کد خبر: ۲۸۵۸۷۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۰
توافق بزرگ هسته‌ای در راه است؟

سفر روحانی به قم و گام‌های آخر هسته‌ای دولت

مقصد چهاردهمین سفر استانی رئیس‌جمهوری در حالی پایتخت مذهبی ایران انتخاب شد که به گفته مقامات و مسوولان ارشد نظام مذاکرات هسته‌ای به آخرین مراحل خود نزدیک شده است.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب- سرویس سیاسی: حسن روحانی، هشتمین رئیس دولت جمهوری اسلامی ایران پنج‌شنبه و جمعه گذشته به قم رفت و با آیات عظام دیدار کرد. در جریان این دیدارها اقدامات دولت یازدهم در حوزه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی، بهداشت و سیاست خارجی مورد تایید مراجع قرار گرفت. 

به گزارش آفتاب، در جریان سفر به قم دامنه حمایت مراجع از پایتخت مذهبی ایران به تهران و نمازجمعه کشیده شد؛ تا جایی که آیت‌الله صدیقی امام جمعه موقت تهران در خطبه‌های سیاسی از رئیس‌جمهور به دلیل اعلام مواضع صریح و روشن دولت یازدهم در خصوص مذاکرات هسته‌ای تشکر و اعلام کرد مذاکرات به گام‌های نهایی رسیده است. محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت نیز روز چهارشنبه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران از عزم دولت برای به نتیجه‌رساندن مذاکرات تا 11 فروردین ماه سال آینده خبر داد. 



ایران و گروه 1+5 در جریان دهمین دور مذاکرات هسته‌ای که سوم آذر ماه در وین آغاز شد و تا هفت روز به طول انجامید به توافق رسیدند تا گفت‌و‌گوها حول فعالیت‌های هسته‌ای ایران را به مدت هفت ماه (10 تیرماه 94) تمدید کنند. این دومین دور از تمدید مذاکرات هسته‌ای در جریان گفت‌و‌گوهای ایران و 5 قدرت جهانی پس از روی کار آمدن دولت یازدهم است. 

مسوولیت مذاکرات هسته‌ای پس از روی کار آمدن روحانی، به عهده وزارت خارجه گذاشته شد. پیش از این و در جریان ریاست محمود احمدی‌نژاد مسولیت مذاکرات به عهده دبیرشورای عالی امنیت بود و سپس با اعلام نظر رئیس‌جمهور منتخب مردم به وزارت خارجه سپرده شد. تا سال 1386 علی لاریجانی به عنوان دبیر شورای عالی امنیت مسولیت مذاکرات را به عهده داشت و پس از او سعید جلیلی عهده‌دار این سمت شد. تصمیمات و اقدامات جلیلی در طول سال‌های فعالیتش همواره مورد حمایت احمدی‌نژاد بوده است.

پرونده مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 که 12 سال از آغاز آن می‌گذرد، به گفته بسیاری از صاحبنظران و تحلیلگران طی چند سال اخیر به واسطه اتخاذ سیاست‌های تهاجمی در دیپلماسی با موانعی همچون وضع تحریم‌های اتحادیه اروپا، تحریم‌ها و قطعنامه‌های شورای امنیت مواجه شده است. این شیوه مذاکراتی حتی با اعتراض بدنه سنتی اصولگرایان همراه بوده است تا آنجا که علی اکبر ولایتی مشاور امور بین‌المللی مقام معظم رهبری، در جریان تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری، جلیلی را خطاب قرار داد و گفت: آقای جلیلی دیپلماسی کلاس فلسفه نیست. 

اعتراضاتی از این دست پس از روی کار آمدن دولت یازدهم و تقویت رابطه دولت و مراجع افزایش پیدا کرد. نشانه‌های نارضایتی مراجع و آیات عظام از روند مذاکرات از اظهارات آنان پس از دیدار با مسوولان تازه مذاکرات علنی شد. هرچند که تا پیش از آن نیز در‌خصوص مسائلی چون حضور بانوان در ورزشگاه‌ها و ارتباط ایران با آمریکا تنش‌هایی بین دولت احمدی‌نژاد و مراجع ایجاد و منجر به واکنش تند و صریح آنان شد. 

احمدی‌نژاد به واسطه تصمیمات و اظهاراتی که به چند نمونه از آن اشاره شد، علی‌رغم تاکید بر حفظ و تقویت ارتباط با حوزه و مراجع طی سال‌های ریاست جمهوری اش نتوانست رضایت مراجع را جلب کند. او حتی در مواردی به دلیل اظهارات نزدیکانی چون اسفندیار رحیم مشائی در مورد مکتب ایرانی به رودررویی با مراجع محکوم شد. 

این در حالی است که تیم مذاکره کننده هسته‌ای دولت یازدهم به رهبری محمد جواد ظریف نخستین روزهای کاری خود را با سفر به قم و دیدار با مراجع آغاز کردند. وزیر امور خارجه ایران به همراه خانواده خود مهرماه سال گذشته راهی قم شد و با برخی مراجع دیدار کرد. او آبان ماه امسال نیز با همراهی برخی از معاونان خود به قم رفت و در خصوص مذاکرات هسته‌ای با مراجع دیدار و گفت‌وگو کرد. 

حال که مذاکرات هسته‌ای به ریاست وزیر امور خارجه و پس از تغییراتی مانند اضافه شدن حسین فریدون دستیار ویژه رئیس‌جمهور و علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی به تیم مذاکره‌کننده وارد آخرین مراحل خود شده، روحانی به قم سفر کرده است. رئیس دولت یازدهم در جریان این سفر با آیات عظام موسوی اردبیلی، مکارم شیرازی، وحید خراسانی،سبحانی، شبیری زنجانی و جوادی آملی دیدار کرده است. تقدیر از اقدامات دولت در حوزه بهداشت، اقتصاد، خدمات اجتماعی از محورهای مورد بحث در این دیدارها بود. همچنین مراجع در دیدار با رئیس‌جمهور تاکید کرده‌اند که دولت با مشکلات طاقت فرسایی روبه‌رو و نیازمند دعای مردمی است.

روحانی هم پس از پایان این دیدارها و در واکنش به حمایت مراجع گفت که حمایت صریح مراجع تقلید، مسولیت دولت را سنگین‌تر می‌کند. سفرهای استانی رئیس‌جمهور دولت تدبیر و امید از خوزستان آغاز شده و سخنگوی دولت آن را «پایش و پویش استان ها» نامگذاری کرده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۷
0
0
خداکنه این گام آخر این گام آخر رو تا آخر ریاست جمهوریش حداقل برداره
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین