کد خبر: ۲۸۴۶۴۲
تعداد نظرات: ۹ نظر
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۷:۵۱
تلاش برای انزوای موسیقی داخلی

برنامه و هدف تندروها برای موسیقی کشور چیست؟

زنان نباید در عرصه فعالیت‌های قانونی موسیقی حضور داشته باشند! این جمله مخلص کلام مخالفان فرهنگی دولت یازدهم است. تندروهای عصبانی برای این هدف خود به هر وسیله‌ای متوسل می‌شوند از بردن فایل جعلی تک‌خوانی زنان نزد مراجع قم تا تاکید براینکه "باید کنسرت‌های موسیقی را زنانه و مردانه کنیم!"
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب- بهاره نوروزی: آخرین تلاش برای کارشکنی در حوزه موسیقی همزمان با جشنواره موسیقی فجر خودش را بیشتر نشان داد. قطع‌شدن میکروفن‌های زنان همخوان در مراسم اختتامیه جشنواره تولیدات دانشجویی و امتناع پری ملکی از همخوانی در گروه خنیا به دلیل عدم حاشیه‌سازی برای برای جشنواره موسیقی فجر آخرین تلاش برای سرکوب فعالیت‌های موسیقی قانونی است. جشنواره‌ای که زیر ذره‌بین تندروها در حال اجراست.

به گزارش آفتاب، شرایط امروز موسیقی به عملکرد هشت سال گذشته مدیران فرهنگی دولت احمدی‌نژاد بازمی‌گردد. مخالفت با حضور زنان در عرصه موسیقی از سال 84 و با آمدن محمود احمدی‌نژاد به پاستور در عرصه فرهنگ خودش را نشان داد. تا آخرین لحظه دولت دهم کنسرت‌های موسیقی به دوام و برگزاری خود امید نداشتند. لغو کنسرت محسن یگانه در آبادان، لغو کنسرت حسام الدین سراج در کرمانشاه و برگزار نشدن کنسرت گروه رستاک به دلیل مخالفت امام جمعه آبادان نمونه کوچکی از بی‌عدالتی گسترده و رفتارهای فراقانونی دولت گذشته در حوزه فرهنگ است. در دوران تصدی مدیران فرهنگی دولت نهم بسیاری از کنسرت‌هایی که با حضور زنان در شهرستان‌های مختلف برگزار می‌شد، بنا به دلایل نانوشته حذف می‌شد. ممنوعیت طولانی و  غیرقانونی حضور نوازندگان زن بر روی صحنه آنقدر ادامه‌دار و عادی شد که برخی تصور می‌کردند، این عدم حضور زنان امر قانونی است و این وضع تغییرناپذیر است و حالا برای  اجرا‌نشدن قانون، بی‌قانونی می‌کنند. خودسری‌ها و تندروی‌هایی که از ابتدای دولت یازدهم گریبان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را گرفته و هر روز حاشیه‌ای برای این وزارتخانه ایجاد می‌کنند که نمونه آخر آن جشنواره موسیقی فجر است.
  
حذف هنری موسیقی خواسته تندروهاست
 
تندروها خواسته‌هایی از بدنه فرهنگی دولت یازدهم دارند؛ به باور بسیاری از ناظران سیاسی مطالبه امروز تندروها از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اهداف فرهنگی آنها است که امروز باشکست در انتخابات 92 امکان اجرای آن را ندارند. تندروها عقیده و روش واضحی درباره بخش‌های مختلف فرهنگ دارند. اما عملکرد آنها نشان داده در بیشتر مواقع با نگاه سیاسی به مسائل فرهنگی نگاه می‌کنند. این انتقادی است که وزیر ارشاد دولت تدبیر هم به آن اشاره کرده است. علی جنتی به‌تازگی عنوان کرده در دوره‌هایی حتی تک‌خوانی زنان صورت می‌گرفته و اعتراضی نمی‌شد اما امروز به همخوانی هم اعتراض می‌شود.

چندی پیش حجت الاسلام سالک عضو کمیسیون فرهنگی مجلس موسیقی را امر فسادآور خوانده و گفته بود: گسترش بستر موسیقی در جامعه فساد را ترویج می‌کند. این نوع فسادهایی که در جامعه می‌آید، مشکل ایجاد می‌کند مانند مسئله کنسرت و فساد در بوشهر که بعد باید همه نیروهای جمهوری اسلامی بسیج شوند تا مشکلات را برطرف کنند." بسیج‌شدنی که نمونه‌های آن را می‌توان در تجمعات غیرقانونی، پایین‌کشیدن زنان باحجاب نوازنده و تحریک نادرست احساسات دینی مراجع مشاهده کرد. بسیج‌شدنی که به‌زعم برخی، رفتارهای غیرقانونی برای جلوگیری از فعالیت‌های قانونی موسیقی کشور است. تندروها تا حدی برای لغو کنسرت محسن شریفیان در بوشهر تلاش کردند که وی به علت حفظ جان مردم با وجود حمایت ارشاد از ادامه کنسرت خودداری کرد.

تهدید کلی هنر موسیقی به‌خصوص موسیقی زنان آنقدر جدی شده است که پری ملکی یکی از موسیقیدان‌های شناخته‌شده زن که قرار بود ٢٤ بهمن به همراه گروه «خنیا» در ایوان شمس، همخوانی کند، برای پیش‌نیامدن حواشی در جشنواره از رفتن روی صحنه امتناع کرد. منصور ملکی، همسر پری ملکی در شرح این مورد گفته است: «به دنبال حواشی که برسر همخوانی یا تک‌خوانی آلبوم «تو را‌ ای کهن بوم‌وبر دوست دارم» پیش آمد دست‌اندرکاران موسیقی نگران بودند و مسوولان جشنواره تهدید شده بودند که همخوان زن در جشنواره حضور نداشته باشد. این درحالی بود که جدول جشنواره منتشر و اطلاع‌رسانی شده بود.»
 
 فرهنگ قربانی مظلوم سیاست

علاوه بر این دیدگاه افراطی که درستی و نادرستی آن  و جایگاهش در قانون محل بررسی و تعمق است، برخی معتقدند بهانه‌تراشی و تلاش برای شکسته‌شدن برنامه‌های فرهنگی ریشه‌های سیاسی داشته و دارد. موضوعی که آنقدر روشن است که صدای مسئولان مختلف فرهنگی را هم بلند کرده است. اخیرا حجت الاسلام قطبی، مدیر کل ارشاد اصفهان شهری که پیشتر به دلیل تلاش تندورها چند کنسرت موسیقی به بهانه حضور بانوان در آن لغو می‌شد به این امر اعتراض کرده است. وی به تجمع غیرقانونی برخی به دلیل حضور نوازندگان زن در کنسرت همایون شجریان اعتراض کرده و گفته است: «تقدیم قانون در نظام مقدّس جمهوری اسلامی ایران برخاسته از شرع و منطبق بر احکام شرعی است و حتی اگر جایی هم کسی تشخیص متفاوت داشته باشد نمی‌بایست در مقابل قانون بایستد و با اردوکشی و یارگیری و تحریک چند جوان ترم‌اولی روی نیمکت بایستد تا قدّش بلند شود.» وی تلویحا و با صراحت  به بهانه‌تراشی‌های مغرضانه و جهت‌دار اشاره کرده وگفته اس  :«شایدحالا فهمیده باشید که شنیدن کی بود مانند دیدن دنبال خواننده‌­ی زن می­‌گشتید، نوازندگان با حجاب دیدید، دنبال رقص و لعاب می­‌گشتید. چهار کلام حرف حساب شنیدید.»
  
 با وجود این واکنش‌های مسئولان‌، تندروها دست‌بردار نیستند. به‌زعم آن‌ها  هدف وسیله را توجیه می‌کند و باید برای سیاست همه چیز حتی فرهنگ ملی و وجه ملی را قربانی کرد‌. رویکرد توهین‌آمیز و رفتار غیرقانونی با زنان هنرمند که چندی پیش در کنسرت نسرت عالیم قاسم اف، خواننده مشهور آذری خودش را نشان داد. وقتی  فرغانه قاسم آوا(همخوان پدرش) نتوانست بر روی صحنه حضور پیدا کند این دختر ازبکستانی گفت در هیچ جای دنیا با زنان اینگونه برخورد نمی‌کنند! بعد از اتفاقات مکرر اینچنینی وزارت ارشاد در پی تفاهم‌نامه‌ای با نیروی انتظامی درصدد جلوگیری از حملات افراطیون برآمده است و با بسیاری از مسئولان فرهنگی رایزنی کرده و دائما تلاش کرده است بدون دردسر فعالیت‌های فرهنگی قانونی خود را در حوزه موسیقی پیش ببرد. با این وجود شواهد از ادامه جنگ تحمیلی تندروها با وزارت ارشاد حکایت می‌کند. جنگی که جز تخریب چهره فرهنگی ملی و خارجی و اشاعه محصولات نامناسب خارجی فایده‌ای دربر نداشته و برخلاف تصور افراطیون بر محبوبیت آنان نیز نخواهد افزود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۹
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۳۰
5
32
دولت قبل گند زده دست بر دار هم نیست!
حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۳۰
2
28
دلواپس مداحی با آهنگ پاپ چرا نمی شوید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۳۰
2
37
زمانی که گروه رستاک منتشر شد و در آن زنان موسقی نواختند و خواندند این آقایان مشغول چپاول بیت المال بودند و ندیدند و امروز سر بلند کرده اند و سینه چاک میدهند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۳۰
3
29
داعش طيف كسترده دارد تندروهاى ما بخشی از آنها هستند كه حوض نيست وگرنه شناگر قابلي هستند خدا ما را از شرشان خلاص كند
ایرانیم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۳۰
2
24
خددددددددای من کجا و با کیا داریم زندگی میکنیم
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۴:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۱
2
20
آقایان داعش روش
ایرانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۱
21
4
دیگه همه مشکلات کشور روحل کردین چسبیدین به چند تا زن که چرا نباید بخونند؟ آیا خواندن زنان و عشوه گری آنها با اسلام تطابق دارد که اینهمه از آنها دفاع میکنید من کاری به تندروها که بخاطر مسائل سیاسی به شما گیر میدن ندارم ولی اینکه چند نفر زن و مرد بخوان باهم تمرین کنن و باهم به شهرهای مختلف برن و اجرا داشته باشن قطعا فساد آور است وبا موازین شرعی همخوانی ندارد ما که شیعه مولا علی هستیم می فرمود من به زنان جوان سلام نمیکنم بعد شما میگید یه عده زن محجبه کنسرت اجرا میکردند اونهم با چند مرد نامحرم آخه کدوم زن مومنی حاضره بیاد با مرد نامحرم کنسرت اجرا کنه نمیدونم چرا اصلاح طلبها که میان سرکار بی دینی ،بی غیرتی و بی عفتی اوج میگیره مشکلات اقتصادی مردم را که میندازین گردن دولت قبلی همش درگیر کنسرت و اجراش هستین آخه اجرای اقتصادمقاومتی با کیه برنامه ریزی برای مقابله جنگ نرم وظیفه کیه هردو جناح وگروه آب در آسیاب دشمن میریزند و دل آقا رو خون میکنن ما اینهمه شهید ندادیم که اینهمه اختلاس ودزدی بشه خوانندگی زنان آزاد بشه و بعد هم میگن اینا محجبه هستن اگه الگوی زنان ما حضرت زهرا و حضرت زینب هستن کدومشون جلوی مردان نوازندگی میکردن یا خوانندگی ؟بخدا مردم نان شب ندارن بخورن شما به فکر برگزاری کنسرت محسن شریفیان که صد درصد غنا میباشد هستین به فکر مردم باشین
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۲:۴۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۱
راست میگه خب چقدر ... شماها که میگین چرا چند تا زن نباید همخوانی کنن! خوب پاشن برن خارج تا دلشون میخواد تک خوانی هم بکنن
کامران
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۱
5
9
با سلام
هموطنان ایرانی و شاید مسلمان اگر عده ای اعتراض دارند به خاطر رعایت احکام شرع اسلام است
درست است تند روی در هر کاری ممنوع ولی اگر دین خدا اجازه کاری به ما نداد این تفکر را نمی توان داعشی یا ...دانست زنان هنرمند و فرهیخته و علاقه مند به موسیقی هم باید با رعایت جوانب کار به هنر خود ادامه دهند
و سایت بزرگ افتاب اگر این جماعت تند رو کار سیاسی میکنند به روح سیدالشهدا شما هم دلسوز هنر نیستید کار سیاسی میکنید
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین