کد خبر: ۲۸۲۴۵۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۰

پیش‌بینی یک نماینده مجلس از طرح فروش سربازی

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی عضو کمیسیون تلفیق بودجه 94 مجلس شورای اسلامی درباره رویکرد کمیسیون و مجلس نسبت به طرح فروش سربازی گفت: این طرح با اندک تغییرات به تصویب کمیسیون رسیده و تنها مانده است تا در صحن علنی به تصویب نهایی برسد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب-سرویس اجتماعی: اکثر قریب به اتفاق کارشناسان سیاسی و اقتصادی بر این باورند که بند (ط) تبصره (16) لایحه بودجه 94 یکی از بهترین و بی‌نقص‌ترین بندهای بودجه است. در این بند، دولت پیشنهاد جدیدی در ارتباط با فروش دوره خدمت سربازی به مجلس ارائه کرده است که در صورت تصويب نهايی اين بند به دولت اجازه داده می‌شود تا همه مشمولان خدمت وظيفه عمومی را كه بيش از 10 سال غيبت دارند، با پرداخت جريمه مدت زمان غيبت، معاف كند و قرار است دولت از محل اين بند، 10 هزار ميليارد ريال درآمد‌ كسب كند و اين در‌آمد صرف تقويت بنيه دفاعی نيروهای مسلح شود.

به گزارش آفتاب، بنابراین بسیاری از کارشناسان خواستار تصویب هرچه سریع‌تر این طرح توسط مجلس شورای اسلامی هستند چراکه معتقدند دولت با اجرای آن می‌تواند کاهش درآمدهای نفتی خود را جبران نماید و همچین از اتلاف سرمایه‌های انسانی بکاهد و باعث رونق‌گرفتن بازار کار، از طریق ورود نیروهای مولد شود.

در همین راستا غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی، عضو کمیسیون تلفیق بودجه 94، با اشاره به اینکه این طرح به زودی در صحن علنی تصویب خواهد شد به خبرنگار «آفتاب» گفت: طرح فروش سربازی با تغییر نامحسوسی در کمیسیون تلفیق به تصویب رسید و فقط تعداد سال‌های غیبت مشمولان خدمت وظیفه عمومی را از 10 سال به 8 سال تغییر دادیم.

وی افزود: این طرح هیچ مشکلی ندارد. اینکه بعضی منتقدین می‌گویند این بند برمبنای نظام سرمایه‌سالاری است یا از طرف دیگر برخی می‌گویند سال‌های سربازی به دردنخور است گفته‌های بسیار زشتی است. طرح فروش سربازی بودجه ۹۴ می‌گوید نظام باید برای کسی که خدمت سربازی نرفته است و یا نمی تواند برود یک تکلیفی را مشخص کند.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه اضافه کرد: به عنوان مثال کسی که هنگام رانندگی مرتکب خلافی می‌شود به پلیس می‌گوید من عجله دارم مرا جریمه کن باید بروم. برای همین دولت کسی را که به هر دلیلی نمی تواند به خدمت سربازی بروند جریمه نقدی‌اش می‌کند و این کار بهتر از آن است که او را به حال خود رها کند.

نماینده مردم رشت تاکید کرد: افراد به دلایل مختلفی چون تاهل، کار و غیره می گویند نمی توانیم به خدمت سربازی برویم یا یک نفر می گوید من بیماری دارم اما کمیسیون پزشکی مورد مرا نپذیرفته است و قابل اثبات هم نیست. این طرح می گوید فرد به هر دلیلی که نمی تواند به خدمت سربازی برود بعد از 8 سال می تواند با پرداخت جریمه معاف شود.

جعفرزاده با بیان اینکه این اشخاص باید جریمه عدم گذراندن خدمت سربازی خود را پرداخت کنند نه اینکه سربازی خود را بخرند، خاطر نشان کرد: با این کار از یک سری حقوقی هم محروم می شوند مثل نماینده مجلس شدن، عضو شورای شهر شدن، پزشک شدن و ...بنابراین فردی که از این طرح استفاده می کند می گوید من می خواهم به زندگی عادی خود ادامه دهم و قرار هم نیست سمت های مهم دولتی و حکومتی را به عنوان شغل انتخاب کنم.

این نماینده مجلس افزود: این طرح نمی گوید از همان اول سربازیت را بخر. فردی که به هر دلیلی نمی تواند به خدمت سربازی برود می تواند جریمه ی این نرفتن را بپردازد نمی گوییم همان اول که نرفت سربازیش را بخرد این فرد باید بتواند 8 سال به صورت سرباز فراری زندگی کند اگر توانست و اثبات شد که نمی تواند به خدمت برود باید به زور او را بفرستیم به سربازی برود؟ رهایش کنیم؟

عضو کمیسیون تلفیق با اشاره به سخنان برخی نمایندگان مجلس مبنی بر تبعیض آمیز بودن طرح فروش سربازی به دلیل اینکه فقط افراد متمول قادر به خرید خدمت خود هستند، اضافه کرد: اشتباه همین جاست. کسی قرار نیست خدمت سربازی را بفروشد برای کسی که از خدمت فرار کرده است این طرح مطرح است.. خریدن سربازی یعنی فرد ذکور زمان خدمتش فرا می رسد می گوید من نمی توانم به سربازی بروم می خواهم پول بدهم.این موضوع با طرح دولت کاملا متفاوت است فرد مورد نظر ما 8 سال فراری است و از تمام حقوق خود محروم است حالا چرا راهی برایش باز نکنیم ؟ جریمه اش می کنیم. باز هم می گویم این فروش خدمت سربازی نیست جریمه خدمت است.
 
وی در پایان درخصوص مبلغ جریمه گفت: جریمه ثابت 30 میلیون تومان است که سالی یک میلیون تومان به آن اضافه می شود و برای افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی و ارزشی 50 درصد تخفیف قائل شده ایم. به عقیده من این طرح بسیار خوب است. درآمد بسیار مناسبی هم برای دولت ایجاد می کند. بیاییم راه ها را به روی دولت نبندیم و برای هر مشکلی یک تدبیری بیاندیشیم. 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
احسان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۸
0
0
من اگه هزار بار دستگیر بشم خدمت نمیرم چون:
اموزشی08خاش رو تموم کردم ی بار میدون تیر رفتم و مارو بردن اردو که مثلا سختی بکشیم جلو اسایشگاه خاله بازی میکردیم همش رژه رژه اخه مگه تو جنگ باید جلو دشمن پا بلند کنی یا کار با اسلحه رو یاد بگیری؟
یگان زابل بودم از ما بیگاری می کشیدن همش نظافت نظافت مسخره بازی با ماهی سی هزار تومن حقوق اصلا چرا میزان چریمه رو با حقوق سربازی حساب نمی کنید؟ فکر می کنید ؟
به نظر من اگه بجای دوسال الافی و بدبخت کردن جوونا سه ماه درستو درمون و مردونه اموزش بدن همه میرن خدمت
کشورای پیشرو رو ببینید واسه گواهی نامه یا پاسپورت اینقدر بدبختی باید بکشن؟
اخه چقدر ما بدبختیم اقا نه میذارید درس بخونم نه میذارید گواهینامه بگیرم نه میذارید یه مغازه باز کنم با پوله خودم حداقل اگه ی کار نمیکنید بذارید برم ازین مملکت
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین