کد خبر: ۲۸۵۵۸۲
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۰

سقوط آزاد پول ملی اوکراین

مسکو- ایرنا- گریونا واحد پولی اوکراین طی یک ماه اخیر بیش از 120 درصد ارزش خود را از دست داد و این امر باعث آشفتگی بازار مالی اوکراین و هجوم مردم به فروشگاه ها برای تبدیل اندوخته های خود به کالای ضروری و لوازم خانگی شده است.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: به گزارش ایرنا به نقل از رسانه های اوکراینی از جمله خبرگزاری کورسپاندنت، در حالی که در ماه ژانویه ارزش برابری گریونا در برابر دلار آمریکا حدود 20 گریونا برای یک دلار بود، ارزش آن در حال حاضر به 43 گریونا رسید.

سرعت سقوط واحد پول اوکراین در روزهای اخیر افزایش یافت طوری که روز سه شنبه یک دلار آمریکا در صرافی های کی یف، 5/43 گریونا عرضه شد که 10 درصد نسبت به ارزش آن در روز دوشنبه کاهش یافته است.

انتظار می رود با توجه به وضعیت موجود، کاهش ارزش پول اوکراین ادامه بیابد و در روزهای آینده هر دلار آمریکا به 50 گریونا و بیشتر برسد.

ناتالیا یارسکو وزیر دارایی اوکراین علت سقوط ارزش گریونا را اقدامات دلالان ارزی عنوان کرد که تلاش می کنند بازار را آشفته کنند.

والری گونتارف رییس بانک مرکزی اوکراین هم روز چهارشنبه اعلام کرد هیچ دلیلی برای سقوط ارزش پول اوکراین وجود ندارد.

گونتارف معتقد است کاهش ارزش گریونا به دلایل منطقی صورت نمی گیرد و آشفتگی بازار مالی به نابسامانی موجود دامن می زند.

در همین حال به گزارش رسانه های روسی، در کی یف طی دو روز اخیر دهها نفر در اعتراض به سقوط ارزش گریونا تظاهرات کرده و خواستار استعفای رییس یانک مرکزی اوکراین شدند.

در این وضعیت پترو پوروشنکو رییس جمهوری اوکراین روز گذشته اعلام کرد از اقدامات بانک مرکزی برای کنترل وضعیت مالی کشور حمایت می کند.

سقوط گریونا که در یک سال اخیر 400 درصد ارزش خود را از دست داد و از 8 گریونا در ازای یک دلار در آغاز حکومت جدید اوکراین در ماه فوریه به 43 گریونا رسیده است، موجب آشفتگی مردم اوکراین شده است.

مردم اوکراین برای جلوگیری از دست دادن کامل اندخته های پولی خود به خرید ارزاق عمومی و کالاهایی همچون روغن و برنج و آرد و شکر می پردازند.

این وضع باعث کمبود شدید کالاها و خواربار و مواد غذایی در بسیاری از فروشگاه ها شده و مسئولان برای جلوگیری از نایابی ارزاق عمومی، اقدام به محدودیت عرضه کالا به مردم کرده اند.

چنین خرید گسترده ای در فروشگاه های لوازم خانگی کی یف و شهرهای دیگر اوکراین هم به چشم می خورد و مردم بطور گسترده به خرید لوازم منزل از قبیل یخچال و تلویزیون می پردازند تا اندوخته های مالی خود را به این صورت حفظ کنند.

در همین حال آلکساندر ساوچنکو رییس سابق بانک مرکزی اوکراین اعلام کرد وضعیت پیش آمده در بازار مالی اوکراین حاکی از آغاز بحران مالی بسیار گسترده در این کشور می باشد که به دلیل اقدامات بانک مرکزی و دولت اوکراین در آینده تشدید خواهد شد.

در حال حاضر اوکراین با کمبود ارز خارجی مواجه است و این کشور در شرایطی که بیش از 70 میلیارد دلار بدهی خارجی دارد، به دریافت وام های بیشتر از صندوق بین المللی پول و بانک جهانی امید بسته است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین