کد خبر: ۲۸۵۵۴۶
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۰

آيت الله هاشمی: احزاب نبايد با ناديده‌گرفتن اخلاق ديگران را تخطئه کنند

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در پيامي به کنگره حزب نداي ايرانيان تأکيد کرد: احزاب بايد قانون‌گرا، و متعهد به ايجاد اعتماد باشند و نبايد با خود برتربيني و ناديده‌گرفتن اخلاق در رقابت‌هاي سياسي ديگران را تخطئه کنند.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب- سرویس سیاسی: آيت‌الله اکبر هاشمي‌رفسنجاني رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در پيامي به کنگره حزب نداي ايرانيان که از صبح امروز در تالار آدينه تهران در حال برگزاري است، اعلام کرد: اگر چه «حزب» با اصطلاح مرسوم در ادبيات سياسي، مربوط به غرب و مراکز جامعه‌شناسي و دانشگاهي است، اما ريشه اين تفکر به عنوان بخشي از انسان‌هاي صاحب انديشه و داراي نگاه خاص، به صدر اسلام و نخستين روزهاي نزول وحي بر مي‌گردد.

بسم‌الله الرحمن الرحيم

اگر چه «حزب» با اصطلاح مرسوم در ادبيات سياسي، مربوط به غرب و مراکز جامعه‌شناسي و دانشگاهي است، اما ريشه اين تفکر به عنوان بخشي از انسان‌هاي صاحب انديشه و داراي نگاه خاص، به صدر اسلام و نخستين روزهاي نزول وحي بر مي‌گردد که قرآن کريم ابتدا از خلقت انسان در «ذکر و انثي» مي‌گويد و سپس از قراردادن آن‌ها در «شعوباً و قبايل» ياد مي‌نمايد تا يکديگر را بشناسند و روح جمع‌گرايي و حمايت از اصالت اجماع‌سازي در کل برنامه‌ها را جدّي بگيرند. چرا که سيره نبوي نيز در حلف‌الفضول، عقبه اولي و عقبه الثاني، نشان از احترام پيامبر (ص) به تفکرات و همراهي جمعي گروه‌هاست.

توجه به بُعد زماني و مکاني بعثت اسلام در 1400 سال پيش که غرب غرق در جهالت قرون وسطايي خويش بود، آن هم در حجازي که باسوادان آن بيش از انگشتان يک دست نبودند، نشان از جامعيت نگاه قرآن به زندگي اجتماعي انسان‌ها و کاهش فاصله طبقاتي در جامعه و مبارزه با شعارهاي تو خالي فريب‌کارانه در همه اعصار دارد و امروز که جامعه‌شناسان و سياسيون با تکيه بر آموزش‌هاي دانشگاهي از تحزّب، آراي مردمي، دموکراسي توجه به خواست اکثريت، مبارزه با فقر، فساد اداري، انديشه‌هاي مطلق‌گرايي و درک مفاهيم واقعي مندرج در قانون اساسي سخن مي‌گويند، نمي‌توانند فرا‌تر از آموزه‌هاي قرآني بگويند و اين جامعيت، وقتي با اجتهاد، به عنوان نگين خاتميت دين اسلام همراه مي‌شود، به روز بودن را فرياد مي‌کند که شرط لازم براي ادامه حيات سياسي در دنياي فراصنعتي است.

چرا که تحقق جامعه مدني،‌‌ همان مدينه فاضله‌اي است که سيره نبي‌اکرم، ائمه معصومين و از اهداف انقلاب اسلامي بود که بايد در جهت تحقق آن تلاش بيشتري شود.

نکته ظريف تفاوت تحزب در اسلام با آنچه که غرب به آن مي‌انديشد، اهداف کلان است که قرآن مي‌خواهد جامعه اسلامي را به سمت ارزش‌هاي ديني، انقلابي، اخلاقي و انساني سوق ‌دهد و اهداف غرب از تحزب، بيشتر به پيشرفت‌هاي مادي محدود مي‌شود و به همين خاطر است که مواضع احزاب تفاوت‌هاي ماهوي دارند.

پس از پيروزي انقلاب اسلامي در ايران، عليرغم تفکرات افراطي بعضي‌ها، اهميت تحزّب و تعدد آن، از مصرّحات قانون اساسي شد و به تأييد علما، مراجع، امام و نهايتاً مردم رسيد و همراه با تشکل‌هاي ديني و سياسي که سابقه در قبل از انقلاب داشتند، حزب جمهوري اسلامي نيز تأسيس شد که دوست و دشمن بر دستاوردهاي آن تأکيد مي‌نمايند.

اگر چه فتيله آن حزب به دليل نگراني از انحصارگرايي با پيشنهاد حزب و موافقت امام راحل (ره) پايين کشيده شد، اما در پرتو انديشه‌هاي آن پير فرزانه و قوانين جمهوري اسلامي، احزاب متعددي يکي پس از ديگري تأسيس شدند و اين نشانه پويايي جامعه است که بايد از آن به عنوان فرصتي براي کاهش شکاف نسلي در فضاي سياسي، اجتماعي و ايجاد رقابت‌هاي سالم سياسي در جهت پيشرفت همه جانبه کشور با استفاده از تجربيات گذشته براي تقويت نقاط قوت، کاهش اشتباهات و ساختن آينده‌اي بهتر استفاده کرد.

اينجانب با همه احترامي که به عناوين و اسامي احزاب و مسئولين و اعضاي آن‌ها قائلم، بر اين نکته تأکيد مي‌نمايم که احزاب بايد قانون‌گرا، متعهد به ايجاد اعتماد و افزايش مشارکت همگاني براي ساختن فرداهاي بهتر باشند. حتي اگر با ائتلاف، جبهه و جناح شوند، نبايد با ناديده‌گرفتن اخلاق در رقابت‌هاي سياسي، منافع ملي و اسلامي را انحصاري، صرفاً در وجود خويش ببينند و با خود برتربيني، ديگران را تخطئه نمايند که متأسفانه گاهي مي‌بينيم بعضي از احزاب و اعضاي آن‌ها، دايره محدود و انحصاري وجودي خويش را به بهانه‌هاي سطحي، فرا‌تر از قوانين و محدوده نظام اسلامي مي‌پندارند.

نکته ديگر، توجه احزاب به اشتراکات و پرهيز از مشاجرات کينه‌توزانه است، چون اختلاف سليقه در امت اسلامي به فرموده رسول مکرّم «رحمت» است و آنچه از آن حذر شده نزاع و تفرقه است که حاصل آن به صراحت قرآني «فتفشلوا» خواهد بود.

شجاعت در بيان نظرات و نقد انديشه‌هاي راديکال چه چپ، چه راست که آفت جامعه امروز ما شده‌اند، آموزش و پرورش نيروهاي مجرب و نخبه براي آينده بهتر کشور در سطح ملي و صيانت از ميراث امام خميني و شهيدان پُر فضيلت انقلاب اسلامي را به همراه دارد.

اصولگرايي، اصلاح‌طلبي، اعتدال و در تقسيم‌بندي پايين‌تر، انواع نام و عنوان براي احزاب، براي شناسايي و تمايز از يکديگر است و آنچه بايد به عنوان اصل مدنظر همه احزاب و گروه‌ها قرار گيرد، ضرورت حضور جوانان و تأکيد بر نقش آنان و لزوم توجه جدّي به تحزب در کشور است که در برگيرنده منافع ملي و اسلامي ايران عزيز و آينده مردم آن است که در وفاداري به آرمان‌هاي انقلاب خود بي‌نظيرند.

با تشکر از مسئولان حزب نداي ايرانيان، اميدوارم کنگره آنان در جهت کاهش ديدگاه‌هاي انتزاعي، تلاشي براي اجماع سازي، آسيب‌شناسي واقعي از بي‌تفاوتي‌ها و انحرافات گذشته و نهايتا تقريب سياسي احزاب براي هموارسازي مسير توسعه همه جانبه کشور باشد و در اين راه از نيرو و احساسات جوانان در جهت ايجاد وحدت ملي، درک امنيت و مفاهيم جدي منافع ملي بيشتر استفاده نمايند که با جوانان کار‌ها آسان شود.

اکبر هاشمي‌رفسنجاني

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین