کد خبر: ۲۸۱۹۹۷
تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۳

زمان جابجایی نقش عربستان و ایران فرارسیده است

مقام ارشد پیشین بریتانیایی ضمن انتقاد از نقش عربستان در برهم زدن نظم و ثبات خاورمیانه می‌نویسد: اکنون وضعیت در حال تغییر است. به نظر می‌رسد دشمن دیرینه ما یعنی ایران به‌عنوان کشوری با پتانسیل تبدیل شدن به یک دوست ظاهر شده است.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: "مایکل آکسوورتی" مسئول پیشین بخش ایران وزارت امور خارجه بریتانیا در یادداشت تازه خود تحت عنوان "آیا زمان آن فرارسیده که ایران را دوست خود و عربستان سعودی را دشمن خود بدانیم" در روزنامه "گاردین" با اشاره به تحولات منطقه ای استدلال می‌کند که ایران در مبارزه علیه تروریسم می تواند متحد غرب باشد و عربستان سعودی در این روند نقشی مخرب را ایفا کرده است.
 
به گزارش آفتاب به نقل از خرداد، این مقام ارشد پیشین بریتانیایی ضمن انتقاد از نقش منفی عربستان سعودی در برهم زدن نظم و ثبات منطقه خاورمیانه می نویسد: "عربستان سعودی مانعی در مسیر دستیابی به صلح در منطقه محسوب می شود. این مغایر با خواسته غرب یعنی برقراری و حفظ ثبات در منطقه است. تحولات در منطقه خلیج فارس به سرعت در حال وقوع است. پادشاه بیمار و کهنسال عربستان سعودی درگذشت و برادر ناتنی بیمار او جانشینش شد. این جانشینی تنها کمی پس از موفقیت حوثی‌ها در صنعا روی داد. در حال حاضر، بغداد با داعش دست و پنجه نرم می کند و خواستار کمک بین المللی برای مقالبه با آن گروه شده است. همان گونه که مشاهده می شود تغییرات در خاورمیانه در حال وقوع است و دولت های غربی به نظر می رسد بر سر دوراهی قرار گرفته‌اند. اگر پیش از این کشورهای غربی خواستار کناره گیری "بشار اسد" رییس جمهوری سوریه از قرت بودند اکنون بیش از 18 ماه از آغاز بحران در آن کشور می گذرد و "اسد" در قدرت باقی مانده است. این نشان از فاجعه بار بودن سیاست غرب در منطقه دارد چرا که تهدیدی به مراتب بزرگتر یعنی داعش گریبانگیر منطقه شده است. در همان حال، مذاکرات هسته‌ای ایران و کشورهای غربی به تدریج در حال پیشرفت است." 
 
او با اشاره به لزوم توجه کشورهای غربی برای بهبود روابط با ایران به منظور حفظ ثبات منطقه می‌نویسد: "اکنون وضعیت در حال تغییر است. به نظر می رسد دشمن دیرینه ما یعنی ایران به عنوان کشوری با پتانسیل تبدیل شدن به یک دوست ظاهر شده است. اکنون زمان آن فرارسیده که از هر فرصتی برای بهبود روابط با ایران استفاده کنیم." 
 
نویسنده مطلب در پایان به نقش منفی عربستان سعودی در تقویت فعالیت گروه های افراطی در منطقه اشاره کرده و در این باره می نویسد: "بسیاری با این موضوع موافق هستند که ایدئولوژی افراط‌گرایی سنی ریشه در قرائت وهابی از اسلام دارد که مبنای آن در عربستان سعودی است. این موضوع سبب شده تا اختلاف میان سنی و شیعه در منطقه افزایش یابد و در صورت تداوم می توان به یک فاجعه تبدیل شود. آیا در چنین شرایطی می توانیم چشمان خود را بر روی کشورهای تامین‌کننده مالی تروریست‌ها ببندیم؟ کشورهایی که به تروریست ها اسلحه می دهند؟" 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین