کد خبر: ۲۸۱۸۲۰
تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۴

افزایش 100 هزار نفری آمار پناهندگان در ایران طی یک‌سال اخیر

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور گفت: بر خلاف ادعای رسانه‌های بیگانه که می‌گویند ایران هیچ پناهنده‌ای را نمی‌پذیرد، از سال گذشته تا به امسال 100 هزار نفر به آمار پناهندگان کشور افزوده شده است.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: به گزارش خبرگزاری فارس، عزیز کاظمی صبح امروز در همایش مدیریت بحران و حمایت از پناهندگان در دفتر پژوهش استانداری کرمانشاه اظهار کرد: وجود اتباع غیرمجاز در کشور هیچ توجیهی ندارد.

وی بیان داشت: بر خلاف ادعای رسانه‌های بیگانه که می‌گویند ایران هیچ پناهنده‌ای را نمی‌پذیرد، از سال گذشته تا به امسال 100 هزار نفر به آمار پناهندگان کشور افزوده شده و این در حالی است که کشور شرایط پذیرش پناهندگان را نداشت، اما دست ما برای پذیرش پناهندگان باز است.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور حفظ عزت پناهندگان را رویکرد اصلی جمهوری اسلامی ایران و وزارت کشور عنوان کرد و افزود: با توجه به نبود شرایط اضطراری برای پناهندگی، هیچ توجیهی برای ورود غیرقانونی به کشور وجود ندارد.

کاظمی تصریح کرد: تأکید وزارت کشور بر مسائل فرهنگی و انسانی و ریشه‌یابی مسائل مربوط به پناهندگی و البته فراهم کردن شرایط ایده‌آل برای این افراد است.

وی با اشاره به روابط خوب بین ایران و کشورهای همسایه، بیان داشت: در برخی از جاها رعایت مسائل مرزی صورت نمی‌گیرد و ترددهای غیرمجاز انجام می‌شود و مرزها باید به‌صورت شایسته از دو طرف مراقبت شود.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور رویکرد دیگر جمهوری اسلامی ایران در مورد مسائل پناهندگی را علل‌شناسی مهاجرت و پناهندگی دانست.

کاظمی خاطرنشان کرد: در حال حاضر 350 هزار دانش‌آموز خارجی، 11 هزار دانشجو و 15 هزار پناهنده در کشور داریم.

وی بیان داشت: 33 سال است که ایران میزبان پناهندگان است و بیش از 30 میلیون نفر مهاجر و پناهنده نیز در این مدت وارد ایران یا از آن خارج شد‌ه‌اند و یا در کشور زندگی می‌کنند و این جمعیت شناور است و هیچ کشوری ظرفیت پذیرش این تعداد را ندارد.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور به مشکلات پناهندگان در کشورهای دیگر اشاره کرد و گفت: محرومیت از تمامی امکانات بهداشتی و آموزشی، عدم اجازه ورود دانش‌آموزان به مدارس و زندگی مشقت‌بار در اردوگاه‌ها عمده‌ترین مسائل این افراد است.

کاظمی بحث پناهندگی را یکی از بحث‌های مهم دنیا عنوان کرد و افزود: طبق آمار رسمی بیش از 43 میلیون پناهنده در دنیا وجود دارد و آمارهای غیررسمی حاکی از وجود 50 میلیون پناهنده است.

وی با بیان اینکه علل بحران پناهندگی را نباید در کشورهای پناهنده‌پذیر و پناهنده‌فرست جست‌وجو کرد، گفت: این موضوع دلایل ریشه‌ای دیگری دارد و تا زمان دست کشیدن از دیکتاتوری و خودکامگی و زیاده‌خواهی بحران پناهندگی هم‌چنان ادامه خواهد داشت.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور پناهنده‌پذیری را یک وظیفه انسانی برشمرد و خاطرنشان کرد: در اجلاس سوئیس بیان شد که خدمات ارائه شده ایران به پناهندگان باید برای سایر کشورها الگو قرار بگیرد.

کاظمی هدف از برگزاری همایش مدیریت بحران و حمایت از پناهندگان را ثبت اسناد مربوط به پناهنده‌پذیری ایران و ارائه خدمات به آنها عنوان کرد و بیان داشت: این اسناد و زحمات ملت و نظام و مظلومیت پناهندگان باید ثبت شود تا بعدها توسط دیگران مورد سوءاستفاده قرار نگیرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین