کد خبر: ۲۸۱۶۹۹
تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۶

تقابل اوباما و نتانیاهو بر سر ایران

با وجود فراز و نشیبهایی که در مسیر روابط دیپلماتیک آمریکا و اسرائیل در دوران اخیر وجود دارد، نمی توان اختلاف نظر باراک اوباما و بنیامین نتانیاهو را کتمان کرد و یا آن را کم اهمیت دانست.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب- سرویس بین‌الملل: در حالی که نتانیاهو تصور می کند که در دنیا تنها یک وظیفه دارد و آن متوقف کردن برنامه هسته‌ای ایران است باراک اوباما در تلاش است تا با ایجاد گفتمانی صلح‌آمیز و مذاکرات با ایران به یک توافق جامع برسد.

 به گزارش «آفتاب»، اسرائیل سرسختانه تلاش می‌کند تا به غرب موجودیت کشور ایران را به عنوان یک عامل خطرناک برای حفظ امنیت جهان، گوشزد کند غافل از اینکه نتانیاهو با محددیت‌های بسیاری روبرو است و همین موفقیت ماموریت او را بسیار مشکل می کند. متوقف کردن کشوری با بستر علمی گسترده، منابع و میل به پیشرفت و ارتقای برنامه هسته ای بیش از آن چیزی که او می پندارد مشکل است. از طرف دیگر متقاعد کردن کشورهای اروپایی که برای ترمیم روابط خود با ایران بر سر مذاکره گرد آمده اند، کار چندان آسانی نیست.

چندی پیش نیز، اوون آلترمن تحلیلگر سیاسی و امنیت ملی در تل آویو تاکید کرد مهمترین اختلاف نتانیاهو و اوباما بر سر ایران است. به گزارش شبکه تلویزیونی راشا تودی، آلترمن درباره اختلافات اوباما و نتانیاهو گفت بخشی از اختلافات اوباما و نتانیاهو به مسائل و ویژگیهای شخصی آنها برمی گردد. در واقع آنها از نظر شخصی هرگز با یکدیگر رفیق نبوده اند.

 آنها جهان بینی متفاوتی دارند و از نظر ایدئولوژیک و فلسفی از دو مکتب مختلفند. همچنین اختلافاتی سیاسی میان این دو وجود دارد. درباره گسترش شهرک های یهودی نشین نتانیاهو و اوباما نیز با یکدیگر اختلاف نظر دارند. البته اکنون بزرگترین اختلاف میان نتانیاهو و اوباما بر سر مسئله ایران است به طوری که مقامات اسرائیل و آمریکا سیاستهای بسیار متفاوتی درباره ایران دارند و تا حدودی اهداف آنها نیز در این خصوص بسیار متفاوت است و حتی می توان گفت دو طرف منافع متفاوتی در این خصوص دارند.

جفری گلدبرگ تحلیلگر روزنامه آتلانتیک طی یادداشتی انتقاد آمیز رویکر نتانیاهو را دربرابر دولت آمریکا زیر سوال می برد. او نوشته است: یکی از راه های نتانیاهو برای متوقف کردن ایران از ساخت سلاح هسته‌ای، حمله نظامی به این کشور است. اما نتانیاهو به دلیل هشدارهای متعدد دولت آمریکا و عدم کارآرائی حمله، این کار را نکرد و به جای آن روابط خود را با اوباما محدود و تاریک کرد. نتانیاهو مرتکب یک اشتباه بزرگ شد، او برای مقابله با ایران لازم بود که بزرگترین متحد خود یعنی آمریکا را متقاعد کند. اما او به جای این کار، تصمیم به دور زدن اوباما گرفت و «مستقیما دست به دامان کنگره شد تا با تصمیمی که اوباما هنوز اتخاذ نکرده، مخالفت کند و به دنبال آن جان بینر رئیس مجلس نمایندگان، بی‌آنکه کاخ سفید را در جریان گذاشته باشد، نتانیاهو را برای سخنرانی در کنگره در مورد خطرات توافق هسته‌ای و نیاز به تحریم‌های شدیدتر، دعوت کرد. و همین آتش خشم کاخ سفید را شعله ورتر کرد.

نتانیاهو فراموش کرد که دولت اوباما تا پایان دوران ریاست جمهوری خود، 2 سال فرصت دارد و اوباما است که باید درباره زمان و نحوه به کارگیری و یا تشدید تحریم ها تصمیم گیری کند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین