کد خبر: ۲۸۴۲۴۶
تعداد نظرات: ۱۷ نظر
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۷
از سکوت در دولت‌های احمد‌ی‌نژاد تا حاشیه‌سازی علیه دولت روحانی

"ریزگردها" و فرار رو به‌جلوی دلواپسان؛ توپ در زمین مجلس

این مطالب نافی مسئولیت‌های دولت در قبال حل معضل ریزگردها نیست اما مسئله این است که دولت به اندازه 18 ماه فعالیت خود پاسخگوی ریزگردها است و فرافکنی در این زمینه نمی‌تواند جواب قانع‌کننده‌ای برای مخاطبین و افکار عمومی باشد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب- سرویس اجتماعی: حدود 300 تا 350 هزارهکتار زمین در خوزستان جزو منشأ‌های گردوغبار است، لذا برای حل معضل گرد و غبار 350 هزار هکتار زمین باید برنامه علمی داشت. در واقع  این ماجرا تنها مختص کشور ما نیست و  در برخی از کشورهای دنیا نیز رخ داده و لذا باید برخورد با این پدیده را با درنظر‌گرفتن تجربه‌های جهانی و راهکارهای تجربه‌شده جهانی انجام داد.

به گزارش آفتاب، مشابه همین پدیده گردوغبار که الان ما درحال تجربه آن هستیم در دهه ٤٠ میلادی در آمریکا رخ داده است که در یک مورد در ظرف سه روز ١٢میلیون‌تن خاک بر سر شهر شیکاگو ریخته شد. کشاورزی ناپایدار، مصرف بی‌رویه منابع آب زیرزمینی و خشک‌شدن رودخانه‌ها عامل چنین رویداد طبیعی بوده، یعنی دقیقا همان چیزی که ما الان در ایران با آن موجه هستیم اما گویا برخی حتی برای حل این معضل نیز نسخه سیاسی می‌پیچند و مشکلات مردم خوزستان ناشی از ریزگردها را بهانه‌ای کردند برای بهره‌برداری سیاسی.

گروهی مسبب این حادثه را سازمان محیط زیست کشور دانستند و معضلی که 7 یا 8 سال است کشورمان با آن درگیر شده را با عدم سفر معصومه ابتکار رئیس سازمان محیط زیست گره زدند و یک‌صدا فریاد استعفا برای رئیس سازمان محیط زیست سر دادند؛ گویی که اگر رئیس سازمان محیط زیست به خوزستان سفر می‌کرد گرد و غبار ریخته شده بر سر مردم از بین می‌رفت.

برخی رسانه‌های نیز تمامی مشکلات را مربوط به دولت یازدهم برشمردند و با مانور درباره انتخاب وزیر بهداشت به‌عنوان نماینده دولت برای رسیدگی به معضل ریزگردها پروژه ایجاد اختلاف در کابینه را آغاز کردند. این رسانه‌ها با انتشار سخنان مشاور رئیس سازمان محیط‌زیست درباره سفر وزیر بهداشت به خوزستان، این مسئله را نشانه‌هایی از ایجاد اختلاف در کابینه یازدهم برشمردند. در اقدام هماهنگ دیگری نیز تعدادی از نمایندگان مجلس سرسختانه به انتقاد از سازمان محیط زیست پرداختند و الهام طبیب‌زاده با تأکید بر اینکه مسأله ریزگردها مربوط به امروز نیست، گفته است: خانم ابتکار باید از قبل برای این مسئله چاره‌اندیشی می‌کرد و به جای اینکه وقتش را صرف واردات بنزین کند به این حوزه که مستقیما به او مربوط می‌شود می‌پرداخت و اگر اکنون بخواهد کاری کند نوشدارو پس از مرگ سهراب است. سخنانی که نشان می‌دهد بعد سیاسی سخنان این نماینده مجلس بر بعد کارشناسی آن می‌چربد زیرا به قول خانم طبیب‌زاده مساله ریزگردها مربوط به امروز نیست و دوم اینکه وارد‌کننده بنزین در کشور وزارت نفت است نه سازمان محیط زیست. در واقع بهتر بود در این رابطه خانم طبیب زاده به یک مورد و یا یک اقدام مجلس در طول 8 سال درگیری کشور برای حل معضل ریزگردها اشاره می‌کرد.
 
البته این مطالب نافی مسئولیت‌های دولت در قبال حل معضل ریزگردها نیست و به‌طور طبیعی دولت نیز باید به‌خوبی نقش خود را در این زمینه ایفا کند اما مسئله این است که دولت به اندازه 18 ماه فعالیت خود پاسخگوی ریزگردها است و فرافکنی و فرار از مسئولیت مدیران قبلی در این زمینه نمی‌تواند جواب قانع‌کننده‌ای برای مخاطبین و افکار عمومی باشد.

از طرفی مساله مقابله با گردوغبار یک‌ مساله ملی است و وظیفه سازمان محیط‌زیست هم هماهنگی، نظارت و پایش در این زمینه است، اما مسوولیت مستقیم این موضوع با سازمان جنگل‌ها و مراتع است، این سازمان مسوول بیابان‌زدایی، مدیریت عرصه‌های سرزمینی مسوول مدیریت چرای دام روی مراتع، حفاظت از عرصه‌های خاک مراتع و منابع طبیعی کشور است، مسوولیت اصلی در اجرا بر عهده این دستگاه است.

 نکته قابل تامل دیگر اینکه ابتکار رئیس سازمان محیط زیست نیز در اقدامی متقابل پاسخ منتقدین خود را داد و گفته است: به این دلیل هفته قبل به خوزستان نرفته چون اهل وعده و کارهای نمایشی و بی‌نتیجه نیست و در این مدت در تلاش بوده بسته کاملی را برای حل مشکل گردوغبار مهیا کند تا در سفر این هفته خود که روز سه‌شنبه انجام می‌شود، با دستی پر عازم این استان شود. ابتکار تاکید می‌کند: جالب است بدانید تعدادی از همین نمایندگان که در این روزها سرسختانه درحال انتقاد از سازمان محیط‌ زیست هستند، دقیقا سه‌روز قبل از وقوع اولین موج گردوغبار در کمیسیون تلفیق مجلس در یک نوبت همه اعتبارات پیش‌بینی‌شده برای مقابله با پدیده گردوغبار در بودجه سال٩٤ که از سوی سازمان محیط‌زیست در بودجه گنجانده شده بود را به‌صورت کامل حذف و آن را به یکی از مصارفی که مد‌نظر خودشان است منتقل کردند.

هر چند اعضای کمیسیون تلفیق تاکنون در این‌باره اظهار نظر نکرده‌اند ولی اگر ادعای خانم ابتکار صحیح باشد بسیار ضروری است که فارغ از نگاه سیاسی رسانه‌ها  مجددا و با یک رویکرد متفاوت به این مسئله نگاه کنند و کسانی که به‌طور واقعی برای حل این معضل بسیار حیاتی مانع‌تراشی می‌کنند را به  مردم معرفی‌ کنند.

اسامی اعضای کمیسیون تلفیق مجلس بر اساس کمیسیون های آنها به شرح زیر است: 

کمیسیون اقتصادی:
حسین‌زاده بحرینی نماینده مشهد، محمد حسن‌نژاد نماینده مرند و ایرج ندیمی نماینده لاهیجان

کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری:
علیرضا سلیمی، قاسم احمدی لاشکی، جبار کوچکی‌نژاد

کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی:
اسماعیل کوثری نماینده تهران، احمدرضا دستغیب نماینده شیراز، حسن کامران نماینده اصفهان

کمیسیون صنایع:
نادر قاضی‌پور نماینده ارومیه، داریوش اسماعیلی نماینده سروستان، سیدهادی حسینی نماینده قائم‌شهر

کمیسیون انرژی:
شمس‌الله بهمئی نماینده مردم رامهرمز و رامشیر، حسین امیری خامکانی نماینده زرند، سید سعید حیدری طیب نماینده کرمانشاه

کمیسیون شوراها:
علیرضا زاکانی نماینده تهران، محمدجواد کولیوند نماینده کرج ، محمدمهدی مفتح نماینده تویسرکان
کمیسیون بهداشت:

امیرحسین قاضی‌زاده نماینده مشهد، مسعود پزشکیان نماینده تبریز، حسینعلی شهریاری نماینده زاهدان

کمیسیون حقوقی و قضایی:
نیره اخوان بیطرف نماینده اصفهان، موسی غضنفرآبادی نماینده بم، محمد دهقان نماینده طرقبه

کمیسیون فرهنگی:
نصراالله پژمان‌فر نماینده مردم مشهد، سید مرتضی حسینی نماینده قزوین، سید رمضان شجاعی کیاسری نماینده ساری

کمیسیون عمران:
مجید جلیل سرقلعه نماینده لردگان، یوناتن بت کلیا نماینده آشوریان، محمد دامادی نماینده ساری

کمیسیون اجتماعی:
عبدالرضا مصری نماینده کرمانشاه، ضرغام صادقی نماینده شیراز، مهدی عیسی‌زاده نماینده میاندوآب

کمیسیون کشاورزی:
عباس پاپی‌زاده، شمس‌الله شریعت‌نژاد، محمدتقی توکلی نمایندگان دزفول، تنکابن و الیگودرز.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱۷
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۷
20
4
احتمالا این ریزگردها از دولت احمدی نژاد انبار شده که امروز به فرمان احمدی نژاد طوفان شود و همین خاکها را بر سر مردم مظلوم خوزستان ببارد ...اینهایی که همه چیز را به دولت قبل مرتبط می کنند فکر می کنم جوابی بیش از این ندارند اما مردم واقعا انتظار معجزه ندارند فقط انتظار یک همدردی مانند کسی که عزیزی را از دست می دهد مردم که نمی توانند آن را زنده کنند اما با صاحب عزا همدرد می شوند خانم ابتکار و دولت اعتدال حداقل یک تسلیت خشک و خالی می داد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۸
خاموش
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۹
استدلالت خیلی منطقی بود مثل تمام دولتمردان دولت نهم و دهم ، اون ......رو لولو برد!!!!!!!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۷
1
14
طفلکی ها خوبه حداقل الان یاد گرفتند ماسک بزنند جای شکرش باقی است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۸
2
6
ما دیگه عادت کردیم یک روز که خاک نباشه انگار یک چیزی کمه . امروزهم خاک بود . ولی فقط تو مایه های بالای 66 برابر حد طبیعی رو بزرگش می کنند . کمتر از اون که دیگه اشکالی نداره !!!!!
ناشناس
|
-
|
۰۸:۴۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۸
0
0
آفتاب عزیز
آقای محمد حسن نژاد نماینده مرند هستند نه مرند و جلفا لطفا اصلاح بفرمایید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۸
1
8
خدا ریشه اختلاس و ارتشا و دلواپسی رو با هم بخشکونه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۹
هزاران بار مثبت.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۸
1
5
نماینده مجلس باید فکر کنه ، مشاوره بگیره و طرح برای رفع مشکلات کشور بده و قوانینی در راستای رفع مشکلات وضع کنه نه اینکه با حرکات اعتراضی نمایشی که شیوه مردم عادی برای به گوش رساندن حرفهاشون به مسولان هست کار تبلیغاتی انجام بده. اگر مشکلی هست باید خودش پاسخگو باشه به مردم و پیگیر راه حل و جواب از دیگر مسوولان هم باشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۹
این نشاندهنده بیکار بودن و احساس به آخر خط رسیدنه دیگه!!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۸
1
5
اين نماينده ها درسالهاي گذشته سرشان را دركجازيربرف فروبرده بودند؟چه مبلغ ياامتيازي ازدولتيها گرفته بودند؟شعاربس است ............خودتان هسيتيد مردم خوب ميفهمند
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۸
1
1
دولت در این دو سال برای مقابله با ریزگردها چه کرده و چه برنامه هایی دارد ؟
به قول خانم ابتکار مرم باید از پنجره دو جداره استفاده کنند که باید بهشون خسته نباشید گفت
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۵۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۹
3
2
خدا ...که به جای عذرخواهی از مردم خوزستان، تازه دعوا و فرافکنی راه میاندازید.
ما بمیریم تو خاک، بعد جناب ابتکار دنبال یوز ایرانی باشه.
همتون نامردید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۹
1
5
این نمایندگان قاتلان خاموش مردم خوزستان هستند . تا کی دودوزه بازی .
مردم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۹
1
3
واقعا ای کاش این دفعه مردم با چشم باز نماینده به مجلس بفرستن ، نمایندهایی که نه سواد دارن ، نه رو راستن ، نه قدرت تحلیل که چه عرض کنم توان یک دقیقه صحبت کردن علمی رو ندارن و فقط میشه گفت پولدارن رو نفرستن به این نون دونیه بزرگ . تازمانی که بابت غیر علمی و عملی بودن و تناقض داشتن حرف با عمل ؛ افراد توی سیستم مملکت مورد مواخذه قرار نگیرن وضعیت همین خواهد بود و بس ....
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۹
1
3
راستی اسامی اون 170 نفر که پول از رحیمی گرفتند چی شد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۴۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۹
2
4
ننگ بر شما دلواپسان جیب !!! در هشت سال دولت نهم و دهم ما شرایط به مراتب بدتر را سپری کردیم به طوری که این ریز گردها به تهران هم رسید اما چشمان باز نابینای آنها آنزمان را ندیدند واقعا اف برشما باد.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین