کد خبر: ۲۸۵۳۵۶
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۷:۵۸

نامه ٥٠ نفر از فعالان اجتماعی-فرهنگی و روشنفکران به روحانی

ما امضا‌کنندگان این نامه از جنابعالی تقاضا داریم به هر طریقی که خود صلاح می‌دانید دستورات لازم را برای رفع ایرادات شورای محترم نگهبان در این زمینه بدهید تا به لطف حمایت قانون، این کودکان و نوجوانان بتوانند از کرامت انسانی و آینده‌ای بهتر برخوردار گردند و همچون شهروندانی مسوول در ایفای نقش خود در جامعه کوشا باشند.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: بیش از ٥٠ نفر از مدیران ارشد بخش خصوصی کشور، اقتصاددانان، حقوقدانان، اساتید دانشکده حقوق و دانشکده‌های علوم انسانی به همراه محققان، نویسندگان، هنرمندان و شاعران کشور و همچنین پژوهشگران حقوق کودک و فعالان اجتماعی در حوزه کودکان و مدیران و مسوولان جراید کشور در نامه‌ای از دکتر حسن روحانی رییس‌جمهوری منتخب مردم، خواسته‌اند تا با تامین مالی طرح مصوب در صحن علنی مجلس شورای اسلامی به تاریخ ٢٩/١/٩١، نسبت به رفع ایراد شورای نگهبان در این‌باره برآیند تا این طرح صورت کامل قانونی به خود گرفته و قابلیت اجرا بیابد.  مطابق این طرح فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی علاوه‌بر حقّ اقامت دایم در ایران همانند شهروند ایرانی، از حقّ تحصیل و بهداشت و رفاه رایگان، تامین اجتماعی و یارانه برخوردار خواهند بود و همچنین تا سن ١٩ سالگی از پرداخت تعرفه ‌اقامت نیز معاف خواهند شد. 

به گزارش آفتاب به نقل از شرق، متن نامه و اسامی کامل امضا‌کنندگان به شرح زیر است. 

جناب آقای دکتر روحانی، رییس‌جمهور محترم
با سلام و آرزوی توفیق جنابعالی در هدایت امور اجرایی کشور 

مستحضر هستید که قانون مدنی کشور، اطفالی را که از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی زاده می‌شوند، تا سن ١٨سالگی تبعه کشور به‌شمار نمی‌آورد و در نتیجه این کودکان و نوجوانان که اکثر قریب‌به‌اتفاقشان در ایران زندگی می‌کنند از بسیاری حقوق شهروندی محروم هستند. پیرو ارایه طرحی از طرف نمایندگان مجلس برای اصلاح موادی از قانون تابعیت، مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی اظهارنظر کارشناسی‌ای را در این زمینه و برای صحن علنی مجلس مورخ ١٠/٥/٩٠ منتشر کرد که در آن تبعات منفی به سر بردن در چنین وضعیتی برای این افراد و برای کشور به روشنی بازگو شدند.  بر همین اساس بود که این طرح پس از بررسی در کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس با تغییراتی به عنوان طرحی یک‌فوریتی در جلسه مورخ ٢٩/١/٩١ با عنوان «طرح اصلاح قانون تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی» به تصویب رسید. براساس این اصلاحیه، مِن‌بعد فرزندان حاصل از این ازدواج‌ها «علاوه بر حقّ اقامت دایم در ایران همانند شهروند ایرانی، از حقّ تحصیل و بهداشت و رفاه رایگان، تامین اجتماعی و یارانه برخوردار می‌باشند» و همچنین «این افراد تا ١٩ سالگی از پرداخت تعرفه اقامت نیز معاف هستند».  شورای محترم نگهبان براین‌اساس که این طرح متضمن بار مالی برای دولت بوده و طریق جبران هزینه‌های آن مشخص نشده است و همچنین براین‌اساس که معافیت از پرداخت تعرفه اقامت متضمن کسر درآمد دولت بوده و طریق جبران آن نیز مشخص نشده است، (مواردی که خلاف اصل هفتاد و پنج قانون اساسی تشخیص داده شده‌اند) آن را به مجلس بازفرستاد. دولت وقت نیز کوششی در زمینه رفع این ابهامات نکرد و از آن پس این طرح که تصویب مجلس را نیز دارد، مسکوت مانده است. 

ما امضا‌کنندگان این نامه از جنابعالی تقاضا داریم به هر طریقی که خود صلاح می‌دانید دستورات لازم را برای رفع ایرادات شورای محترم نگهبان در این زمینه بدهید تا به لطف حمایت قانون، این کودکان و نوجوانان بتوانند از کرامت انسانی و آینده‌ای بهتر برخوردار گردند و همچون شهروندانی مسوول در ایفای نقش خود در جامعه کوشا باشند. 

محسن خلیلی‌عراقی، محمد طبیبیان، موسی غنی­نژاد، محمد عطاردیان، محمدمهدی بهکیش، محمد مروج حسینی، بهروز هادی زنوز، فرشید یزدانی، محسن رنانی، بهشید ارفع‌نیا، هانیه محمودی، مژگان قطان، مطهره ناظری، مونیکا نادی، سجاد ایزدی، سهیلا اخوان، زهرا بهرامی، هاله‌السادات سری، عزت‌الله فولادوند، هوشنگ مرادی‌کرمانی، هرمز همایون‌پور، کامران فانی، بهاءالدین خرمشاهی، فاطمه صادقی، بابک احمدی، کاوه بیات، ناصر فکوهی، شیرین احمدنیا، سیدمحمدامین قانعی‌راد، حمیدرضا جلایی‌پور، سارا شریعتی، داریوش مهرجویی، اصغر فرهادی، فاطمه معتمدآریا، لیلا حاتمی، کیومرث پوراحمد، علی مصفا، حامد بهداد، کیانوش عیاری، رسول صدرعاملی، زهره قایینی، منیره بهبهانی، توران میرهادی، فاطمه راکعی، ساعد باقری، سهیل محمودی، افشین علا، مصطفی رحماندوست، بیوک ملکی، رودابه حمزه‌ای، ناصر کشاورز، جواد زهتاب، احمد پورنجاتی، الیاس حضرتی، احمد غلامی، مراد ثقفی. 

٢٦ بهمن ١٣٩٣

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین