کد خبر: ۲۸۵۶۳۱
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۷

نقش ایران در میانجی‌گری مصر و رژیم اسرائیل چه بود

وزنامه "تایمز اسرائیل با انتشار گزارشی به نقل از کتاب تازه‌منتشر شده‌ای از "یوزی آلفر" عامل پیشین موساد مدعی شده که "جیمی کارتر" رییس‌جمهوری پیشین امریکا با درخواست "انور سادات" رییس‌جمهوری پیشین مصر برای میانجی‌گری امریکا در موضوع صلح مصر و رژیم اسرائیل مخالفت کرده بود و این ارتباط خوب اسرائیلی‌ها با کشورهای منطقه از جمله ایران و مراکش بوده که زمینه اصلی انعقاد پیمان صلح را فراهم کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: به گزارش خرداد، تایمز اسرائیل به نقل از این مامور پیشین موساد که در کتابش به خاطراتش در  دهه 70 میلادی یعنی زمان امضای پیمان صلح مصر و رژیم اسرائیل اشاره کرده می‌نویسد:" نیمه شب 30 نوامبر سال 1977 میلادی یوزی آلفر زمانی که افسر جوان موساد بود و تولد خود را جشن گرفته بود با تماس تلفنی فوری از دفتر "اسحاق هوفی" مافوقش مواجه شد. او بلافاصله به ستاد موساد در تل آویو احضار شده بود. رییس خطاب به افسر گفت: "امشب چیزی را به شما می‌گویم که می‌دانم تا صبح نمی‌گذارد بخوابید. ما می‌خواهیم شما را به مصر اعزام کنیم و مقدمات سفر شما فراهم شده است."
 
تایمز اسرائیل در ادامه اشاره می‌کند که این سفر با هدف مقدمه‌چینی میان مقا‌م‌های مصری و اسرائیلی برای امضای معاهده صلح صورت گرفته بود و در این باره می‌نویسد:"تنها 11 روز قبل از آن، انور سادات در فرودگاه بن گوریون با نخست وزیر دیدار کرد و در جریان سفر سه روزه خود به سرزمین‌های اشغالی با مقام‌های مختلف اسرائیلی دیدار، در کنست (پارلمان) رژیم اسرائیل سخنرانی کرد و در مسجد الاقصی مراسم دعا و نیایش را به جا آورد."
 
او در بخش دیگری از کتابش می‌نویسد که سادات خواستار اعزام عاملی از اسرائیل برای انجام مذاکرات بیشتر شده بود اما جیمی کارتر رییس جمهوری امریکا با این موضوع مخالفت کرده بود. این در حالیست که مقام‌های ارشد مصر و رژیم اسرائیل در نهایت در مارس 1979 با انعقاد پیمان صلح موافقت کردند."
 
این مامور پیشین موساد سپس به ایران اعزام شده بود و تا سال‌های بعد درباره مخالفت کارتر با ابتکار عمل سادات و اسرائیلی‌ها برای امضای معاهده صلح صحبت نکرده بود. این مامور پیشین موساد در این باره می‌گوید:"دولت کارتر از اقدام یکجانبه اسرائیلی‌ها و مصری‌ها تعجب کرده بود. سادات در نهایت مجبور شد به شوروی نزدیک شود در حالی که خود مایل بود با امریکایی‌ها همکاری کند چرا که به پول و اسلحه آنان نیازمند بود."
 
 در بخش دیگری از این کتاب عامل پیشین موساد به همکاری کشورهای منطقه از جمله ایران در دوران زمامداری شاه با رژیم اسرائیل و مصر با هدف میانجی‌گری اشاره می‌کند و می‌نویسد: "در آن زمان سادات می‌دانست که مام موران موساد در ایران هستیم. در نتیجه، او پیام‌های خود را از طریق شاه به ما راسال می‌کند. در آن زمان پادشاه مراکش نیز نقش مهمی در پیام‌رسانی میان ما (اسرائیلی‌ها) و مصری‌ها ایفا می‌کرد. او در پایان این کتاب مدعی شده که صلح رژیم اسرائیل با مصر بعنوان بزرگترین و قدرتمندترین کشور عربی اسرائیلی‌ها را از نیاز به کشورهای منطقه از جمله ایران و ترکیه به منظور میانجی‌گری و تبادل پیام بی‌نیاز کرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین