کد خبر: ۲۸۵۷۴۵
تعداد نظرات: ۱۴ نظر
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۵
سایه‌ی سنگین فساد بر سر انتخابات‌ها!

افشای چرخش "پول‌های کثیف" در سیاست و انتخابات چه کسانی را نگران کرده؟

مردم علاوه بر آنکه دغدغه این موضوع را دارند که مجلس دهم قرار است متشکل از چه طیف و گروهی باشد نگرانی دیگری نیز دارند اینکه آیا باز هم قرار است فردی به بیش از نیمی از نمایندگان مجلس آن هم از یک جناح خاص مبلغ هنگفتی پرداخت کند و ترکیب سیاسی مجلس را آنگونه که می‌خواهد بچیند و از نمایندگان منصوبش انتظار برآوردن خواسته‌هایش را داشته باشد؟
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب-مریم علیزاده منصوری: «آقای احمدی‌نژاد عزیز! برای انتخابات مجلس هشتم کمیته‌ای متشکل از برخی چهره‌های اصولگرا برگزار و بنا شد به قریب 170نفر از کاندیداهای مجلس هشتم، از طرف فردی به نام جابر ابدالی مبلغ یک میلیارد و دویست میلیون تومان برای پشتیبانی و حمایت مالی پرداخت شود. آیا شما اطلاع نداشتید؟» این جملات متعلق به محمد‌رضا رحیمی است. جملاتی که موجب شد تا باب جدیدی از مسائل سیاسی و اقتصادی کشور، آن هم در آستانه انتخابات مجلس دهم، گشوده شود و فصل تازه‌ای از فسادهای سیاسی و مالی دولت نهم و دهم رقم بخورد و سخن از ورود «پول کثیف» به جیب کاندیداهای انتخابات‌ها به میان آید.

به گزارش آفتاب، افشاگری رحیمی باعث شد تا توجه افکار عمومی از آینده‌ی سیاسی مجلس شورای اسلامی به آنچه که فعالیت‌های انتخاباتی و تبلیغاتی کاندیداها نامیده می‌شود، تغییر جهت دهد. حال مردم علاوه بر آنکه دغدغه این موضوع را دارند که مجلس دهم قرار است متشکل از چه طیف و گروهی باشد نگرانی دیگری نیز دارند اینکه آیا باز هم قرار است فردی به بیش از نیمی از نمایندگان مجلس آن هم از یک جناح خاص مبلغ هنگفتی پرداخت کند و ترکیب سیاسی مجلس را آنگونه که می‌خواهد بچیند و از نمایندگان منصوبش انتظار برآوردن خواسته‌هایش را داشته باشد؟ آن هم با استفاده از پولی که معلوم نیست از کجا آمده است. آیا باز هم قرار است از پولی که به گفته‌ی وزیر کشور «کثیف» است و یا به گفته پیرموذن نماینده فعلی مجلس پولی که " از راه قاچاق مواد مخدر، صادرات و واردات غیرقانونی و قاچاق ارز به دست آمده است"، برای حمایت مالی از یک جناح سیاسی استفاده شود؟

آنچه ایران را با سایر کشورها متمایز می‌سازد!

 گروهی در کشور، حمایت مالی کاندیداهای انتخابات‌های مختلف از جانب یک فرد متمول را امری عادی تلقی می‌کنند و آن را با معیارهای جهانی یکی می‌پندارند. اما کیفیت این اقدام درتمام دنیا با آنچه در کشور ما روی می‌دهد بسیار متفاوت است؛ در تمام دنیا این مساله رایج است که فردی متمکن در آستانه انتخابات هزینه‌های تبلیغاتی یک یا چند کاندیدا را برعهده می‌گیرد اما میزان این پول و منابع تامین‌کننده‌ی آن در هنگام استفاده کاملا مشخص است. به‌طور مثال در ایالات متحده آمریکا یک سقف مالی برای نامزدهای انتخاباتی در نظر می‌گیرند و فرد کاندیدا هم رسما اعلام می‌کند که چه افرادی، کارخانه‌هایی و یا احزابی از وی حمایت نموده‌اند. اما در ایران اینگونه نیست. افشاگری‌ها در زمان دعواهای سیاسی روی می‌دهد و زمانی اسامی و مقدار پول‌های خرج شده و سرچشمه‌ی آن‌ها منتشر می‌شود که کار از کار گذشته است.

پول کثیف منبع حمایت‌های مالی کاندیداها؟

 از دفتر فسادهای مالی و سیاسی دولت احمدی‌نژاد هرروز صفحه‌ی تازه‌ای رو می‌شود. به طوری که بعد از افشاگری‌های رحیمی، عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیرکشور در تازه‌ترین سخنانش، پول‌های مورد استفاده‌ی برخی نامزدهای انتخابات‌های گذشته را «پول کثیف» دانسته و اعلام کرد که بعضی کاندیداها در انتخابات‌های گذشته هزینه‌های تبلیغاتی خود را از درآمدهای ناشی از قاچاق مواد مخدر به دست می‌آوردند. کمال‌الدین پیرموذن، نماینده مجلس نهم، ضمن تاکید بر این موضوع به خبرنگار«آفتاب» گفت: «بی‌تردید آن 170 نامزد انتخابات مجلس هفتم از این پول کثیف استفاده کرده‌اند. این پولی که به دست این افراد رسیده از راه صادرات و واردات غیرقانونی کالا و قاچاق ارز به دست آمده است. در آن زمان با مبلغ 30 میلیارد دلار واردات می‌توانستند کشور را اداره کنند اما با 80 میلیارد دلار این کار را نمودند. آن 40 میلیارد دلار معلوم است صرف چه کارهایی شده است.» آنچه روشن است این است که این سخنان وزیر کشور به مذاق برخی از جریان‌های سیاسی و عده‌ای از بهارستانی‌ها خوش نیامده و سخن از طرح استیضاح وی به میان آورده‌اند. شاید می‌پندارند با استیضاح یکی دیگر از مهره‌های دولت تدبیر و امید می‌توانند دفتر قطور فسادهای گستره دولت احمدی‌نژاد را مهر و موم نمایند.

 سایه‌ی سنگین فساد بر سر انتخابات‌ها!

پیش از نیز، صحبت‌هایی مبنی بر حمایت‌های مالی افرادی از کاندیداهای ادوار مختلف مجلس شورای اسلامی و سایر انتخابات‌ها شده بود اما هیچ‌گاه بصراحتی که محمدرضا رحیمی از آن پرده برداشت، نبوده است.

جلال جلالی‌زاده، نماینده مجلس ششم و استاد دانشگاه، درباره حمایت‌‌های مالی از نامزدهای انتخاباتی به خبرنگار «آفتاب» گفت:  معمولا در ایام انتخابات گروهی از طرف بعضی احزاب و افرادی که کاملا رسمی و مشخص هستند، مورد حمایت‌های مالی قرار می‌گیرند که این یک روند کاملا طبیعی است. اما در این میان عده‌ای برای حفظ منافع خود و سوء‌استفاده از موقعیت نمایندگان تلاش می‌کنند تا از افرادی حمایت کنند که درصورت رای آوردن، حافظ منافع حامیشان باشند.

وی افزود: اینکه افراد از طرق غیرقانونی و با اعمال غیرمشروع بخصوص از طرف کسانی که در حکومت دارای پست و مقامی هستند، حمایت شوند، امر غیرقانونی تلقی می‌شود. این فعال سیاسی اضافه کرد: اگر این پول‌های بنا به گفته وزیر کشور از راه قاچاق مواد مخدر به دست آمده باشد که نشان دهنده‌ی عمق فاجعه است و اگر دستگاه قضایی با پول‌دهندگان به شدت برخورد نکند، موجب سیاه‌شدن چهره نظام و ملت ایران خواهد شد.

نماینده مجلس ششم تاکید کرد: به نظر من باید همانند کشورهای دیگر منابع دخل و خرج کاندیداهای تمام انتخابات‌ها مشخص شود چرا که خیلی از افراد هستند که بدون هیچ کمکی وارد مجلس می‌شوند ولی برخی دیگر از جانب افراد سرمایه‌دار مورد حمایت قرار می‌گیرند اینجاست که کیفیت این حمایت اهمیت می‌یابد. چرا که یک نفر که میلیون‌ها دلار ارز از کشور خارج کرده بدون هیچ‌گونه چشم‌داشتی از گروهی از کاندیداها حمایت نمی‌کند. برای همین از این به بعد باید هزینه‌ها مشخص شود تا مردم دریابند که چه کسانی را به عنوان نماینده خود به مجلس می‌فرستند. افرادی که برای دفاع از اموال و درآمدهای کس دیگری وارد مجلس می‌شوند بی‌شک نماینده مردم نیستند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا انتخابات مجلس ششم هم با چنین مواردی مواجه بوده یا خیر گفت: من خودم به شخصه حتی از برادرانم نیز کمک نگرفتم. افرادی در آن زمان بودند که توسط کارفرمایان و توانگران حمایت شدند اما مثل امروز بدون حساب و کتاب و بدون ضابطه و با زیر پا گذاشتن مسائل شرعی و قانونی اصلا نبوده است.
 
چه باید کرد؟

برخی از فعالان سیاسی عدم وجود حزب به معنای واقعی را دلیل  وقوع چنین فسادهای سیاسی و مالی در ایران می‌دانند و معتقدند که این احزاب هستند که باید از اعضای خود حمایت‌های مالی روشن انجام دهند. بنابراین راهکار را وجود احزاب پویا و فعال می‌دانند و بر این باورند که اگر احزاب کشور از حالت انفعالی خود بیرون بیایند و دولت نیز از آن‌ها حمایت تام کند و به احزاب نشاط بیشتری ببخشد، شایدکمتر شاهد چنین فسادهای مالی و همینطور سیاسی در کشور باشیم.

 جلالی‌زاده اما راه‌حل را برخورد قوه قضائیه با آن 170کاندیدا و سایر کسانی که به وسیله پول کثیف به قدرت می‌رسند دانست و گفت: «اگر دستگاه قضائی با افرادی که پول را گرفته‌اند برخورد نکند، عملکردش زیر سوال می‌رود. اگر یکی از جرائم رحیمی پرداخت پول از طرف فردی به این 170نفر است، باید آن 170 کاندیدا هم مجرم شناخته شوند. من معتقدم که نمایندگان و افرادی که  از این پول‌ها استفاده می‌کنند، صلاحیت فعالیت سیاسی را ندارند.» وی برخورد قاطعانه با متخلفین را آینه عبرتی برای تمام کاندیداهای انتخابا‌ت‌های آینده می‌داند.

 در پایان می‌توان به سخنان ناصر ایمانی فعال سیاسی اصولگرا اشاره کرد که: « چه تفاوتی می‌کند این پول‌ها کثیف باشد یا تمیز مهم این است که افرادی آمده‌اند و به‌خاطر انتظارات خاصی که دارند به تعداد زیادی کاندیدا پول داده اند تا خواسته‌های آن‌ها را در صورت رای‌آوردن برآورده کنند. این امر به هر طریقی که انجام شود فسادآور است» و در انتظار فعالیت احزاب و برخورد قاطعانه قوه قضائیه با فسادهای انتخاباتی نشست.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱۴
ناشناس
|
Germany
|
۱۶:۴۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
0
13
نمایندگانی همچون رسایی را نگران کرده است.
پاسخ ها
محسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۳
نخیر کسانی میلیاردی از بابک زنجانی پول گرفته اند را نگران کرده است!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
0
11
به امید روزی که فساد ازبین برود...
هموطنه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
0
6
حزب حزب حزب... باید حزب داشته باشیم تا مردم به این تشکل ها و احزاب رجوع کنن و با اعتماد منطقی تری رای بدن. منابع مالی هم در یک چارچوب و اصولی به احزاب پرداخت و در این راستا هزینه بشه.
محمد
|
Saudi Arabia
|
۰۸:۴۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
2
3
ناشناس عزيز :بااميدفسادازبين نمي رودبلكه بااقدام قاطع قوه قضائيه فسادازبين مي رود!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Nashenas
|
United States of America
|
۰۹:۵۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
0
5
شاید، آقای رسایی و دوستانش کمی وجدان درد بگیرند، البته شاید!!!
جواد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
1
3
از كاه كوه واز كوه كاه نسازيم
محاسبه من اين شد كه برا هر نماينده 7 ميليون رسيده كاهه به نظر من اگه اشتباه ميكنم تغييرش بدين
ولي كوه اينه كه با 22ميليارد دلار دزدي افشا شده توسط معاون اول يازدهم به هر ايراني تاكيد ميكنم به هر ايراني يك ميليون تمام ميرسده كه به نظر من در مقابل رقم دريافتي نماينده ها كوه باشه
زری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
0
6
هرجا انبوهی از ثروت بود و در کنارش فقر بیداد می کرد، آنجا ظلمی صورت گرفته است...
علیرضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
0
4
فساد اقتصادی ، اجتماعی و ... و فاصله گرفتن از آرمانهای انقلاب نتیجه افراط و تفریط رؤسای جمهور قبلی آقایان خاتمی و احمدی نژاد و اطرافیانشونه
8 سال جنجال های سیاسی و مظلوم نماییهاو بحث های بی ثمر و ...
8 سال جنجالهای دروغکی و بگم بگم های بیخودی و ...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
1
3
227 نماینده از 5تا 90 ملیون تومان رشوه گرفتند اسامی باهنر و حداد و اقا تهرانی و زاکانی وتوکلی و سایر اصولگرایان در لیست هست .چرا... لیست داخل پرونده رحیمی را چاپ نمیکند و این 170 نماینده حرام خوار را محاکمه نمی کند...دارند می دزدند و میبرند و میخورند صدای هیچ کس هم در نمیاید همه باهم هستند خیال می کنند با 70میلیون جیگر طرفند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
0
4
ازاول انتخابات همینگونه بوده چرا الان سروصداکرده ماجهان سومیها بایدتابع قدرتهاباشیم ومقاومت شاید چندسالی جواب بده ولی بعدش نه همه کم میارن نمونه اش اختلاسها گرونیها وپولهای کثیف وبجان هم افتادن مسولین وتهمت به هم وطوری باهم برخوردمیکنن که منتظراتفاقی هستن تا از اون جانمونن پس باید در روزنامه ها همیشه حرف بزنن ولوچرت وپرت
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۱
0
4
راستی من تمام دوره های مجلس را در انتخابات شرکت کردم . اصلا به یاد نمیاورم .. رسایی .. کی نماینده من در مجلس شد ... یعنی بجای رای من از یه جایی پول گرفته . و خوب پول در این مملکت از رای کارایی اش بیشتره ... اگر در دوره های آینده امثال رسایی ها از مجلس خارج بشوند . میشه امیدوار بود تغییراتی شده وگرنه.........
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۱
0
3
چه بايد كرد يعني چه بهترين كاري كه بايد كرد بدون تلف كردن وقت كل نمايندگان دريافت پول را از مجلس و براي هميشه اخراج كرد واسامي آنها را رسانه اي كنيم گر چه براي ما روشن است كه همه نمايندگان پول دريافت كردند
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۳
0
3
کلا همه داریم ...دزدی رو پرورش میدیم تا چند سال دیگه...چیزی از ایران نمی مونه ....
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین