‌نگاران در مرحله جمع‌آوری امضا متوقف شده است و او موفق نشده نمایندگان قابل توجهی را با خود همراه کند.
 
پیشتر نیز این اتفاق در جریان طرح استیضاحی که حمید رسایی برای وزیر ارشاد تهیه کرده بود، تکرار شد. در آن زمان کمتر از 20 نماینده رسایی را در جریان استیضاح علی جنتی همراهی کردند تا نهایتا او مجبور به عقب‌نشینی و مسکوت گذاشتن طرح خود بشود. 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین