کد خبر: ۲۸۲۰۰۸
تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۳
بهانه‌های تندروها علیه دولت اعتدال تمامی ندارد

حمله به "ظریف" برای فراموشی فسادهای دولت احمدی‌نژاد

دلواپسان می‌خواهند از مطرح شدن محمدرضا رحیمی به عنوان خبر اول رسانه‌ها جلوگیری کنند و درقِبل آن از تبعات منفی این محکومیت برای تندروها بکاهند و از طرف دیگر، با برجسته‌کردن پیاده‌روی ظریف و کری فرافکنی کرده و به جای عذرخواهی از مردم به علت این فساد گسترده، در مقام پرسش‌گر قرار بگیرند.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب- سرویس سیاسی: چند روزی از مذاکره ظریف با جان کری وزیر امور خارجه آمریکا در پاریس می‌گذرد. مذاکراتی که تا کنون از زمان روی‌کار آمدن دولت تدبیر و امید در چندین نوبت و هر بار ساعت‌ها و روزها انجام شده است. اما مذاکرهات اخیر، آنهم در حال پیاده‌روی واکنش‌های بسیاری را نزد مخالفین دولت برانگیخت و جریان‌های  تندرو و دلواپس با بسیج رسانه‌های خود، هجمه گسترده‌ای را علیه وزیر خارجه کشورمان آغاز کردند. هرچند در این بین عده‌ای خواسته یا ناخواسته وارد بازی این گروه شدند و بدون اطلاع دقیق از مفهوم مذاکره، با تندروها  همصدا شدند.

به گزارش آفتاب، در این بین بسیاری از کارشناسان به واکاوی حملات گسترده به مذاکره‌کنندگان و خصوصا وزیر امور خارجه پرداختند و از جهات مختلفی این موضوع را بررسی کردند که دلیل این همه تخریب آنهم به خاطر یک رفتار دیپلماتیک مرسوم، از چه جهت بوده است.

بعد از حمایت دولت از شیوه مذاکره ظریف که توسط سخنگوی دولت و با صراحت و قاطعیت تمام انجام شد برخی از کارشناسان این رفتار تندروها را بی ارتباط با محاکمه و محکومیت محمدرضا رحیمی، معاون اول محمود احمدی‌نژاد نداستند. این گروه معتقد بودند چون جنس منتقدان ظریف با طرفداران آتشین دولت قبل، یکی است لذا به دو دلیل این گروه هجمه به ظریف و همکارانش را کلید زدند.

اول اینکه از این طریق می‌توانند از مطرح‌شدن محمدرضا رحیمی به‌عنوان خبر اول رسانه‌ها جلوگیری کنند و درقِبل آن از تبعات منفی این محکومیت برای تندروها بکاهند و دوم اینکه با برجسته‌کردن پیاده‌روی ظریف و کری می‌توانند فرافکنی کرده و به جای عذرخواهی از مردم به علت این فساد گسترده، در مقام پرسش گر قرار بگیرند.

به نظر می‌رسد این فرضیه محتمل‌ترین گزینه از سوی حاشیه‌سازان باشد هرچند بعد از گذشت چند روز از سر و صدای آنها نه تنها فساد مالی محمدرضا رحیمی در صدر اخبار ماند بلکه نامه‌نگاری احمدی‌نژاد و سعی در فرار از این مسئولیت باعث آشکارشدن زوایای دیگری از این تخلف مالی شد. زیرا محمدرضا رحیمی به سرعت نامه احمدی‌نژاد را پاسخ داد و در یک نامه افشاگرانه خطاب به احمدی‌نژاد نوشت، چوب آبروبری‌های شما را می‌خورم شما مرا نزد رسانه‌ها و افکار عمومی سکه یک پول کردید... و در نهایت خود را بازنده بازی رفاقت با احمدی نژاد دانست.

بدین ترتیب با آشکار شدن زوایای پنهان این پرونده تندروها به سرعت تغییر جهت دادند و در یک اقدام هماهنگ برای سر پوش گذاشتن بر پرونده محمدرضا رحیمی ابتدا مدعی شدند یکی از عوامل دستگیری رحیمی پیگیری آنها بوده و سپس خواستار رسیدگی به پرونده کرسنت و برخی افراد شدند، روشی که به خوبی نشان می‌دهد تندروها اصرار دارند برای فساد رحیمی جایگزینی در جبهه مقابل پیدا شود.

از طرف دیگر عده‌ای از کارشناسان بر این‌باورند که این اهرم‌های فشار برای تحت تاثیر گذاشتن مذاکرات انجام شده، با این استدلال انجام می گیرد که تندروها می‌خواهند با این هجمه مشغله‌های کاری و ذهنی را برای ظریف و دولت افزایش دهند تا بدین طریق وزیر امور خارجه و تیم دیپلماسی هسته‌ای، تمرکز لازم را برای انجام موفقیت آمیز مذاکرات از دست بدهد.

البته این تحلیلگران برای اثبات فرضیه خود ادله‌هایی نیز دارند. نمونه آن انتشار یک گزارش مفصل در یکی از پایگاههای خبری با این مذمون بود که چرا ظریف نامه مقام معظم رهبری به جوانان اروپا را توییت نکرد. دقیقا این مطلب از سوی رسانه‌ای منتشر شده بود که خود از مخالفان سرسخت شبکه‌های مجازی است و حال فقط به‌خاطر ایجاد مشغولیات ذهنی زیاد برای ظریف، بعد از حمله به مذاکره در حال قدم زدن، اینبار بر مورد دیگری  تمرکز کرد.

البته این تنها مصداق این گروه نیست زیرا آنها بر این باورند که با توجه به حجم بسیار زیاد فعالیت‌های ظریف و انجام مذاکرات فشرده با کشورهای همسایه و دیپلماسی پویای دولت ودر کل در چنین شرایط گسترده کاری، برخی از نمایندگان در حال جمع‌آوری امضا برای طرح سوال از وزیر خارجه هستند و در طرف دیگر 6 دفتر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاههای تهران طی نامه‌ای  نوشته‌اند حاضریم با شما در هر دانشگاهی که مدنظر شما باشد به پرسش و پاسخ بنشینیم. البته هنوز مشخص نیست این نمایندگان و تشکل‌ها چرا نسبت به وزرای سابق خارجه که فعالیت دیپلماتیک بسیار کمتری داشتند و ارتباطات در آن زمان، تنها به چند کشور خاص محدود بود چنین تمایلی برای جلسات پرسش و پاسخ نداشتند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین