کد خبر: ۲۸۵۴۵۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۶
چرا آن‌هایی که به کشور و مردم آسیب زدند، بازخواست نمی‌شوند؟

دلیل طرح ادعاهای بی‌اساس علیه دولت چیست؟

هرچند هنوز زوایای زیادی از این موضوع روشن نشده ولی از اظهارات این نماینده نشان می‌دهد که پای "توافق ژنو" و مذاکرات هسته‌ای در میان است. البته باید از جناب نادران و دیگران مخالفان دولت پرسید که چرا سراغ کسانی که این مشکلات و گرفتاری‌ها را با اقدامات نابخردانه خود برای کشور و مردم ایجاد کرده‌اند، نمی‌روند و آنها را بازخواست نمی‌کنند؟
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب- سرویس سیاسی: «چندی قبل گزارشی دریافت کردیم که ظرف ماه‌های اخیر، مقادیر قابل توجهی از ارزهای بانک مرکزی طی چند محموله چمدانی اسکناس ارزی که عمدتاً درهم بوده اند، از مبادی رسمی و با تأیید بانک مرکزی از کشور خارج شده است که البته یکی از این محموله‌ها با دستور دادستان تهران در فرودگاه توقیف و عودت و منجر به تشکیل پرونده قضایی شده است». این اظهارات الیاس نادران نماینده اصولگرای مجلس و از منتقدان دولت یازدهم و البته "توافقنامه ژنو" است.  
 
به گزارش آفتاب، این نماینده در ادامه اظهارات خود با اشاره به اینکه "گفته می‌شود این ارزها همان ارزهای آزاد شده از محل توافق ژنو می‌باشد"، مدعی شده است: لكن امريكايي‌ها با وجود تعهد كلي در آزادسازي چند‌ميليارد دلار از منابع ارزي كشور در مرحله اقدام به رسم ديرينه خوي امريكايي خود از دادن ولو يك دلار به دولت استنكاف كرده است. این سخنان الیاس نادران در نشست علنی مجلس و در تذکر شفاهی خطاب به رئیس‌جمهور بود که با ادعای خود پرونده جدیدی بین دولت و مجلس را گشود.

به نظر می‌رسد با دستگیری معاون اول محمود احمدی‌نژاد به جرم فساد مالی و محاکمه افرادی از مسئولان دولت قبل طبیعی بود که مخالفان دولت روحانی در پی یافتن راه‌حلی برای خروج از بحران به‌وجود آمده باشند. اما اصل جریان خروج چمدان‌های ارز چه بود؟ آیا در این زمینه تخلفی رخ داده است یا دوباره ممکن است طرح خروج ارز از کشور و حاشیه‌سازی در این زمینه یک فشار سیاسی به دولت و ابزاری برای بهره‌برداری سیاسی باشد؟ هرچند هنوز زوایای زیادی از این موضوع روشن نشده ولی از جملات الیاس نادران مشخص است پای "توافق ژنو" و مذاکرات هسته‌ای در میان است و از آنجایی که نادران خود یکی از مخالفان سرسخت توافق ژنو است پس می‌توان انتظار داشت حمله به توافق ژنو می‌تواند یکی از دلایل ادعای این نماینده مجلس باشد.

در همین زمینه ولی الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی در مورد اینکه آیا این موضوع ممکن است یک تخلف مالی از سوی بانک مرکزی باشد، اعلام کرد که "ما به وظایف قانونی خود عمل می‌کنیم". اینکه اصل ماجرا چیست نیازمند پاسخ‌گویی و شفاف‌سازی بیشتر این مسئله از سوی مسئولان مربوطه می‌باشد اما نکته‌ای که در این رابطه دور از ذهن نیست، طرح یک ادعا و اتهام بی‌اساس و سپس فضاسازی و حاشیه‌سازی علیه دولت از سوی مخالفان است؛ چه‌آنکه از زمان روی کارآمدن دولت روحانی تا اکنون، مخالفان بارها به این روش‌ها متوسل شده‌اند. برهمین اساس، به نظر می‌رسد نادران با این سخنان بیشتر از اینکه قصد داشته باشد دولت را به تخلف مالی متهم کند به دنبال انتقاد و بیان مخالفت‌های خود با مذاکرات هسته‌ای باشد. وی مدعی است آمریکا برخلاف روح توافق‌نامه ژنو عمل کرده و مبالغ آزاد‌شده پول ایران که قرار بود به صورت دلار پرداخت شود را به صورت درهم به ایران داده است. الیاس نادران در ادامه سخنان خود از بازگشت این مبالغ به کشور می‌گوید "در مرحله دوم نيز بخشي از اين ارزها با پرداخت هزينه تسعيری به دلار تبديل و وارد كشور شده و بخشي ديگر هم به كشور ديگري رفته است و مجدداً از آن كشور اعلام شده كه چون ايران هنوز از نظر سيستم بانكي تحريم است لذا فقط مي‌تواند اين ارزها را به تهران ببرد و حتي حق نگهداری يك درهم را هم در اين كشور ندارد."

با توجه به سخنان نادران و "بازگشت چمدانهای دلار به جای چمدان‌های درهم" مشخص است اگر مبالغی از چمدان‌های درهم با پرداخت هزینه تسعیری به دلار از بین رفته، فقط به‌خاطر اعمال تحریم‌ها علیه کشور بوده است. بنابراین در این رابطه و در جهت تبدیل درهم به دلار و تقبل هزینه به کشور تنها کشورهای تحریم‌کننده و تعدادی از مسئولان دولت قبلی که موجبات تحریک آنها برای تحریم‌های بیشتر علیه کشورمان را فراهم کردند مقصرند نه بانک مرکزی دولت روحانی. بنابراین باید از جناب نادران و دیگران مخالفان دولت پرسید که چرا سراغ کسانی که این مشکلات و گرفتاری‌ها را با اقدامات نابخردانه خود برای کشور و مردم ایجاد کرده‌اند نمی‌روند و آنها را بازخواست نمی‌کنند؟

در ضمن می‌توان حدس زد این اقدام در راستای منافع ملی انجام شده و شاید ابزاری برای دورزدن بخشی از تحریم‌ها باشد. به‌‌نظر می‌رسد که ممکن است این نماینده مجلس به‌خاطر منافع جناحی بخشی از اطلاعات محرمانه مربوط به نحوه دورزدن تحریم‌ها را به صورت ناشیانه و از سر منافع حزبی لو داده باشد. گواه این مدعا گزارشی است که رویترز بعد از سخنان الیاس نادران منتشر کرد و با اشاره به اطلاعات به‌دست‌آمده توسط یک منبع عراقی، مدعی شد "اخیر یک میلیارد دلار  برای دور زدن تحریم‌ها به صورت چمدانی و نقدی به ایران منتقل شده است." رویترز نوشته است به دلیل تحریم‌ها، ایران مجبور شده است این دلارها را به صورت نقدی و از طریق چمدان و مسافرت‌های هوایی از دبی، عراق و ترکیه دریافت کند. معمولا در هر مرحله انتقال دلار، سه یا چهار نفر با استفاده از چمدان به ایران دلار منتقل می‌کنند. شرکت‌های همکار در جابجایی ارز هم در مقابل دلار، درهم امارات یا نفت دریافت می‌کنند.
 
البته نادران در ادامه تذكر شفاهي خود مبحث دیگری را نیز  مطرح كرد و گفت "از آنجا كه ورود هرگونه اسكناس ارزي به دليل شرايط تحريم داخل كشور داراي هزينه‌هاي كلان و قابل توجهي است و با توجه به اينكه درهم نيز اسكناس معتبر و باارزش و باثباتي در مقابل ساير ارزها است، حال كه وارد كشور شده چه ضرورتي دارد كه همين منابع درهمي از كشور خارج شود". این اظهارات نشان می‌دهد که وی تقبل هزینه برای تبدیل درهم به دلار را غیر‌ضروری می‌داند و در این مورد از بانک مرکزی سوالی را مطرح کرده است. برای پاسخ به این موضوع نیز این مسئله مطرح است که مبالغ هنگفتی از پولهای ناشی از فروش نفت در سالهای اخیر دربانک‌های چین و هند بلوکه شده و با اینکه مراوده مالی گسترده‌ای با این دو کشور داریم آنها بارها به بهانه تحریم بخشی از مبالغ را به صورت فاینانس، پول محلی و یا مبادله کالا به کالا پرداخت کرده‌اند اما چون بیشتر مراودات بین‌المللی در حال حاضر از طریق دلار انجام می‌شود ایران در بسیاری از موارد از دریافت اینگونه طلب‌های خود هم استنکاف کرده لذا با توجه به ادعای آقای نادران؛ چمدان‌های درهم خارج شده به صورت چمدان‌های دلار به کشور بازگشته است و البته پیش از این نیز این کار انجام می‌شد!
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۰۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۶
1
19
روسیاه باد افرادی که میخواهند چوب لای چرخ دولت روحانی عزیز بگذارند.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین