کد خبر: ۲۸۲۱۴۵
تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۵

فیلم "مجید مجیدی" پاسخ انسانی ایران به توهین‌های نشریه "شارلی ابدو"

فیلمسازان و هنرمندان ایرانی با سلاح "هنر" به مقابله با توهین‌کنندگان به پیامبر (ص) پرداخته‌اند و از این وسیله برای احیای چهره حضرت محمد (ص) در حوزه عمومی بهره می‌برند.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: خرداد نوشت: "کریستین گروبر" پروفسور دانشگاه میشگان در حوزه اسلام‌شناسی با انتشار مقاله‌ای در نشریه "نیوزویک" اقدام "مجید مجیدی" کارگردان ایرانی در ساخت فیلمی از زندگی پیامبر اکرم (ص) را پاسخ "انسانی" ایران به اقدامات هتاکانه اخیر نشریه "شارلی ابدو" نسبت به اعتقادات مسلمانان جهان دانسته است. 
 
 این تحلیلگر مسائل اسلامی ضمن اشاره به رویکرد باز و منطقی ایران درباره نمایش چهره پیامبر اسلام (ص) و روایت ایرانیان از ایشان می‌نویسد: "نقاشی‌های ارائه شده از چهره پیامبر اسلام در کتاب‌های کودکان و فیلم‌ها از سال 2006 میلادی در ایران آغاز شده است. این موضوع نشان می‌دهد که ترسیم چهره ایشان در بخش از جهان اسلام امری معمول است و با هدف به خاطر سپردن یاد و خاطره‌شان توسط مسلمانان انجام می‌شود. مسلمین با این کار سعی دارند تا جایگاه والا و میراث مثبت پیامبر (ص) را به نمایش بگذارند و برای مخاطبان از معجزات و زندگی ایشان بگویند. برخلاف رویکرد بسته سنی‌های سلفی در این باره و همچنین خشونت اعمال شده از سوی آنان در قبال کاریکاتورهای منتشر‌شده نشریه "شارلی ابدو" واکنش ایران به این موضوع کاملا متفاوت بود. در واقع، فیلمسازان و هنرمندان ایرانی با سلاح "هنر" به مقابله با توهین‌کنندگان به پیامبر (ص) پرداخته‌اند و از این وسیله برای احیای چهره حضرت محمد (ص) در حوزه عمومی بهره می‌برند. چنین تصاویری از جمله فیلم اخیر "مجید مجیدی" نشان می‌دهد که دیدگاه یکسان و جهان‌شمولی درباره پذیرش ممنوعیت ارائه تصاویر هنری در اسلام و سنت نمایش چهره پیامبر (ص) وجود ندارد." 
 
نویسنده این مقاله در ادامه می‌افزاید:"این موضوع نشان‌دهنده این واقعیت است که در سرزمین‌های اسلامی دو سنت به موازات یکدیگر وجود دارند که با وجهه‌ای مفاوت به مقابله با توهین‌های صورت‌گرفته علیه پیامبر (ص) توسط کاریکاتوریست‌های اروپایی می‌پردازند در سویی اقدامات خشونت‌آمیز عده‌ای قرار دارد و در سوی دیگر اشاعه چهره‌ای انسانی از پیامبر اسلام (ص) با ه تصویر کشیدن تصویر ایشان." 
 
او در ادامه به مسائل مطرح شده درباره فیلم ساخته‌شده توسط "مجید مجیدی" در محافل اسلامی اشاره کرده و در این‌باره می‌نویسد: "فیلم تازه او روز یکشنبه در جشنواره بین‌المللی فیلم فجر در تهران حضور پیدا کرد. هزینه تولید این فیلم بیش از 30 میلیون دلار بوده است که می‌توان آن را پرهزینه‌ترین فیلم ایرانی ساخته شده تا زمان حاضر قلمداد کرد. پیش از انتشار این فیلم انتقاداتی درباره به نمایش کشیدن تصویر چهره پیامبر اسلام (ص) مطرح شده بود. در حالی که در فیلم تصویر ایشان از با نور استتار شده است. با این حال، شیوخ الازهر در قاهره خواستار توقف انتشار فیلم شده و آن را سبب اشاعه تصویری مخدوش از پیامبر (ص) در ذهن مسلمانان دانسته است. البته باید اشاره کرد که به نظر نمی‌رسد این انتقادات ناشی از ریشه‌های فرقه‌ای و اختلاف‌نظرهای موجود میان شیعیان و سنی‌ها باشد چرا که فیلم زندگی پیامبر (ص) را در دوره کودکی و نوجوانی به تصویر می‌کشد."  
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین