کد خبر: ۲۸۲۱۴۰
تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۶

همکاری آمریکا و حوثی‌های یمن در جنگ علیه القاعده

مقامات آمریکا می‌گویند، در مبارزه با القاعده در یمن با شبه‌نظامیان حوثی همکاری ‌می‌کنند.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: در یک چرخش محسوس در سیاست آمریکا در یمن، این کشور روابط خود را با حوثی‌ها (انصارالله) که در حال حاضر صنعا، پایتخت یمن را در کنترل خود دارند، بهبود خواهد بخشید تا همچنان مبارزه علیه یک شاخه کلیدی القاعده ادامه یابد.

به نوشته روزنامه "وال استریت ژورنال"، مقامات رسمی کاخ سفید و برخی فرماندهان شبه‌نظامیان حوثی این خبر را تایید کرده‌اند.

این گزارش تصریح می‌کند که از طریق برخی واسطه‌ها، گفت‌وگوهایی میان مقامات آمریکایی و فرماندهان انصارالله صورت گرفته تا مشخص شود که آیا امکان ادامه حملات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا به مواضع القاعده در شبه‌جزیره عرب تضمین خواهد شد یا خیر.

یک مقام ارشد ایالات متحده آمریکا تصریح می‌کند که باید هماهنگی‌های ممکن صورت گیرد تا حوثی‌ها به صورت اشتباهی مورد هدف قرار نگیرند: «آنها هدف ما نیستند. ما بر روی مبارزه با القاعده شبه جزیره عرب تمرکز کرده‌ایم.»

حوثی‌ها به اقلیت زیدی یمن تعلق دارند که به استناد برخی از آمارها حدود یک‌سوم جمعیت عمدتا سنی‌مذهب این کشور را تشکیل می‌دهند.

به نوشته "وال استریت ژورنال"، کاخ سفید و وزارت امور خارجه آمریکا می‌گویند که تمرکزشان بر روی ایجاد ثبات سیاسی در یمن و حفظ امنیت آمریکایی‌ها قرار دارد.

به گزارش دویچه‌وله، مبارزه حوثی‌ها علیه القاعده در شبه‌جزیره عرب نیز برای مقامات ایالات متحده آمریکا اهمیت دارد. حوثی‌ها در برخی مناطق یمن موفق شده‌اند که شبه‌نظامیان را عقب برانند و موقعیت القاعده را تضعیف کنند.

به گفته مقامات آمریکایی، ارتباط‌های غیر رسمی با حوثی‌های یمن تازگی ندارد و پیش از این نیز میان دو طرف گفت‌وگوهایی صورت گرفته بود.

یک فرمانده حوثی‌ها نیز گفت که آمریکا برخی کمک‌های نظامی و اطلاعاتی را در اختیار این نیروها قرار داده است. او اضافه کرد که این اطلاعات به عملیات نظامی حوثی‌ها علیه القاعده کمک می‌کند.

درگیری میان حوثی‌ها و دولت مرکزی یمن از سال ۲۰۰۴ آغاز شده است. حوثی‌ها می‌گویند، خواهان احقاق حقوق خود به عنوان اقلیت مذهبی در یمن هستند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین