کد خبر: ۲۸۲۱۴۲
تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۳

متهمان پس از حادثه 11 سپتامبر کجا بازجویی می‌شدند؟

"ویلکرسون" در ادامه اشاره کرده که سه منبع اطلاعاتی امریکایی او را از این موضوع آگاه کرده بودند که سیا از "دیه گو گارسیا" به عنوان مکانی برای آن چه آنان "فعالیت‌های شرورانه" خوانده بوده اند علیه بازداشت شدگان استفاده کرده است."
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: اظهارات تازه "لاورنس ویلکرسون" رییس بخش کارکنان در دوره وزارت "کالین پاول" برای دولت بریتانیا دردسرساز شده است. او در مصاحبه با "وایس نیوز" اظهار داشته که دولت بریتانیا در اجرای برنامه‌های شکنجه و ربایش متهمین پرونده‌های تروریستی پس از حادثه ایزدهم سپتامبر با سیا همکاری داشته است. 
 
روزنامه "گاردین" با انتشار گزارشی در این باره می نویسد: "این عضو ارشد پیشین دولت امریکا اظهار داشته که مظنونین برای شکنجه و بازجویی به بریتانیا آورده می‌شدند و در ناحیه "دیه گو گارسیا" اقدامات صورت می گرفت. او همچنین اظهار داشته که صخره‌های اقیانوس هند به عنوان محلی برای نقل و انتقال متهمین مورد استفاده قرار می‌گرفته و در آنجا مظنونین دست داشتن در اقدامات تروریستی به صورت موقت اسکان داده می شدند و مورد بازجویی و آزار و اذیت قرار می‌گرفتند." 
 
به گزارش خرداد، "ویلکرسون" در ادامه اشاره کرده که سه منبع اطلاعاتی امریکایی او را از این موضوع آگاه کرده بودند که سیا از "دیه گو گارسیا" به عنوان مکانی برای آن چه آنان "فعالیت های شرورانه" خوانده بوده اند علیه بازداشت شدگان استفاده کرده است." 
 
"دونالد کمپبل" سخنگوی یکی از گروه‌های حقوق بشری نیز این موضوع را تایید کرده و اظهار داشته که "دیه گو گارسیا" سال‌ها از سوی سیا در همکاری با دولت بریتانیا برای اجرای برنامه‌های شکنجه مورد استفاده قرار گرفته بود. او همچنین اشاره کرده که وزرای پیشین کابینه بریتانیا این موضوع را تکذیب کرده‌اند. 
 
"دیگه گو گارسیا" از اواخر دهه 60 و اوایل دهه 70 میلادی خارج از سکنه شد. از آن زمان این محل به عنوان پایگاه نظامی مشترک امریکایی – بریتانیایی مورد استفاده قرار می گیرد. 
 
روزنامه "گاردین" در این باره اشاره می کند که "مانفرد نوواک" بازرس ویژه پیشین سازمان ملل در امور شکنجه و همچنین "دیک مارتی" سناتوری سوئیسی و رییس شورای تحقیق اروپایی درباره استفاده سیا از خاک کشورهای اروپایی و حریم هوایی آن کشورها نیز صحت این ادعا را تایید کرده اند. 
 
پیش‌تر نشریه "تایمز" گزارشی را منتشر کرده بود که نشان می داد یکی از مظنونین پرونده بمبگذاری بالی که منجر به کشته شدن 202 نفر شد در سال 2002 به "دیه گو گارسیا" انتقال یافته بود. پیش‌تر "تونی بلر" نخست وزیر پیشین و "جک استراو" وزیر امور خارجه پیشین بریتانیا این موضوع را تکذیب کرده بودند. 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین