کد خبر: ۲۸۳۸۲۴
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۰:۵۶

ائتلاف احتمالی ایران و امریکا برای مبارزه با القاعده در یمن

تحلیلگر فارین پالسی با اشاره به پیروزی حوثی ها در یمن به عنوان فرصتی برای همکاری نظامی ایران و امریکا در آن کشور می نویسد: "حوثی های نزدیک به ایران یمن قدرت را در دست گرفته اند اکنون فرصت تازه ای فراهم شده تا امریکایی ها بتوانند به طور موثر در کنار ایرانی ها علیه دشمنان بجنگند.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: خرداد نوشت: "سین دی نیلور" تحلیلگر "فارین پالسی" با انتشار گزارشی تحلیلی استدلال کرده که همان گونه که ایران و امریکا در سوریه و عراق با دشمن واحدی به نام داعش مواجه بودند اکنون نیز در یمن با دشمنی به نام القاعده مواجه اند و می توانند به همکاری نظامی با یکدیگر بپردازند. 
 
تحلیلگر فارین پالسی با اشاره به پیروزی حوثی ها در یمن به عنوان فرصتی برای همکاری نظامی ایران و امریکا در آن کشور می نویسد: "حوثی های نزدیک به ایران یمن قدرت را در دست گرفته اند اکنون فرصت تازه ای فراهم شده تا امریکایی ها بتوانند به طور موثر در کنار ایرانی ها علیه دشمنان بجنگند. جنگ در یمن کشوری که از نظر استراتژیک اهمیت فوق العاده ای دارد. امریکا و ایران منافع مشترکی در عراق دارند. امریکا نه تنها با حملات هوایی بلکه با اعزام 2.600 نیرو به عراق به کمک ارتش آن کشور و پیشمرگه های کرد شتافت تا علیه داعش مبارزه کنند. در کنار آنان نیز ایران مستشارانی را به عراق اعزام کرده است. نیروهای ایرانی در خط مقدم جنگ علیه داعش در عراق و سوریه قرار دارند. پس به طور غیرمستقیم حملات هوایی امریکایی ها به نفع ایران نیز بوده است. امریکایی ها تاکنون بیش از 2.300 حمله هوایی را علیه مواضع داعش سازماندهی کرده اند." 
 
نویسنده مطلب در ادامه به موقعیت دشوار امریکا در یمن پس از پیروزی حوثی ها اشاره کرده و می افزاید: "در یمن، امریکا در واکش به پیروزی حوثی ها فعالیت سفارت خود را در صنعا به حالت تعلیق درآورد و کارکنان خود را از آن کشور در تاریخ 11 فوریه خارج کرد. با این حال، اکنون نیروی ویژه عملیاتی امریکا در حال نبرد علیه القاعده در آن منطقه است. حضور نیروهای وابسته به القاعده در شبه جزیره عربستان برای امریکایی ها تهدیدی امنیتی است چرا که این نیروها قادر به ساخت بمب هایی هستند که یافتن آن ها دشوار است. نمونه آن خنثی شدن تلاش شان برای انجام عملیات تروریستی در یک هواپیمای مسافربری در روز کریسمس سال 2009 میلادی بود." 
 
تحلیلگر فارین پالسی در ادامه اشاره می کند که علیرغم شعارهای ضد امریکایی حوثی ها رهبران آن جنبش اعلام کرده اند که خواستار داشتن رابطه عادی با ایران هستند. نویسنده با اشاره به وجود ظرفیت های موجود برای نزدیکی ایران و امریکا از این طریق می نویسد:"حوثی ها نیز مانند سایر گروه های نزدیک به ایران در منطقه علیه القاعده در حال نبرد هستند پس می توان به آنان دست به ائتلافی نظامی زد." 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین