کد خبر: ۲۸۵۶۷۴
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۹:۰۴

ماراتن جدید بازار مسکن از کی شروع می‌شود؟

بازار مسکن همیشه با نوسانات زیادی همراه بوده است و یک روند ثابت را کمتر به خود دیده است؛ به عنوان نمونه کاهش قیمت مسکن طی سال های 87 تا 90 و به یکباره افزایش بی‌سابقه و جهشی آن در برخی مناطق تهران گواهی بر عدم روند ثابت بازار مسکن در طول مدت زمان است.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: بخش مسکن را باید یکی از بزرگترین بخش های اقتصاد دانست در اهمیت آن باید به این نکته توجه داشت که علاوه بر فروشندگان مصالح ساختمانی و کارکنان آنها و همچنین کارگران ساختمانی تنها 13 هزار مشاور املاک دارای مجوز در تهران و بیش از 140 هزار مشاور در سطح کشور فعالیت دارند.

تحقیقات میدانی و بررسی های آماری خبرنگار ایسنا از روند معاملات مسکن در یک‌سال گذشته در مشاوران املاک در سطح شهر نشان می‌دهد که در سال جاری بازار مسکن با رکود دست و پنجه نرم می‌کرده و این درحالی است که عده‌ای از مشاوران به ادامه این رکود و عده‌ای دیگر به افزایش و بهبود بازار مسکن برای سال 94 معتقدند.

در میان مشاوران اما اتفاق نظری درباره افزایش معاملات یا ادامه رکود بازار مسکن برای سال آینده وجود ندارد، اما اکثر آنها معتقد به ادامه رکود حداقل در سه ماهه اول سال آینده هستند. مدیر یکی از بنگاه‌های مشاوره املاک در این باره می‌گوید: وضعیت بازار مسکن برای سال 94 راکد می‌ماند، چون هزینه هایی که مربوط به بخش عرضه یا ساخت و ساز است افزایش پیدا کرده است، اما در عوض تقاضا برای مسکن و همچنین سرمایه در دست مردم کم است و این باعث عدم افزایش قیمت مسکن در سال آینده خواهد شد.

یک فعال دیگر بازار مسکن بیان می‌کند: بازار آینده راکد می‌ماند، اما اگر افزایشی هم داشته باشد، کاذب است. در صورتی که تنها افزایش قیمت مسکن ملاک نیست بلکه ماندگاری افزایش و صحت آن مهم است.

مدیر یکی از مراکز مشاور املاک تهران با بیان اینکه اسفندماه سال قبل پیش بینی می شد که بازار مسکن امسال 25 درصد افزایش داشته باشد اما به جای افزایش، کاهش 15 درصدی را شاهد بود، افزود: پیش بینی من از بازار مسکن این است که در سه ماهه اول سال آینده رکود ادامه خواهد داشت و در این راه نتیجه مذاکرات هسته ای در عرصه سیاسی و نیز ورود و سرمایه گذاری شرکت های خارجی در کشور می تواند باعث تغییر روند بازار شود؛ ضمن اینکه بازار مسکن نیازمند گردش اقتصادی است و نه افزایش قیمت.

یک مشاور با تجربه که در شمال شهر فعال است تأکید می‌کند: با توجه به افزایش قیمت زمین، مصالح ساختمانی، اجرت کارگران، افزایش 14 درصدی مالیات برای سازندگان مسکن و نیز افزایش تعرفه تراکم که توسط شهرداری اعمال شده است مسلما افزایش قیمت خواهیم داشت اما همچنان به دلیل عرضه کم در سال آینده نیز با رکود مواجهیم.

به گزارش ایسنا،از سوی دیگر، مدیر یکی از مراکز مشاوره املاک در منطقه 3 تهران اینگونه اظهار می کند: سال آینده وضعیت بازار مسکن روند افزایشی خواهد داشت و 20 تا 25 درصد افزایش قیمت نسبت به سال جاری خواهیم داشت؛ چرا که علاوه بر افزایش دستمزد و قیمت مصالح، جواز ساخت شهرداری زمین نیز گران شده شده است. وی مشکل فعلی بازار مسکن را نقدینگی زیاد در دست مردم دانست.

اما یک مشاور املاک فعال در جنوب تهران می‌گوید: روند بازار مسکن در سال آینده به همین گونه در رکود می‌ماند و افزایش نخواهد یافت، چرا که مردم سرمایه کافی را برای رونق بازار مسکن ندارند.

مشاور دیگری در محدوده مولوی نظر خود را اینگونه بیان می دارد: معاملات مسکن در سال جاری با وجود تورم نسبتا مناسب راکد بود؛ اما بازهم قیمت ها در این منطقه نسبت به پارسال افزایش داشته است اما بهبود بازار مسکن به وضعیت کلی اقتصاد جامعه که می تواند میزان ریسک بر مردم را برای سرمایه گذاری یا خرید و فروش کم کند و نیز به مسائل سیاسی و به خصوص سیاست خارجی و مذاکرات هسته ای وابسته است.

وی ادامه داد: با ثابت شدن نرخ ارز توسط بانک مرکزی، بازار مسکن نیز می تواند روند ثابتی به خود ببیند و از وضعیت رکود در آید زیرا که تورم و دلار به نسبت به بازار مسکن نیز اثر می گذارد.

اظهارات متفاوت فعالان بازار مسکن درحالی مطرح می‌شود که چندی پیش مظاهریان، معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار کرده بود پیش‌بینی این است که سال آینده(94) با جهش قیمتی در مسکن مواجه نخواهیم شد و قیمت‌ها حداکثر زیر منحنی تورم افزایش یابد. وی افزایش قیمت‌ها در ماه‌های آینده را انفجاری ندانسته بود و تأکید داشت خروج از رکود شروع شده و ما در بهمن ماه خروج از رکود مسکن را نیز خواهیم داشت ولی شیب آن بسیار ملایم خواهد بود.

وی با بیان این‌که چنین تغییری در نرخ‌ها افزایش قیمت محسوب نمی‌شود گفته بود اگر طبق پیش‌بینی، قیمت مسکن متناسب با تورم سال آینده یعنی حدود ۱۵ درصد تغییر کند در حقیقت قیمت‌ مسکن به اندازه واقعی افزایش نیافته است.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی معتقد بود اگر نرخ تورم ۲۰ درصد باشد قیمت مسکن پنج درصد افزایش می‌یابد، چون یک قیمت واقعی مسکن داریم که باید تورم را از آن کم کنیم؛ بر اساس چنین مبنایی، پیش‌بینی ما در وزارت راه و شهرسازی این است که افزایش شدید قیمت مسکن در سال ۹۴ نداریم.

حال باید منتظر نشست و دید که آیا افزایش قیمت یا افزایش معاملات مسکن در سال آینده روی خواهد داد و موجب رونق این صنعت خواهد شد یا طبق نظر اکثر مشاوران رکود بخش مسکن در سال 94 همچنان ادامه خواهد یافت.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین