کد خبر: ۲۸۲۱۶۴
تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۴

ائتلاف اینترنتی داعش و بوکوحرام؛ متحدان خونخوار

براساس گزارش سازمان جاسوسی آمریکا، گروه تروریستی بوکوحرام به‌تازگی ائتلاف اینترنتی خود را با گروه داعش آغاز کرده است.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب- سرویس بین‌الملل: روزبه‌روز بر جامعیت و فراگیری اینترنت افزوده می‌شود و به همین دلیل امروزه به یکی از پرقدرت‌ترین ابزارهای سیاسی تبدیل شده است. بسیاری از تروریست‌ها از طریق اینترنت دست به ترویج و اشائه‌ی تروریسم می‌زنند و از طریق شست و شوی ذهنی و یا تحریک احساسات افراد، برای گروه خود عضوگیری می‌کنند.

به گزارش «آفتاب» به نقل از دیلی بیست، براساس گزارش سازمان جاسوسی آمریکا، گروه تروریستی بوکوحرام به‌تازگی ائتلاف اینترنتی خود را با گروه داعش آغاز کرده است. مقامات دولت آمریکا و متخصصان گفته‌اند که این ائتلاف اینترنتی می‌تواند در آینده این دو گروه تروریستی را با یکدیگر بیشتر در مسیر تعامل و همکاری قرار دهد.

گروه آفریقایی بوکوحرام که در تلاش است با انجام عملیات تروریستی در نیجریه حکومت کند، گروه تروریستی داعش را الگوی خود قرار داده تا مانند او بتواند از اینترنت برای پیشبرد مقاصد تروریستی خود استفاده کند.

اتحاد این دو گروه که از خطرناکترین، بی‌رحمانه‌ترین و البته قدرتمندترین گروه‌های جهادی هستند که گستره‌ی عملیات‌های خشونت‌بارشان از جنوب آسیا آغاز و تا غرب آفریقا امتداد دارد، تهدید بزرگی است که نگرانی از حضور بوکوحرام را در فضای سایبری بیش از پیش تقویت می‌کند.

در 10 روز گذشته بوکوحرام یک شبکه اینترنتی راه‌اندازی کرده است تا از طریق آن بتواند ایدئولوژی‌های خود را در اشکال متفاوت پروپاگاندائی ترویج دهد.

این رسانه تلاش می‌کند تا چهره‌ای جدید از بوکوحرام نشان دهد؛ به‌طور مثال به‌جای پخش ویدیوهای کم‌کیفیت و غیرحرفه‌ای، تصویر خود را شفاف و روشن را به همراه زیرنویس عربی و در مواقعی انگلیسی پخش می‌کند.

تشابه اخیر دو گروه بوکوحرام و داعش، بعد از انتشار یک ویدیوی 12 دقیقه‌ای مصاحبه با سخنگوی بوکوحرام بیش از پیش مورد توجه قرار گرفت. گرافیک و جلوه‌های بصری حرفه‌ای، پرچم سیاهی برافراشته در تصویر و بلورکردن تصویر سخنگو و مصاحبه‌کننده از جمله اشتراکات تصاویر منتشر شده از این دو گروه هستند.

در زبان حوسی، بوکوحرام به معنای "حرام بودن تحصیل به روش غربی حرام" است. الگوی آنها شباهت بسیار زیادی با طالبان افغانستان داد و پیروان آنها محاسنی بلند دارند و روی سر پارچه‏ای قرمز یا سیاه می‏‌بندند. بوکو حرام فعالیت خود را از سال 2003 آغاز کرد و اولین حمله را در سال 2004 انجام داد. مقر اصلی آنها در شمال شرقی نیجریه در اطراف شهر میادوگوری است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین