کد خبر: ۲۸۳۱۲
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۳۸۴ - ۱۱:۴۶

حاجي مراد گاتسالوف: سبک کشتي رسول و دبير را مي پسندم

شاهمرادف به درد کشتي امروز روسيه نمي خورد
آفتاب‌‌نیوز : حاجي مراد گاتسالوف 24 ساله اهل آستين ولادي قفقاز و زير نظر سبايف الفباي كشتي را ياد گرفته است. قهرماني در المپيك 2004 آتن و همچنين كسب مدال طلاي وزن 96 كيلوگرم رقابتهاي جهاني را نيز در كارنامه خود دارد، الّبته به اين عناوين و افتخارات قهرماني در اروپا و رقابتهاي بين‌المللي را نيز بايد اضافه كرد. گاتسالوف كشتي‌گيري با تواناييهاي فني بسيار بالا است و به ايران آمده تا در معتبر ترين ليگ کشتي دنيا به تجرببات خود اضافه كند.
او در ليگ برتر كشورمان عضو تيم جويبار لوله مي‌باشد و برخلاف ساير خارجي‌هاي حاضر در ليگ كه با آمادگي نسبي و پايين در رقابتهاي حضور پيدا مي‌كنند ،با يك آمادگي بسيار مطلوب در اولين ديدار خود حضور پيدا كرد و كشتي بسيار جذابي را برگزار نمود و نشان داد بي‌جهت از سكوي رقابتهاي جهاني و المپيك بالا نرفته است.




مصاحبه حاجي‌مراد گاتسالوف با خبرنگار گروه كشتي خبرگزاري ورزش ايران(ايپنا)؛ را در زير مي‌خوانيد:



ايپنا: اولين سئوال خود را با علت حضورتان در ليگ برتر كشورمان آغاز مي‌كنيم؟ گاتسالوف :ايران يكي از قطب‌هاي كشتي دنيا است، قهرمانان بزرگي در آن هستند كه خود من نيز از آنها الگو گرفته‌ام.


كشتي‌گيراني نظير عليرضا دبير و رسول خادم را به خاطر سبك كشتي‌ها و زيركيشان در هنگام مبارزه دوست دارم و انگيزه و شهامت آنها را مي‌پسندم. در واقع يكي از دلايل حضور من در ليگ ايران نيز كشتي‌ گرفتن با بهترين‌هاي كشورتان است.





ايپنا: عليرضا حيدري مرد 6 مداله كشورمان نيز در سالن حضور دارد چقدر نسبت به او و كشتي‌هايش شناخت داريد؟


گاتسالوف :عليرضا حيدري را، از سال 98 كه قهرمان جهان شد، مي‌شناسم و اگر در ليگ كشتي بگيرد با او مبارزه خواهم كرد. به عقيدة من حيدري يك كشتي‌گير زيرك با تواناييهاي فني بسيار بالا است و در مسابقاتش واقعاً مي‌جنگد و مبارزه مي‌كند.





ايپنا: مقداري از نحوه تمرينات روزمره خود برايمان بگوييد؟


گاتسالوف :من هفته‌اي 5 جلسه و در دو نوبت صبح و بعدازظهر تمرين مي‌كنم و اين تمرينات بر روي تشك كشتي و خارج از آن مي‌باشد. البته در هنگام رقابتهاي مهم بين‌المللي نيز ميزان تمرينات همان 5 جلسه صبح و بعدازظهر است اما نوع برنامه‌اش فرق مي‌كند. در واقع سيستم تمريني ما در هنگام رقابتهاي بين‌المللي سنگين‌تر مي‌شود و فكر مي‌كنم اين مسئله چيز طبيعي است.





ايپنا: در تمرينات خود چقدر به كار با وزنه اعتقاد داريد؟


گاتسالوف :به شخصه اعتقاد زيادي به كار با وزنه ندارم و در واقع يك پنجم از برنامه‌هاي ما مربوط به كار با وزنه مي‌شود و بخش اعظم تمرينات بدنسازي ما كار با كش، از طناب بالا رفتن و ساير مسائل ديگر تشكيل شده است.





ايپنا: شگردتان در كشتي‌ها چه فني مي‌باشد؟


گاتسالوف :زيرگيري و فنون پرتابي





ايپنا: ما شنيده‌ايم كه اردوهاي تيم ملي روسيه با نظم و ديسپلين خاصي برگزار مي‌شود و فضايي همچون يك پادگان نظامي دارد نظرتان راجع به اين موضوع چيست؟


گاتسالوف: ما در آستانه رقابتهاي جهاني و المپيك در ايالات مختلف كشور روسيه اردو مي‌زنيم و درهر ايالت نيز حدود دو هفته تمرين مي‌كنيم. البته شرايط برگزاري اردوها كاملاً منطبق بر آب و هواي كشور ميزبان است و به آن بستگي دارد، در خصوص نظم و انضباط تيمي نيز آنطور كه شما شنيده‌ايد نيست، زيرا تمامي كارها بر اساس يك برنامه‌ريزي خاصي تدوين مي‌شود و ما خودمان را ملزم به انجام آن مي‌دانيم، چرا كه اين برنامه‌ها توسط بهترين‌هاي روسيه كه ما آنها را قبول داريم نوشته مي‌شود. اين را بايد اضافه كنم كه حتي مكالمات روزمره ما نيز در هنگام برگزاري اردوها فرق مي‌كند و در يك حد معمولي و خانوادگي است.





ايپنا: يوري شاهمرادف يك زماني به عنوان ناخداي كشتي روسيه محسوب مي‌شد، اما به يكباره او را كنار گذاشتند فكر مي‌كنيد، علت اصلي اين مسئله چه بوده است؟


گاتسالوف :به عقيدة من يوري شاهمرادف با آن همه بزرگي و عظمت اكنون بدرد كشتي كشور روسيه نمي‌خورد و به جاي او ديويد موسل‌بز كار وي را انجام مي‌دهد. شاهمرادف به خاطر يك سري از مسائل حاشيه‌ايي و خصوصي از مسئوليت ورزش كشتي روسيه كنار گذاشته شد و مسئول فدراسيون كشتي روسيه صلاح ديدند تا او را كنار بگذارند. اكنون وي مشاور و تكنيسين كشتي ايالت داغستان است.





ايپنا: نحوه عضويت شما در تيم ملي روسيه به چه ترتيب مي‌باشد؟


گاتسالوف :همه نخبه‌هاي كشور روسيه در رقابتهاي قهرماني كشور به ميدان مي‌روند و اين رقابتها حكم يك ميدان انتخابي را براي ما دارد. در اين ميان نيز بين يك كشتي‌گير عنوان دار و بدون عنوان هيچ فرقي قائل نمي‌شوند و همه را به يك ديد نگاه مي‌كنند. به عقيدة من اينگونه انتخاب شدن به صلاح همه است، زيرا تجربه و مدال هميشه ملاك برتري نيست.





ايپنا: فاصله نفر دوم وزن 96 كيلوگرم با شما به چه ميزاني مي‌باشد؟


گاتسالوف :تگي‌يف فاصله زيادي با من دارد، در واقع من خوب بودم كه او نتوانست هنوز فاصله‌اش را با من كم كند و اين مسئله براي من خيلي با ارزش است.





ايپنا: از چه وزني كشتي را شروع كرديد و آيا شغلي ديگر نيز به جزء كشتي داريد؟ گاتسالوف :از وزن 40 كيلوگرم كشتي را آغاز كردم و كاري به جزء اين ورزش ندارم. البته من ليسانس ورزش هستم و اكنون نيز در دانشگاه رشته‌ايي ديگر را آغاز كرده‌ام.





ايپنا: برخورد و توجه مسئولين ورزشي شما در قبال مدالي كه كسب مي‌كنيد چگونه است؟


گاتسالوف: مسئولين ورزشي كشور روسيه به مدالهاي ما توجه بسيار زيادي دارند و طرحي به مجلس ارائه دادند كه در آن حقوق ماهيانه براي قهرمانان جهان و المپيك در نظر گرفته شده است. البته آنها نه تنها به كشتي بلكه به تمامي رشته‌هاي ورزشي نيز يك توجه بسيار ويژه دارند. مسئولان ورزشي و غير ورزشي كشور روسيه حتي در دادن جايزه نيز با يك برنامه‌ريزي خاصي عمل مي‌كنندو تمامي جوانب را در اين ميان رعايت مي‌كنند تا باعث ضربه به كسي نشود. در واقع آنها كاري مي‌كنند كه مدال يك ورزشكار تداوم داشته باشد و در سالهاي بعدي نيز تكرار شود.





ايپنا: نظرتان راجع به كسب عنوان ششمي كشور ما در رقابتهاي جهاني مجارستان چيست و جايگاه حال حاضر كشورمان را در چه سطحي مي‌بينيد؟


گاتسالوف : به نظر من ايران داراي مدارس و باشگاههاي بسيار خوبي است و كشتي‌گيران آن نيز از لحاظ فني در سطح خيلي بالايي هستند. كسب يك عنوان ششمي به هيچ وجه از شايستگي كشتي‌گيرانتان كم نمي‌كند و اين افت مدالي ممكن است در همه تيمهاي مطرح دنيا بوجود آيد. از طرفي اگر افت يا نزولي بوجود مي‌آيد بايد براي بهتر شدن تلاش و برنامه‌ريزي كرد و نا اميد نشد.





ايپنا: و حرف آخر؟


گاتسالوف: جويباري‌ها خيلي علاقمند به كشتي هستند و من با اينكه در كشور روسيه و مهد كشتي دنيا هستم، اما مثل كشور شما و شهر جويبار نديد ه ام.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین