کد خبر: ۲۸۱۷۸۷
تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۷

تحلیل نشریه آمریکایی از روابط "خوشرو" با رهبری، روحانی و خاتمی

"انتخاب خوشرو نشان داد که وی نامزد مورد پذیرش تصمیم‌گیرندگان عالی در ایران بوده است. نماینده ایران در سازمان ملل متحد باید مورد تایید مقام معظم رهبری، رییس‌جمهوری و وزیر امور خارجه باشد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: خرداد نوشت: "فارین" پالسی در مطلب تازه خود اشاره می‌کند که پس از بیش از یک سال موانع ایجاد شده بر سر معرفی نماینده ایران در سازمان ملل متحد در نهایت "غلامعلی خوشرو" دیپلمات ایرانی برای تصدی این مقام معرفی شد. 
 
"فارین پالسی" از انتخاب اخیر دولت روحانی به عنوان گامی مثبت یاد کرده و در این‌باره می‌نویسد: "خوشرو" دیپلماتی باتجربه است که روابط شخصی نزدیکی نیز با پرنفوذترین چهره‌های سیاسی ایرانی و به‌خصوص رهبران اردوگاه اصلاح‌طلبان ایران دارد. نام او روز چهارشنبه 28 ژانویه از سوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران اعلام شد. نماینده جدید ایران در سازمان ملل متحد روابط نزدیکی با "محمد خاتمی" رییس جمهوری پیشین ایران و روابط خانوادگی با "حسن روحانی" دارد. حضور او در یکی از مهمترین مناصب دیپلماتیک ایران می‌تواند اثربخش باشد." 
 
"فارین پالسی" در ادامه به همزمانی معرفی نماینده جدید ایران در سازمان ملل متحد با ادامه مذاکرات هسته‌ای ایران و امریکا و همچنین اعمال فشار نمایندگان کنگره بر اوباما درباره احتمال وضع تحریم‌های تازه علیه ایران در صورت ثمربخش نبودن مذاکرات اشاره کرده است. 
 
"فارین پالسی" معرفی "خوشرو" برای تصدی مقام نمایندگی ایران در سازمان ملل را باعث "شگفتی" تحلیلگران سیاسی دانسته است. فارین پالسی اشاره می‌کند که او ماه‌های قبل برای انجام فعالیت‌های دیپلماتیک به سوئیس اعزام شده بود.
 
"ناصر هادیان" استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران با اشاره به "غیرمعمول"‌بودن اعزام این دیپلمات ایرانی به نیویورک می‌گوید: "انتخاب او نشان داد که وی نامزد مورد پذیرش تصمیم‌گیرندگان عالی در ایران بوده است. این نکته مهمی است چرا که نماینده ایران در سازمان ملل متحد باید مورد تایید مقام معظم رهبری، رییس‌جمهوری و وزیر امور خارجه باشد. او پیشتر با "علی اکبر ولایتی" وزیر امور خارجه پیشین ایران نیز کار کرده بود و از روابط نزدیکی با مقام معظم رهبری نیز برخوردار است. آقای ظریف او را از نظر شخصی به صورت نزدیکی می‌شناسد و آقای روحانی نیز با او آشنایی نزدیکی دارد."
 
"فارین پالسی" اشاره می‌کند که انتخاب آقای خوشرو پس از آن صورت گرفت که امریکا با وارد کردن اتهام حضور "حمید ابوطالبی" نامزد پیشین نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد در واقعه اشغال سفارت امریکا از اعطای روادید به او خودداری کرده بود.   
 
 "فارین پالسی" در بخش دیگری از این گزارش به سوابق آقای خوشرو اشاره کرده و در این باره می‌نویسد:" او پیشتر به مدت هفت سال دومین فرد بلندپایه اجرایی در دفتر نمایندگی سازمان ملل در تهران بود. این دیپلمات باسابقه ایرانی همچنین پیشیه فعالیت دیپلماتیک در سوئیس و استرالیا را نیز در کارنامه کاری خود دارد. او پیشتر مشاور "محمد خاتمی" رییس‌جمهوری پیشین ایران بوده و در کسب امضا و موافقت کشورهای جهان برای کارزار "گفت‌وگوی تمدن"‌ها نقش موثری ایفا کرد؛ کارزاری که با هدف فائق‌آمدن بر اختلافات فرهنگی میان کشورهای مسلمان با غرب راه‌اندازی شده بود. او در مقاله‌ای که امسال منتشر کرده بود اظهار داشت که ایران از اوباما انتظار دارد تحریم‌های سازمان ملل و کنگره علیه ایران را از میان بردارد."  "فارین پالسی" در ادامه اشاره می‌کند که پسر آقای خوشرو با برادرزاده آقای روحانی یعنی حسین فریدون ازدواج کرده است. 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین