کد خبر: ۲۸۴۱۲۱
تعداد نظرات: ۱۴ نظر
تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۲

پیشنهاد سه استاد خوزستانی به روحانی برای مقابله با ریزگردها

سه تن از اساتید خوزستانی در نامه‌ای به حسن روحانی رئیس‌جمهور پیشنهاداتی را برای حل بحران ریزگردها که زندگی در استان خوزستان را مختل کرده است، ارائه کرده‌اند.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب- سرویس اجتماعی: این پیشنهادات که شامل 20 مورد اقدامات آنی و 10 مورد اقدامات راهبردی است از سوی برات قبادیان، استاد دانشگاه تربیت مدرس و مشاورمعاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، بابک مختاری، دانشیار دانشگاه شهید چمران اهواز و رییس پارک علم و فناوری خوزستان و علیرضا زراسوندی، استاد دانشگاه شهید چمران اهواز و رییس بنیاد ملی نخبگان استان خوزستان ارائه شده است.

در متن این نامه که در اختیار سایت آفتاب قرار گرفته خطاب به روحانی آمده است: همانگونه که مستحضر هستید، فراگير شدن پديده گرد و غبار در استان خوزستان و گسترش اين پديده به ساير استان‌هاي غربي، جنوبي و حتي مركزي، با افزایش نگرانی­های موجود و بی پاسخ ماندن مطالبات به حق مردم در سال­های گذشته، زمینه ساز شروع و گسترش اعتراضات مدنی مردم در خوزستان شده است. این بحران که منشاء داخلی و خارجی دارد به یقین نتیجه سال­ها بی توجهی به توسعه پایدار در ایران و کشورهای همسایه بوده­است و در دراز مدت با گسترش بیشتر به قسمت­های غربی، جنوبی و مرکزی کشور، ایران را به بیابان تبدیل خواهد نمود. در کنار این پدیده، مردم با سونامی بیماری­های تنفسی و انواع سرطان نیز روبرو خواهند شد. جناب رئیس­جمهور، اگر به هشدارهای ده سال پیش متخصصان توجه می شد،  شاید امروز نوشتن این نامه ضرورتی نداشت اما متاسفانه اکنون که شرایط به مراتب بحرانی­تر از دهه پیشین شده است؛ اگر این بی توجهی ادامه یابد محتمل است که کمتر از 50 سال آینده، ایران با قدمت  7 هزار ساله به کویری لم یزرع تبدیل شود. لذا اینجانبان نویسندگان این نامه، پیشنهادهای زیر که اجماع نظرات کارشناسی گروهی از متخصصان این حوزه است را در جلسه هیات دولت به صورت ویژه خوستاریم. در ضمن به استحضار حضرتعالی می رسانیم که آمادگی کامل خود را برای همه گونه همکاری با دولت محترم برای حل این بحران بزرگ به صورت دائمی و پایدار اعلام می داریم.

الف- اقدامات آنی

1-   تشکیل ستاد ویژه و دائمی در استان­های درگیر به ریاست استاندار و دبیری یکی از متخصصان و اعطای اختیارات شورای تامین استان در حوزه مسایل مرتبط با این بحران به این ستاد.

2-   دادن اختیار تام به استانداران مناطق درگیر بحران برای تصمیم گیری در شرایط اضطراری.

3-   تقویت مرکز منطقه­ای پژوهشی ریزگردها در دانشگاه شهید چمران اهواز به عنوان اصلی­ترین بازوی کارشناسی و علمی حوزه اجرایی.

4-   اطلاع رسانی علمی، دقیق و شفاف در مورد آثار و عواقب این بحران برای ساکنان مناطق درگیر بحران.

5-   تثبیت کانون­های داخلی با رهاسازی آب سدها و استفاده از سایر روش­های تثبیت از جمله تثبیت بیولوژیک، شیمیایی و مالچ پاشی.

6-   تامین بودجه لازم برای ایجاد کمربند سبز حاشیه شهرهای درگیر بحران.

7-   تجهیز هلال احمر استان­های درگیر بحران ریزگرد با اقلام بهداشتی مرتبط و توزیع ماسک­های استاندارد و شیر رایگان در ایام بحرانی.

8-   فراهم آوردن زیرساخت­های قوی دولت و شهر الکترونیک و افزایش پهنای باند اینترنت برای کاهش حضور مردم در مکان­های عمومی و اداری.

9-   کمک ویژه به دانشگاه­ها و مراکز آموزشی برای تقویت زیرساخت­های آموزش الکترونیک در راستای جلوگیری از افت تحصیلی دانشجویان و دانش آموزان استان­های درگیر به واسطه تعطیلی­های متعدد.

10- تقویت ايستگاه­هاي پايش وضعيت جوي و نيز سيستم­هاي پيش آگاهي هشدار دهنده مناطق درگیر بحران.

11-   تقویت سیستم­های ناوبری فرودگاه­های مناطق درگیر بحران.

12-  ترمیم حقوق ساکنین مناطق درگیر بحران با توجه به افزایش شدید هزینه­های مرتبط با این بحران.

13-  پرداخت خسارات ناشی از این پدیده به کشاورزان، صنعتگران و سایر اقشار، به ویژه مشاغل آزاد.

14-  کاهش تعرفه آب و برق مناطق درگیر بحران.

15-تقویت زیرساخت­های بیمارستانی ویژه برای بیماران تنفسی و بیماران خاص.

16- فراهم آوردن شرایط بهداشتی- درمانی رایگان یا با حداقل تعرفه برای بیماران مبتلا به بیماری­های با منشاءآلودگی هوا.

17- کنترل کانون­های بحران و مراکز انتشار ریزگردها با استفاده از کاشت سریع گونه­های گیاهی مقاوم به کم آبی و سریع الرشد که کاربردهای اقتصادی به منظور تولید سوخت­های پاک بیولوژیک را نیزا دارا می باشند.

18- استفاده از تکنیک­های استحصال آب و ایجاد ریز حوضه­های جمع آوری و نگهداری آب و خاک در ارتفاعات.

19-مهار سیلاب­های فصلی و استفاده از روش نفوذ عمقی و پخش سیلاب و کاشت گیاهان همیشه سبز مقاوم به خشکی و گیاهان مرتعی در کانون­های شروع ریزگردها با کاربردهای دوگانه اقتصادی و حفظ پوشش خاک.

20-شناسایی سریع کانون­های بالفعل و بالقوه شروع ریزگرد و مهار  فوری حاشيه­های آن  از طریق مالچ پاشی و جنگل­کاری مصنوعی توسط نیروهای مردمی بومی، نیروی مقاومت بسیج و سپاه و ارتش بصورت ضربتی.

ب- اقدامات راهبردی
1-   ایجاد پست معاونت ریاست جمهوری در امور بیابان­زدایی برای نجات تمدن 7 هزار ساله ایران یا ایجاد پست قائم مقام معاون سازمان حفاظت محیط زیست در امور ریزگردها و بیابان­زدایی و اعطای اختیارات کامل ریاست جهموری یا معاون رییس جمهور در این حوزه به این پست.

2-   استقرار این معاونت یا قائم مقام در بحرانی­ترین کانون بیابان­زایی کشور.

3-   تجدید نظر اساسی در همه پروژه­های سدسازی و مدیریت منابع آب.

4-   جلوگیری از اجرای پروژه­های انتقال آب بین­حوزه­ای.

5-   تجدید نظر اساسی در راهبردهای توسعه بخش کشاورزی و تغییر الگوی کشت.

6-   افزایش حقابه تالاب­ها و در اولویت قرار گرفتن این مساله نسبت به حقابه صنعتی.

7-   بازنگری مطالعات زیست محیطی همه پروژه­های کلان در حال اجرای کشور توسط گروه­های پژوهشی دانشگاهی و سازمان­های مردم نهاد پژوهشی زیست محیطی و همچنین واگذاری مطالعات زیست محیطی طرح­های جدید به این گروه­ها.

8-   تشکیل کمیته بحران بیابان­زایی و خشکسالی در شورای امنیت ملی.

9-   تعیین ردیف بودجه سنواتی برای مهار ریزگردها و بیابان­زدایی و توجه ویژه به این مساله در تدوین برنامه ششم توسعه.

10- رایزنی فعالانه با کشورهای عراق، عربستان سعودی و سوریه برای تثبیت کانون­های فعال در این کشورها.

 در پایان دوام توفیقات حضرتعالی را در خدمت به نظام مقدس جمهوری اسلامی و مردم شریف ایران از خداوند متعال خواستاریم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱۴
ناشناس
|
Germany
|
۱۶:۰۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۶
9
11
تو یک کلام میگفتند یک دولت محلی میخواهیم
تا همهکارهای سیاستگذاری و اجرایی را انجام دهیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۲۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۶
3
18
بارک الله به استادانی که بدون جوسازی پیش نهادهای کوتاه مدت و میان مدت می دهند. قابل تحسین است
ناشناس
|
Germany
|
۲۱:۱۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۶
4
16
دخالت بیش از حد در طبیعت و انحراف آب از مسیرطبیعی اش در جنوب به اصفهان و قم اصلی ترین عامل این گرد وغبارهاست.
hamidreza khademi
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۷
16
8
این اساتید با این طرح ها دنبال بودجه هستند واسه خودشون
هوچی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۷
3
8
خیالتان راحت . آب از آب تکون نمیخوره . امتیازی که نمیدن هیچ تازه مدعی هم میشن و اوضاع از اینی که هست هم بدتر میشه و مردم هم عادت می کنن مثل همه موارد مشابهی که تا الان بوده.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۷
4
13
جناب آقای رییس جمهور، باتوجه به مشکلات اساسی که برای مردم خوزستان به وجود آمده ، لطفا به نظرات کارشناسان توجه ویژه شود.
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۷
2
6
در صورتیکه این مقابله درست هدایت شود و منابع مالی درست هدایت شود این یک فرصت است نه بلا.
یکی از کارهای درست ایجاد یک دریاچه یا بهتر بگویم یک تالاب مصنوعی است.
کافیست با مواد پلیمری قوی سطحی را مثل دریاچه مصنوعی با عمق نهایتا 1 متر ایجاد و از خلیج فارس آب را رها و دیاچه ای با وسعت مورد نیاز ایجاد و به مرور به آن اضافه کرد. که این امر نه تنها پول دور ریختن نیست بلکه به اکولوژی شهرهای مجاور نیز کمک شایانی میکند و کمک به ایجاد یک منطقه گردشگری نیز میکند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۸
0
1
با سلام: به نظرم یک راهکار عملی میان مدت برای رفع مشکل مناطق خشک بیابانی مربوط به منشا ریز گردها، انتقال آب از خلیج فارس(نزدیکترین نقطه به مراکز بحرانزا) با ایجاد یک مرکزتصفیه آب مناسب برای کشاورزی ونه لزومآ قابل شرب و انتقال آن به کانونهای ریزگردها توسط لوله میباشد.اینکار ضمن اینکه خشکی مناطق مورد نظر را مرتفع میکند، مانع از استفاده آب شرب برای این مشکل میشود؛ که این سالها بشدت درکل کشور ودر منطقه بدلیل کمبود بارندگی و... بشدت مورد نیاز مردم است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۴۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۹
0
4
تفاوت ما با دنیا این است اول کار را انجام میدهیم بعد کار شناسی میکنیم
فریبا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۹
0
13
من در گیلان زندگی میکنم. در اینجا هم مراتع و جنگلها و زمین های کشاورزی با ساخت و سازهای بی رویه و بی توجهی و بی مسئولیتی در حال نابود شدن و از بین رفتنه .
به نظرات و پیشنهادات کارشناسان و متخصصان باید توجه کرد و اهمیت داد. ما در مقابل فرزندانمون مسئول هستیم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۱
1
2
فقط طرح بیابان زدایی جواب می دهد. اما آیا بیا بان زدایی فقط با درخت کاری امکان پذیر است. مثلا" نمی شود بیا بان را آسفالت کرد.
ali
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۲
0
0
عامل اصلی کاهش بارندگی و ذخایر اب است که هر سال بعلت افزایش دمای زمین بدلیل افزایش مصرف انرژی این وضعیت تشدید شده و انتقال اب هم به دیگر نقاط بر این معضل می افزاید که انهم راهی ندارد .
امید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۳
0
1
سلامتی ثروتمندان بی درد که می تونن هنگام ورود ریزگردها به مناطق خوش آب و هوا تشریف ببرند و سلامتی دولتمردان و شاید هم دولتزنان که نمی تونن دستور بدن ریزگردها نیان خوزستان و سلامتی پایتخت نشینانی که به محض ورود کمی خاک تو آسمونشون ماسکهای مجانی از دولت میگیرند.و سلامتی اونایی که نفت خوزستان رو با ولع میل می کنن (منظورم پولش)و گرما و حرارت بالای 50 درجه اش را برای ما خوزستانی های پر توقع می دن نوش جان کنیم. و سلامتی اونایی که مثل من امید دارند یه روز از این همه پول نفتی که زمینهای داغ خوزستان برداشت میشه و تو ی شهرهاش کوچه ها و خیابونهاش هنوز آسفالت عهد قاجار رو داره ، یکی دو درصدی از اون رو خرج خوزستان کنند سه تا صلوات بر محمد و آل محمد بفرستید
آشنا
|
-
|
۱۹:۱۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۳
0
0
باسلام فقط کافیه که مسئولان استان خوزستان مانند مسئولان استان اصفهان باشند و خود اقدام کنند و منتظر اجازه واختیارات از تهران نباشند و به خود یه تکانی بدهند اینده نگر باشند نه اینکه سد ها احداث شوند حورها خشکیده شوند طرح های مخرب محیط زیست اجرا شود بعد مشکلات که ایجاد شد تازه دست کمک به سوی تهران دراز کنند اگر از اول به فکر خود و مردم استان خود و محیط زیست خود بودن حتی اگر 1 درصد از فروش نفت استان را یا حق گمرکات خود را از ورود ماشینهای لوکس یا کالاهای تجملاتی میگرفتند بابت محیط زیست و توسعه جنگل کاری الان نه تنها این مسائل نبود بلکه خوزستان جزئ استانهای سرسبز کشور در تمام فصول بود
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین